Lid worden
106.nl - Nederlandse Peugeot 106 club

Ga terug   106.nl - Nederlandse Peugeot 106 club > Tuning & Styling > Dagboek
Dagboek Lees hier over de laatste mods die clubleden hebben aangebracht. Alleen leden kunnen een dagboek aanmaken.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  (#1) Oud
106.nl clublid
Dagboek van Conrad_106

Conrad_106's schermafbeelding

Auto: 106 Fase 2 1.616V GTi
Conrad > 106 GTI '03 - 22-02-2011, 15:18

Aangezien de contributie is afgeschreven en ik nu ook officieel lid ben van de club, word het hoog tijd om een dagboek te openen..

Het begint allemaal in februari 2008; het rijbewijs gehaald! Omdat ik toen nog student was, had een auto (nog) niet de hoogste prioriteit. De auto van mijn ouders was altijd beschikbaar, dus ik kon overal naartoe als ik dat wilde. Totdat ik een vakantiebaantje kreeg, waarbij een auto toch wel erg handig zou zijn (ben nog nooit geen fan geweest van het openbaar vervoer!). Voor de tijd dat het baantje duurde, een auto geleend van een vriend. Dat was toch wel een lekker gevoel om een ''eigen'' auto te hebben, wat de zoektocht naar een eigen auto versnelde.

Dus toen snel aan het rondkijken naar iets voor mezelf. Was nog steeds student, dus qua budget was het niet erg ruim. Een polo dan? Wel een 6N2 dan, maar die waren te duur! Saxo dan? Vond het interieur niet zo mooi.. Clio? Nee, wil geen Renault rijden! Een 206/306 iets? Te groot en te zwaar, dus werd weer te duur.. Totdat ik tijdens mijn krantenronde langs de carwash kwam. Hier stond een heel mooi blauw sportief wagentje verdekt opgesteld, achter een hele grote auto. Het was alsof hij me riep, want ik was gelijk verkocht! Een 106? Zijn die er in een Sport uitvoering dan? Nooit geweten!

Dus volgende dag vol goede moed en een zak met geld naar de carwash. Na wat onderhandeld te hebben (er waren meer kapers op de kust) mijn eerste auto gekocht! Om precies te zijn een 1.1 Sport uit 2000. Heel goed onderhouden en bij aankoop nieuwe distributieriem erop gekregen. Km-stand was bij aankoop 113.500 km, dus voor een student niet zo gek lijkt mij..

Bij aanschaf:

Na een jaartje in een ''standaard'' auto te hebben gereden, begon het toch wat te kriebelen. Dankzij diverse bijbaantjes, werd het mogelijk wat dingen aan de auto te veranderen.

Met de opmerking: ''ach, zoveel verander ik toch niet..!'' kreeg je uiteindelijk dit:

Na dik 2 jaar tevreden rondgereden te hebben, begon het toch wat te kriebelen. Ik wilde wel wat snellers en de Sport had inmiddels ook al dik 160.000 km op de klok staan. Bovendien was ik klaar met school (letterlijk en figuurlijk) en inmiddels aan het werk, wat het budget ook aardig ten goede kwam. Na op meetings en hier op het forum diverse mooie GTI's te hebben gezien, had ik mijn beslissing gemaakt. Er moest en zou een GTI komen! Ik wilde nog niet doorschuiven naar een grotere auto, aangezien dat ook weer duurder zou worden. Dus de zoektocht begon..

Lange tijd en diverse websites later, werd toch wel duidelijk dat de boom waar (goede) GTI's in groeien niet erg groot was.. Veelal afgetrapt, hoge km-stand of te oud bouwjaar. Bovendien wilde ik er wel op vooruit gaan (denk aan open dakje, leren bekleding en km-stand onder de ton), wat de zoektocht niet echt makkelijker maakte. Totdat er plotseling een hele mooie GTI op marktplaats kwam te staan. Meteen gebeld en 2 dagen later naar Haarlem toe, voor een bezichtiging en proefrit. De verkoper was ook een 106 liefhebber, want hij had er meerdere.

