Aangezien de contributie is afgeschreven en ik nu ook officieel lid ben van de club, word het hoog tijd om een dagboek te openen..
Het begint allemaal in februari 2008; het rijbewijs gehaald! Omdat ik toen nog student was, had een auto (nog) niet de hoogste prioriteit. De auto van mijn ouders was altijd beschikbaar, dus ik kon overal naartoe als ik dat wilde. Totdat ik een vakantiebaantje kreeg, waarbij een auto toch wel erg handig zou zijn (ben nog nooit geen fan geweest van het openbaar vervoer!). Voor de tijd dat het baantje duurde, een auto geleend van een vriend. Dat was toch wel een lekker gevoel om een ''eigen'' auto te hebben, wat de zoektocht naar een eigen auto versnelde.
Dus toen snel aan het rondkijken naar iets voor mezelf. Was nog steeds student, dus qua budget was het niet erg ruim. Een polo dan? Wel een 6N2 dan, maar die waren te duur! Saxo dan? Vond het interieur niet zo mooi.. Clio? Nee, wil geen Renault rijden! Een 206/306 iets? Te groot en te zwaar, dus werd weer te duur.. Totdat ik tijdens mijn krantenronde langs de carwash kwam. Hier stond een heel mooi blauw sportief wagentje verdekt opgesteld, achter een hele grote auto. Het was alsof hij me riep, want ik was gelijk verkocht! Een 106? Zijn die er in een Sport uitvoering dan? Nooit geweten!
Dus volgende dag vol goede moed en een zak met geld naar de carwash. Na wat onderhandeld te hebben (er waren meer kapers op de kust) mijn eerste auto gekocht! Om precies te zijn een 1.1 Sport uit 2000. Heel goed onderhouden en bij aankoop nieuwe distributieriem erop gekregen. Km-stand was bij aankoop 113.500 km, dus voor een student niet zo gek lijkt mij..
Bij aanschaf:
Na een jaartje in een ''standaard'' auto te hebben gereden, begon het toch wat te kriebelen. Dankzij diverse bijbaantjes, werd het mogelijk wat dingen aan de auto te veranderen.
Met de opmerking: ''ach, zoveel verander ik toch niet..!'' kreeg je uiteindelijk dit:
Na dik 2 jaar tevreden rondgereden te hebben, begon het toch wat te kriebelen. Ik wilde wel wat snellers en de Sport had inmiddels ook al dik 160.000 km op de klok staan. Bovendien was ik klaar met school (letterlijk en figuurlijk) en inmiddels aan het werk, wat het budget ook aardig ten goede kwam. Na op meetings en hier op het forum diverse mooie GTI's te hebben gezien, had ik mijn beslissing gemaakt. Er moest en zou een GTI komen! Ik wilde nog niet doorschuiven naar een grotere auto, aangezien dat ook weer duurder zou worden. Dus de zoektocht begon..
Lange tijd en diverse websites later, werd toch wel duidelijk dat de boom waar (goede) GTI's in groeien niet erg groot was.. Veelal afgetrapt, hoge km-stand of te oud bouwjaar. Bovendien wilde ik er wel op vooruit gaan (denk aan open dakje, leren bekleding en km-stand onder de ton), wat de zoektocht niet echt makkelijker maakte. Totdat er plotseling een hele mooie GTI op marktplaats kwam te staan. Meteen gebeld en 2 dagen later naar Haarlem toe, voor een bezichtiging en proefrit. De verkoper was ook een 106 liefhebber, want hij had er meerdere.
Daar stond hij dan; in een garagebox onder een kleedje, tussen de Fiat onderdelen. Gebruikt als boodschappenwagentje. Supermooie auto! Helemaal deukvrij, met alles wat ik wilde! Electrische ramen en (verwarmde) spiegels, open dakje, stuurbekrachtiging. Olie- en motortemperatuurmeter. En natuurlijk leren/alcantara bekleding. Allemaal kleine onbenullige dingen, maar als je een 1.1 Sport gewend bent is dit absoluut een stap vooruit! Ik had nog nooit in een GTI gereden, dus ik wou natuurlijk een proefrit maken. Dankzij de vele flitspalen in Haarlem, niet echt een ''deugdelijke'' proefrit kunnen maken. Maar de auto was zo mooi en ik had er zo lang om gezocht, dus besloten de auto te kopen. Dus bij de verkoper 2 ribben ingeleverd en toen kon de rit naar huis beginnen. Bij het invoegen op de snelweg kon de échte proefrit beginnen. Even flink op het gas en ik reed mijn vriend in de 1.1 helemaal zoek. Wat een auto! Toen miste ik mijn 2 ribben niet meer..
Bij aanschaf:
De auto is van april 2003, dus één van de laatsten gemaakt. Km-stand was bij de koop 72.800 km.. Ik rijd er nu sinds vorig jaar oktober in en heb er nog geen mankementen aan gehad. Heb toen nog een tijdje 2 106-jes gehad, maar de Sport was na 5 weken ook snel verkocht. Toch een raar gevoel, om dan iemand anders in ''jouw'' auto weg te zien rijden. Waar je met zoveel plezier dik 2 jaar in hebt gereden. De 1.1 maakt nu zijn kilometers in Brabant ergens..
Nou tot zover eerst maar, heel verhaal.. Heb al wat dingen naar mijn smaak gemaakt aan de GTI en er staan nog wat dingetjes in de planning, maar daarover later meer..!