In augustus 2009 heb ik in Hollandsche veld mijn Peugeot 106 GTI gekocht.
En deze zag er toen zo uit
Er zit airco in en het interieur is volleder.
Het geluid van de auto vond ik helemaal te gaaf! Na een klein testritje zijn we tot een akkoord gekomen. De week erna zou ik hem komen ophalen.
Het uitlaat systeem is er bij de snelle leeuw onder gekomen volgens de bonnetjes die er bij zaten. Een Spaghettie spruitstuk met een kat en middendemper vervanger, en dan een enkele demper.
Er zitten 16 inch OZ superturismo´s onder, maar helaas wel wat beschadigd.
Er zaten zilveren nep GTI logo´tjes onder het knipperlicht. ( deze heb ik er bij de 1e parkeerplaats af gehaald)
Aangezien 1 van mijn kameraden (Coen) ook een blauwe GTI (RD-ZN-17 (belangrijk detail

) heeft waren we er al snel over uit dat we ze het zelfde moesten maken. Helaas schoot dit de eerste tijd niet op. De peugeot van coen komt door omstandigheden stil te staan en gaat te veel geld kosten om deze weer strak te krijgen. Bij toeval lopen we tegen een andere aan in de goede kleur. (Voor dit verhaal lees coentjuhh’s dagboek)
Ik heb bij de mijne xenon ingebouwd, zijruitjes geblindeerd, S16 logo’s erop gemaakt.
Koppeling vervangen, dynamo vervangen, logo zwart gespoten, achterlichten getint enz.
En ons project schoot echt op!
We hadden de velgen bijna klaar, alleen de rode decals moeten er nog op!
Tot ik op 4 april een ongeluk kreeg en ineens mijn auto weg was.
Maar Coen had nog een carrosserie thuis (RD-ZN-17).
En we hebben genoeg onderdelen om een complete 106 op te bouwen.
En dat gaan we dus ook doen!
De carrosserie staat nu nog bij coen voor de deur, hij staat echter niet eens meer op wielen omdat het chassis eigenlijk naar de sloop zou gaan.
Ander achterasje er onder gezet zodat we het carrosserie kunnen verplaatsen.
Zo ziet het er van de binnen kant er tot nu toe uit:
En zo de motor ruimte:
27- 04-2010
Heb de motor ruimte iets verder schoon gemaakt. Er is 1 winter mee zonder modderkuipen gereden. En er waren wat roestplekken ontstaan. Deze heb ik kaal geslepen zodat ik ze straks kan opvullen en/of aflassen. Ik heb de motorruimte iets verder gedemonteerd zodat ik alles kan spuiten en het er ook weer mooi en fatsoenlijk uit ziet na het spuiten.
28-04-2010
Vandaag even bij Patrick Strijker geweest, daar een stuurhuis van een rallye opgehaald. Dus straks sturen zonder stuurbekrachtiging. Yesss!!(H) Geen dood punt meer in het stuur!
Hij had ook nog 2 achterpaneeltjes liggen met speaker uitsparingen die er ook bij mee genomen zodat ik mooi geluid in kan bouwen.. Vind goede audio immers net zo belangrijk.
Van het weekend ben ik verder gegaan met de motorruimte. Heb al het roest weg geslepen en het helemaal ontvet. Daarna het ik het geheel in de primer gespoten. In 2 a 3 lagen dekkend gespoten. Een busje goede kleur gehaald en de motor ruimte voor de 1e keer spoten.
Daarna toen de motorruimte mooi was aangedroogd ben ik begonnen in de wielkasten. Al het zand smeer en ietsjes roest weg gehaald met een staalborstel en de wielkasten helemaal in gespoten met een laag tectyl. Er komen nog meer lagen overheen maar dit moest ook ff goed aandrogen.
Verder heb ik dit weekend sleutel ruimte gevonden en kan ik ergens op korte termijn mijn carrosserie weer op wielen zetten.
Dinsdag 4 Mei
Heb vandaag telefoon gehad van de Peugeot dealer. Mijn geleidepennen voor de 307 remmen zijn binnen. Ook van AST kreeg ik telefoon: mijn schokbrekers en veerpootbrug zijn binnen gekomen. En ik heb deze na mijn werk maar direct even opgehaald want ik was heel benieuwd.
Vanavond heb ik mijn front nog even geschuurd en in de primer gezet zodat ik deze ook opnieuw kan spuiten. Het front was nameliljk Rallye blauw.
Heb vorige week een andere achterbumper opgehaald bij Strijker.
Ik heb ook eindelijk bericht van de verzekering en het geld is binnen!
Heb daarna de paarse powerflex rubbers besteld bij Arnold.
Ik ben bij Peugeot geweest en heb mijn nieuwe remgeleiders opgehaald voor de 307 remmen.
Qua onderdelen heb ik mijn rempot, stuurstangen schakelmechanise allemaal geschuurd, geprimerd en gespoten.
En heb van mijn oude GTi de onderdelen al afgehaald die ik alvast kan overzetten.
Afgelopen zaterdag heb ik mijn veren overgezet in de orginele behuizing.