Daar stond hij dan; in een garagebox onder een kleedje, tussen de Fiat onderdelen. Gebruikt als boodschappenwagentje. Supermooie auto! Helemaal deukvrij, met alles wat ik wilde! Electrische ramen en (verwarmde) spiegels, open dakje, stuurbekrachtiging. Olie- en motortemperatuurmeter. En natuurlijk leren/alcantara bekleding. Allemaal kleine onbenullige dingen, maar als je een 1.1 Sport gewend bent is dit absoluut een stap vooruit! Ik had nog nooit in een GTI gereden, dus ik wou natuurlijk een proefrit maken. Dankzij de vele flitspalen in Haarlem, niet echt een ''deugdelijke'' proefrit kunnen maken. Maar de auto was zo mooi en ik had er zo lang om gezocht, dus besloten de auto te kopen. Dus bij de verkoper 2 ribben ingeleverd en toen kon de rit naar huis beginnen. Bij het invoegen op de snelweg kon de échte proefrit beginnen. Even flink op het gas en ik reed mijn vriend in de 1.1 helemaal zoek. Wat een auto! Toen miste ik mijn 2 ribben niet meer..

Bij aanschaf:

De auto is van april 2003, dus één van de laatsten gemaakt. Km-stand was bij de koop 72.800 km.. Ik rijd er nu sinds vorig jaar oktober in en heb er nog geen mankementen aan gehad. Heb toen nog een tijdje 2 106-jes gehad, maar de Sport was na 5 weken ook snel verkocht. Toch een raar gevoel, om dan iemand anders in ''jouw'' auto weg te zien rijden. Waar je met zoveel plezier dik 2 jaar in hebt gereden. De 1.1 maakt nu zijn kilometers in Brabant ergens..

Nou tot zover eerst maar, heel verhaal.. Heb al wat dingen naar mijn smaak gemaakt aan de GTI en er staan nog wat dingetjes in de planning, maar daarover later meer..!

Laatst gewijzigd door Conrad_106; 10-03-2012 om 13:02.
Met citaat reageren
  (#2) Oud
106.nl clublid
Dagboek van Armand_arrie

Armand_arrie's schermafbeelding

Auto: 106 Fase 2 1.4 XS
22-02-2011, 15:51

Leuk verhaal (herkenbaar ook) en een zeeer mooie GTI.
Vind je oude sport ook erg mooi.

Ben benieuwd wat de plannen zijn

(#3) Oud
106.nl clublid
Dagboek van Conrad_106

22-02-2011, 20:11

Zo, een vrije avond dus tijd om even aan het dagboek te knutselen. Heb de auto nog maar een kleine 4 maand, maar heb toch al wat dingen aangepast naar mijn smaak. Persoonlijk ben ik niet zo'n voorstander van tuning bumpers en andere optische meuk.. Ik vind een 106 met zijn standaard lijnen echt een supermooie auto om te zien, dus ik probeer dat zo te houden. Mijn Sport had wel FK angel eyes, maar die heb ik met de auto mee verkocht. Ik wilde aan de oude auto alweer dingen gaan aanpassen (andere achterlichten en uitlaat), aangezien ik die niet meer zo mooi vond. Maar nu heb ik een GTI, dus kan ik die meteen weer naar mijn zin maken..

In de eerste week gelijk een armsteun gehaald, aangezien ik die toch wel miste. Ik had zo'n gare steun van Autostyle, nu toch maar een originele gehaald bij de dealer. Zit goed!

Daarna het standaard luchtfilter vervangen voor een sportfilter van K&N. Tegelijkertijd ook een mooie veerpootbrug van OMP op de kop getikt.

In de GTI zat nog de standaard fabrieksradio met papieren speakers in de deuren. En ik was mijn muziekinstallatie gewend uit de Sport, dus dat moest ook snel omgebouwd worden! Na een middag kabels leggen (kl*te rubber wil de voedingkabel pas doorheen met een heleboel vaseline.. ) zaten mijn JBL speakers weer in de auto. Ook gelijk maar de autoradio vervangen voor een exemplaar met usb-ingang. Scheelt weer cd'tjes branden!

Toen besloten iets aan het licht in de koplampen te doen. De standaard pitten waren veel te geel en gaven bar weinig licht. Via de garage een set Philips Blue Vision gekocht. Welgeteld een week mee gereden, wat een rotzooi! Er veranderde niks, het was maar 3400K licht. Dus dat was een dure en onnodige uitgave (achteraf). Inmiddels het stadslicht vervangen door LED stadslicht en in de koplampen/verstralers zit nu Xenonlook 7500K. Mooi helder wit licht en goed zicht in het donker! Ook heb ik een setje LED dagrijverlichting onder de bumper gemonteerd.

Daarna kwam de beslissing die lelijke rode achterlichten te vervangen voor wat anders. Ik wilde graag de smoke uitvoering van FK, maar die kon ik nergens krijgen. Dus toch maar voor de red/clear variant van FK gegaan. Achteraf ook niet een verkeerde beslissing. Natuurlijk meteen ook chroomlook knipperlicht pitten erin gedrukt.

