Lid worden
106.nl - Nederlandse Peugeot 106 club

Ga terug   106.nl - Nederlandse Peugeot 106 club > Tuning & Styling > Dagboek
Dagboek Lees hier over de laatste mods die clubleden hebben aangebracht. Alleen leden kunnen een dagboek aanmaken.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  (#1) Oud
106.nl clublid
Dagboek van Wesley.

Wesley.'s schermafbeelding

Auto: 106 Fase 1 1.3 Rallye
Wesley's rode '96 S1 Rallye + 106 Gentry [update 12-05-'12] - 01-09-2011, 14:06

Heuj!

Voor mij is het dan ook zover, ben sinds vanochtend ook een 106.nl clublid, en eigenlijk hoort daar wel een dagboekje bij. Dus bij deze! Ik ben dus Wesley, 20 jaar en woon in Deventer. Ik heb sinds 02 februari 2010 mijn rijbewijs in de categorie B, toen was ik dus 18. Op mijn 20e verjaardag (en daarvoor ook al) begon het toch steeds meer te kriebelen om eens naar een auto te gaan kijken, en zodoende heb ik op 18 mei 2011 de rode S1 Rallye uit 1996 maar gekocht. Zag er netjes uit, nieuwe APK, goede bandjes, nieuwe koppeling en de hoofdreden: slechts 138.500 gelopen. Inmiddels staat de teller al op 145.xxx (en dat zijn dus erg veel plezierrondjes geweest !) en is er het een en ander aan veranderd.

Ik zal proberen de dingen in chronologische volgorde te plaatsen die ik sinds de aanschaf heb gedaan, meeste zal wel van mijn voorsteltopic en Rallye.nl afkomen.

De aankoopfoto's op 18-05-2011:

Goed. De wagen zag er leuk uit maar er waren toch een paar punten die mij stoorden. Zoals de booskijkers, de raamband. Daar kon ik gelukkig wel mee leven.
Vlak na aanschaf kwam ik op een nare manier tot de ontdekking dat de spiegels niet in geklapt kunnen worden. Oftewel, mijn linker buitenspiegel had er geen zin meer in en de veer binnenin schoot los. Afijn, how-to van Bas Vletter gelezen en weer gefixt.

25-05-2011
Had een hoedenplank met lelijke gaten erin, dus daar heb ik ook maar even 6x9" speakers in gepropt van JVC. De kabels mooi weggewerkt, en de Alpine headunit vervangen voor een exemplaar van Pioneer . Voor zitten overigens 13cm speakers van Kenwood.

28-05-2011
Volgende mankement diende zich al vrij gauw aan, het lampje tussen je zonnekleppen viel naar beneden. Naar de sloop gegaan en uit een S1 1.6 XSi gehaald.

03-06-2011
Heb een lederen XSi stuur gekocht, en Patrick Strijker was zo vriendelijk om mij van een nieuw Rallye stuurkapje te voorzien

08-06-2011
Toen voor de grap eens naar de sloop, bleek er zowaar nog een S1 1.6 XSi te staan, met een vrij net interieur. En laat ik nou net al die blanco knoppen op het dash/interieur niet mooi vinden van een Rallye. Dus de volgende knoppen heb ik eruit gehaald en in mijn Rallye geplaatst:

- Dashboardverlichting
- Koplamphoogteregeling
- Stoelverwarming
- Mistlamp voorkant
- Electrische ramen links en rechts
- Middenconsole met werkende luchtroosters

Dat is overigens nog met het oude stuurkapje, en zonder middenconsole met luchtroosters.

19-06-2011
Bij aanschaf van de auto werd me verteld dat de middendemper aan vervanging toe was, alleen was het nu dus wel erg snel. Maarja, heb dus maar een spruitstuk, voorpijp incl lambda en katalysator opgehaald bij één persoon, en een middendemper bij een ander.
Want de voorpijp was flink verbeund, en de oude katalysator was vastgelast aan de middendemper. Spruitstuk en lambda was verder niet nodig maar kreeg ik er gewoon bij. Gelijk ook het hitteschild van het spruitstuk vervangen, want deze rammelde en dat was ta-me-lijk irritant.

Ander mankement; olie lekkage. Dacht in de eerste instantie dat het de koppakking was. Bij nader onderzoek door onze goede Timmeh, bleek dat het de keerring was van de aandrijfas op de versnellingsbak, dus dat was ook vrij vlot verholpen met een nieuwe keerring en verse bakolie
En diezelfde avond nog even snel het achterruitenwissersproeier tuutje vervangen door eentje met een stelballetje, nu sproeit hij zowaar weer op de ruit ipv recht naar achter .