(p.s.) die monroe doos lag er al, zijn andere veren
Coen heeft mijn oude dashboard uitgebouwd. Ook deze ga ik overzetten.
Later die dag heb ik mijn vloermat gereinigd met hoge druk spuit. Het resultaat is strak, hij lijkt als nieuw!
Ik heb de kleppendeksel van Coen's reserveblok afgedraaid en deze afgespoten, gereinigd, geschuurd, geprimerd en in de hittebestendige verf + lak gespoten. Als deze klaar is, gaan die kleppendeksels op mijn blok, en doe ik het zelfde met die van mijn blok afkomen en deze gaan terug naar coen. ( Mooi dat we beetje onderdelen op voorraad hebben, zo kunnen we telkens door wisselen en zit je niet zonder en kun je het rustig afmaken(Y))
Mijn toekomstige 106 staat nu ook bij de sleutel ruimte en kan er nu echt mee verder. Ik ben alleen nu aan het wachten op de powerflex rubbers zodat ik het in 1 keer goed kan opbouwen. Deze week hoop ik mijn blok te kunnen uitsleutelen op het werk. Vanmiddag hoop ik dat mijn remklauwen klaar zijn, deze liggen bij de straler, dan kan ik deze ook rood maken.
Donderdag ben ik na school langs de straler geweest en mijn remmen lagen klaar

! Deze heb ik vrijdag voor een deel geschilderd met hitte bestendige rode verf!
Mijn laatste bandje is ook binnen gekomen, Falken ZIEX 195 40 16! Ik heb nu weer 4 goede bandjes en deze moet alleen nog op mijn velgen, hier moet alleen de rode decal nog op. Maar als je die stickers wil bestellen bij de winkel kosten die 56 euro voor een setje! Zoek wel ff verder via internet.
Vandaag zijn coen en ik verder gegaan met opbouwen van me toekomstige 106. We liepen tegen een probleem aan. De stuurkolom paste niet op het stuurhuis.. Ik kijken bij mijn oude GTi, en die pin van het stuurhuis kwam verder naar binnen steken. Wat blijkt nou, een stuurkolom van een Rallye ( iig 1 zonder stuurbekrachtiging) is langer dan 1 van met stuurbekrachtiging. Vandaag op het laatste moment nog bij Snuverink in Borculo geweest en daar er 1 uit een 1.1 uitgesleuteld. Dit past gelukkig wel. Nu dit er in zat konden we alles wat achter het dashboard zit verder aansluiten en erin sleutelen. De ventilator en hele kachelblok zit er weer in. Ik heb direct 4 tulp kabels gelegd en de dikke plus kabel gelegd. Heb nu alle ruimte en mogelijkheden
Toen ik klaar was en in huis kwam lag er echter nog een mooi doosje achter het huis met een sticker erop van Biesheuvel!
Me stalen remleidingen zijn ook binnen!
Nu zal het project ff een tijdje stil komen te liggen want ik ga a.s. zaterdag 3 weken naar mijn pa in Curacao!!
Vakantie was super(A)!!
Ben ondertussen al een heel eind verder met me auto!
Heb in paar dagen heel veel gedaan met samen met coen. Het lijkt iig weer op een 106 (a)
- Blok hangt er in
- Bak zit erachter
- Draagarmen zitten er onder
- Alle powerflex rubbers zitten eronder
- Goede kabelboom ligt compleet erin
- Vering voor zit eronder
- 283 remmen zitter erop, incl stalen remleiding
- Dashboard zit erin
- Grotere Dashboardkastje erin gezet
- Gordels gemonteerd
- Achterpanelen gemonteerd
- Zijschermen zitten eraan
- LV klink van deur gemaakt (slotje was kapot)
- Andere dynamo erop gezet
- Nieuwe thermostaat erin gezet
Morgen ga ik weer hele dag bezig bij de sleutel ruimte.
Aankomende week ga ik een gereviseerde achteras ophalen, daar de rubbers in zetten van powerflex en dan kan de as eronder. Heb nieuwe handremkabels en nieuwe schijven en blokken voor achter.
Foto's volgen zsm! Mijn kabeltje van de telefoon ligt bij iemand anders!!