Op marktplaats kwam ik toen een ovale Sebring uitlaat tegen, overgenomen van Patrick Strijker (kwam onder Ömer zijn GTI vandaan geloof ik). Toen deze eenmaal gemonteerd zat, vond ik hem veel te groot en lomp. Meningen en smaken verschillen natuurlijk, maar ik vond het niet mooi staan. Toen zag ik op het forum een hele mooie Remus uitlaat. Helemaal RVS met een titanium tip. Persoonlijk vond ik dat mooier dan de verchroomde varianten die je vrij veel ziet. Voor een schappelijke prijs overgenomen van Dennis en afgelopen weekend meteen gemonteerd. Heb alle dempers+katalysator nog onder de auto zitten, maar desalwelteplus supermooi sportief en subtiel geluid!

En nog een foto van de hele auto om het af te leren. Auto staat momenteel nog op zwarte Rallye velgen met Vredestein Snowtrac winterbandjes..

De 16 inch velgen die onder m'n 1.1 zaten heb ik gehouden en laten opknappen. Zal daar nog even een foto van knippen. Zal straks een tipje van de sluier oplichten..

Laatst gewijzigd door Conrad_106; 01-02-2012 om 17:27.
Met citaat reageren
  (#4) Oud
106.nl clublid
Dagboek van Conrad_106

22-02-2011, 20:31

De velgen hadden wat stoeprandschade, dus die heb ik laten opknappen en spuiten. Het is een BMW kleur: Sparkling Graphit. Volgende week moet de auto voor een grote beurt en APK, dus dan komen de velgen er ook onder. Kan niet wachten!

In het hart van de velgen komt nog een Peugeot logo. Hopelijk komen die deze week nog binnen. Verdere plannen voor de auto zijn de stootstrips in de bumpers. Die worden in kleur gespoten van de auto..

Laatst gewijzigd door Conrad_106; 22-02-2011 om 20:33.
Met citaat reageren
  (#5) Oud
106.nl clublid
Dagboek van racekees

racekees's schermafbeelding

22-02-2011, 20:39

Ziet er goed uit.

Die stootstrippen in kleur is echt een aanrader. Heb ik ook gedaan. Knapt je auto erg van op.

Met citaat reageren
  (#6) Oud
Voorzitter
Dagboek van Dennis

Dennis's schermafbeelding

Auto: 106 Fase 2 1.6 Rallye
22-02-2011, 21:17

Netjes . Ik ben benieuwd hoe de uitlaat bij jou klinkt. Bij mij was het geluid niet echt subtiel te noemen.

(#7) Oud
106.nl clublid
Dagboek van Tontje

Tontje's schermafbeelding

Auto: Geen :( 1.616V GTi
23-02-2011, 02:37

Hmm, Leuke auto. Deze had ik ook bijna gekocht.. Maar doordat ik een pietje precies ben.
Toch maar laten staan..

(#8) Oud
106.nl clublid
Dagboek van Conrad_106

23-02-2011, 07:22

Dennis: ik vind het geluid echt wat je van een Remus mag verwachten. Hele mooie donkere brom. Vooral als de uitlaat eenmaal warm is, klinkt hij erg mooi! Ik hoor hem in de auto bijna niet, alleen als de auto stationair loopt en bij het terugschakelen laag in toeren. Ik heb de katalysator en tussendemper er nog wel onder, dat zal er vast mee te maken hebben..

Tontje: ik ben wel nieuwsgierig naar de reden, waarom je hebt besloten hem niet te kopen?

In het zonlicht zit de auto vol met was/poetskrassen. Dat was ook het eerste wat me opviel, toen de verkoper de auto uit de garagebox reed. Maar dat ga ik er uit polijsten. Verder was het koppelingspedaal wat raar afgesteld, hij ''pakte'' de versnelling heel laat. Maar dat was kwestie van pedaal bijstellen, nu is hij (mijn insziens) perfect.
Met citaat reageren
  (#9) Oud
106.nl clublid
Dagboek van Tontje

Tontje's schermafbeelding

Auto: Geen :( 1.616V GTi
23-02-2011, 11:26

Toen ik hem bekeek. Had hij 2 druipers in de lak zitten. Ik weet niet of hij dat nog steeds heeft ?

In mijn ogen wil dat 'meestal' zeggen dat hij schade heeft gehad of dergelijke...

(#10) Oud
106.nl clublid
Dagboek van Conrad_106

23-02-2011, 12:40

Tontje: waar zaten die druipers dan volgens jou? Dan zal ik even kijken of dat nog steeds zo is!
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten