Een veel gestelde vraag is "Hoe leg ik mijn audio kabels door mijn auto?"
In dit topic ga de meest toegepaste manier beschrijven. Net zoals er vele wegen naar Rome leiding is ook dit niet de enige manier. Dit topic is alleen bedoeld als hulpmiddel bij het installeren van je audio in je auto. Er zijn natuurlijk tal van manieren om de kabels door de auto te leggen. Zelf heb ik het als volgt gedaan:
Zorg er altijd voor dat je voedings- en signaalkabels zo ver mogelijk uit elkaar liggen om storing te voorkomen. Mocht je toch moeten kruisen doe dat dan altijd onder een hoek van 90 graden, wederom om de kans op storingen zoveel mogelijk te beperken.
We beginnen met de voedingskabel. Onder de motorkap naast de hoofdremcilinder vind een je een doorvoer rubber of plastictule. Hierin is nog wat ruimte vrij, deze moet je door prikken, waarna je de kabel door het gat wat je zojuist hebt gemaakt naar binnen steekt:
Vervolgens komt de kabel bij je pedalen achter het dashboard naar binnen:
In eerste instantie was ik dan meteen naar links gegaan, maar zoals op de foto te zien is krijg je dan problemen met de stuurkolom. Door het draaien hiervan slijt hij door de isolatie heen met veel vuurwerk als gevolg. Gelukkig was ik er op tijd bij...
Je kunt er nu voor kiezen om de kabel door het midden recht naar achter te trekken of eerst naar de zijkant te gaan. Ik heb voor dat laatste gekozen, omdat de luidsprekerkabels die mijn voorluidsprekers met mijn versterker verbinden al in het midden liggen. En ik wil geen kans op storing dus ligt de voeding helemaal links in de auto.
De voedingskabel loopt als volgt door de auto (alleen dan wel
onder het tapijt natuurlijk:
De signaal heb ik achter het dashboardkastje langs naar de rechterkant van de auto laten lopen. Daar verdwijnt hij achter het tapijt om op dezelfde manier als de voeding in de kofferbak uit te komen.
Het dashboard kastje kun je eenvoudig demonteren door de twee pennetjes vanaf onder uit de scharnieren de drukken:
Om de kabels netjes onder het tapijt te krijgen zul je wel de stoelen eruit moeten halen, deze zitten met 4 torxbouten vast op elke hoek van het frame 1.
Als je dan de deurrubbers aan de onderkant los trekt zie je de klemmetjes zitten die het tapijt op zijn plaats houden. Deze kun je met een schroevendraaier los wippen, waarna je het tapijt net ver genoeg kunt optillen om de kabels er onder te leggen.
Je kunt ze ook tussen het stoelframe en de dorpel van de auto laten lopen, maar met 2 signaal kabels wordt die ruimte al snel te klein en krijg je het tapijt er niet meer fatsoenlijk in. Vandaar dat ik ze onder de stoelen door heb laten lopen.
Succes!