28-06-2011
Vandaag was de dag dat ik wederom wat geklust heb;

Ten eerste werkte mijn sigarettenaansteker niet (TomTom wilde niet opladen), en aangezien ik toch mijn mistachterlicht schakelaar moest vervangen omdat deze niet meer klikte, kwam ik tot de verassing dat 2 van de 3 kabeltjes van de sigarettenaansteker afgeknipt waren. Alleen de + was nog aangesloten. Zelf ff een massadraadje getrokken en het lampje van een andere sigarettenaanstekerunit afgehaald en overgezet, en deze aangesloten op de + kabel van het lampje dat je kachelunit verlicht.
Ten tweede heb ik een dashboard deel met luchtroosters geplaatst! Nu zul je denken, een Rallye geeft daar toch helemaal geen lucht door? Klopt! Zelf ff wat bewerkt en nu werkt het prima!
Ten derde heb ik mijn stadslicht vervangen, hier zaten namelijk rode lampjes in en die zijn strafbaar en APK afkeur, dus nu weer mooie gele erin! Staat ook wat mooier.

Helaas is gister een van mijn schakelstangen los gegaan, kan lekker roeren nu. Dus straks maar ff naar de garage (Timmeh).

Lekker gebeund, maar het werkt wel en daar gaat het mij om. Je ziet er verder toch niks van

29-06-2011
Bij onze Arnold Naber maar even een setje korte schakelstangen opgehaald omdat deze los waren geschoten. Dus een ritje naar Emmen gemaakt, en de GRP N schakelstangen gekocht. Deze heeft Timmeh er onder gezet.

10-07-2011
Vandaag een leder/alcantara achterbank gekocht. Wel een raar plekje erop maar ik mag voor een prijs van €65,- niet klagen!

13-07-2011
Tijdens het stofzuigen van de wagen viel mij een bruin stekkertje op, onder de handrem. Toen ging er een lampje bij me branden, helaas was dat in mijn hoofd en niet op het dashboard. Precies, handremlampje ging niet aan! Ff nagevraagd en een foto gezien hoe het zat. Ik zat vol goede moed en wou het stekkertje er weer ff in drukken, bleek dus dat het schakelaartje gewoon compleet weg was.

Dus kon ik eerst weer naar de sloop rijden, schakelaartje eruit gehaald, zag ook dat de betreffende 106 een deelbare achterbank had, daar meteen het scharnier in het midden van meegenomen voor mijn eigen lederen bankie. Eenmaal thuis het schakelaartje geplaatst en werkt weer prima.

Voor de rest heeft Timmeh een setje knipperlichtunits besteld voor me, voor de vóórkant, en heb ik nieuwe achterlichtglazen, oftewel geen lelijke booskijkers meer Tevens de NL sticker op de achterklep er ook maar afgehaald, helaas zat er lakschade achter verborgen, lakstift time dus!

Mooiste nieuws vind ik toch wel dat ik een S1 Rallye stickerset heb kunnen bemachtigen via Dirk van Veen. (stickerset gaat er pas op als de lak is gepolijst)

24-07-2011
Wou een stukje gaan rijden, viel me meteen op dat de temperatuurmeter heel snel omhoog ging en ook flink hoog bleef hangen, terwijl de fan als een malle blies. Aan de kant gezet en motorkap omhoog, bleek er een scheurtje in de kvs slang met warmtewisselaar aftakkingen te zitten. Dus deze via Marktplaats gekocht. Gelijk van dezelfde vent een Supersprint 4-2-1 spruitstuk overgenomen

29-07-2011
De kvs slang en het spruitstuk zijn binnen gekomen, gelijk de slang vervangen. Was wel ff kloten aangezien er wat onderdelen in de weg zaten maar het is uiteindelijk gelukt, ook het ontluchten ging écht heel simpel.

31-07-2011
Vandaag een katvervanger mogen ontvangen, gaat vast en zeker een leuk geluidje geven!

21-08-2011
Hoplakee. Heb een setje leder/alcantara voorstoelen en deurpanelen op gehaald (van Maikel 106 1.6 XSI)
Gelijk gemonteerd!

Paar puntjes waar ik tegen aan liep:
- Zelf gat in het alcantara maken vanwege de raamslinger (gat zat wel in het paneel zelf)
- Heb nu een gat over waar normaal de bediening van electrische buitenspiegels zit, dus dit kapje moet ik ook nog even regelen
- De plastic delen waar het staafje van je slot in zit blokkeren nu of gaan erg stroef, dus moet even weer de originele terugplaatsen en de deurpanelen daar wat ruimer uitsnijden zodat deze niet meer stroef gaan of blokkeren.

Helaas heeft de bestuurdersstoel het alcantara gescheurd dus daar zoek ik nog iemand voor die dat kan fixen, of iemand die een adresje/beun weet!

Ook heb ik nu een ECU kap erop zitten, staat toch wat netter in de motorruimte. En heb nu aan weerszijde handgrepen aan mijn dakhemel zitten, voorheen zat deze alleen rechts.

23-08-2011
Heb de deurpanelen af gemaakt, mis nu alleen het kapje nog van de electrische spiegels. Hopelijk kan Dennis het vinden, en anders moet Maikel nog gaan zoeken

24-08-2011
Vandaag heeft Timmeh de katvervanger, het spruitstuk en nieuwe bougies gemonteerd. Zelf kan ik dit ook wel, maar ik heb er helaas de ruimte niet voor.

Ook in overleg gegaan met McLain, zodat die een mooi chippie voor de Rallye kan gaan bakken met een gemiddelde vermogenswinst van 5pk en 7nm.

Tevens zag Timmeh dat mijn lange schakelstang ook los lag , dat verklaard dus de speling op de versnellingspook. Toch maar ff weer Arnold inschakelen denk ik!

27-08-2011
Ben toch eens aan de slag gegaan met polijsten van het dak en de motorkap, resultaat is zeker netjes maar het is nu (01-09-2011) alweer vaal aan het worden, dus moet een complete behandeling gaan doen binnenkort.

En voordat ik naar Timmeh ging, heb ik zelf ook nog even geklust. Kun je de verandering al zien?

Of geeft dit een duidelijker beeld?

Laatst gewijzigd door Wesley.; 12-05-2012 om 18:39.
Met citaat reageren
  (#2) Oud
106.nl clublid
Dagboek van Wesley.

03-09-2011, 19:16

Zo, zit weer achter een ander item aan op mijn wenslijstje. Een OMP veerpootbrug, en kan deze voor een uiterst scherpe prijs overnemen

(#3) Oud
106.nl clublid
Dagboek van Eart

Eart's schermafbeelding

Auto: 106 Fase 1 1.616V Rallye
Stuur een bericht via MSN naar Eart
07-09-2011, 23:27

Leuke Rallye!
Blijven de spiegels die kleur?

Merkte je nog verschil tussen de Nissens Radiateur en de orginele?
Met citaat reageren
  (#4) Oud
106.nl clublid
Dagboek van Wesley.

07-09-2011, 23:55

Ik twijfel nog of ik de spiegelkapjes zo laat.

En de Nissins zat er al op toen ik hem kocht dus daar kan ik geen antwoord op geven

(#5) Oud
106.nl clublid
Dagboek van Wesley.

15-09-2011, 13:59

Zo. Een tochtje naar Franeker in Friesland gemaakt gister, kon een Volkswagen Caddy van een collega mee krijgen dus dat scheelde in ruimte en brandstof (is een diesel). 320km heen en terug

Ik ben uiteindelijk thuis gekomen met een compleet leder/alcantara interieur (voorstoelen, achterbank, deurpanelen), incl leren stuur en een middenconsole van carbon (standaard in een Le Mans?).

Dus ik heb nu echt een mooi interieur erin

En als finishing touch, de auto in Friesland was dus een 106 Le Mans. Daar heb ik het embleem van de achterklep vanaf gehaald. Is een Rallye logo aan de linkerkant, en dan rechts ervan staat Le Mans. Deze sticker heb ik op het dashboard geplaatst (waar normaal een S2 het Rallye en GTI logo hebben zitten, van de bekerhouder mod)

Deze dus:

Laatst gewijzigd door Wesley.; 15-09-2011 om 14:02.
Met citaat reageren
  (#6) Oud
106.nl clublid

Jeroentje's schermafbeelding

Auto: 106 Fase 2 1.616V GTi
15-09-2011, 14:14

Waar zijn die foto's van het interieur
Met citaat reageren
  (#7) Oud
106.nl clublid
Dagboek van Wesley.

15-09-2011, 14:21

Vooruit!

De Le Mans sticker!

Nieuwe stuur
Nieuw linker deurpaneel, een Le Mans heeft géén electrische buitenspiegels dus dat lelijke gat waar normaal dat kapje voor de verstelling ervan zit is ook weg Vet stoer spiegelbeeld van mezelf

Geen gescheurd alcantara meer op de bestuurdersstoel

En de achterbank, helaas geen goede foto! Ik had de auto precies in de zon gezet, dus dit was de enige goede waar de zon niet direct in heeft geschenen Maar mooi strak leer, en geen rare plek er meer in!

Laatst gewijzigd door Wesley.; 15-09-2011 om 17:03.
Met citaat reageren
  (#8) Oud

!Tim!'s schermafbeelding

15-09-2011, 20:17

Ziet er gaaf uit man. Sexy black leather!!

Maarre een GTI logo op het dashboard?? is dat dan bij een GTI zonder Airbag? Want verdomd!!!! die wil ik dan ook op mijn dash.
Met citaat reageren
  (#9) Oud

GTi-Terborg's schermafbeelding

15-09-2011, 20:19

Strak wagentje hoor!
Met citaat reageren
  (#10) Oud
106.nl clublid
Dagboek van Wesley.

15-09-2011, 20:59

Dat GTi logo zag ik bij Bart vd Wijst in z'n auto op de meeting, dus ik dacht dat alle GTi'tjes dat hadden maar nu valt me op dat dat helemaal niet het geval is

Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten