Lid worden
106.nl - Nederlandse Peugeot 106 Club

Ga terug   106.nl - Nederlandse Peugeot 106 club > Tuning & Styling > Dagboek
Dagboek Lees hier over de laatste mods die clubleden hebben aangebracht. Alleen leden kunnen een dagboek aanmaken.

Discussie gesloten

LinkBack Discussietools Weergave
  (#1) Oud

Stefan0317's schermafbeelding

Auto: Geen :( 1.0 XR
Stuur een bericht via MSN naar Stefan0317
Stefan's '02 XS-er - 17-04-2009, 15:56

Hierbij na lang twijfelen ook een dagboek van mij.
Hij is niet zo spectaculair als degene van sommige van ons, toch de moeite waard vond ik
Laat ik maar beginnen met wat lijstjes:

Fabrieks gegevens :
Merk : Peugeot
Type : 106, Fase 2 XS
Kleur : Jaune Genet (kanarie geel)
Bouwjaar : januari 2002
Aankoop datum : 20-04-2005
Massa leeg voertuig : 790 KG
Cilinders : 4 in lijn
Kleppen : 2 per cilinder
Max. vermogen : 55 kw (75 PK) bij 5500 RPM
Max. Koppel : 120 NM bij 3400 RPM
Topsnelheid : 177 km/h
0-100 : 13,2 seconde

Wat er tot nu toe aan veranderd is:
RedClear Taillights
16’’Ouragan met Dunlop SP9000
ICE
Voorkant ± 3,5 cm verlaagd door APEX veren
6000K BI-Xenon
Originele arm steun
De-batched
Alu tankdop

Verlang Lijstje :
Torsie ± 2,5 á 3 cm verlagen
15’’ Speedline
Veerpootbrug
Airbox

En dan nu het verhaaltje erom heen en de bijbehorende foto’s.

Begin 2005

Bijna achttien jaar en het brommertijdperk ontgroeit, ja… dan moet je wat!
Vanaf kleins af aan had ik altijd gezegd : ik wil die gele auto die m’n nichtje een tijd heeft gehad.
Deze auto was dus de 106 in het knal geel, en na lang zoeken had ik er eentje gevonden vlak bij ons in de buurt.. 1 klein probleempje, ik werd in augustus pas 18 en moest dan ook nog m’n rijbewijs halen. M’n ouders waren het er toen ook nog niet zo mee eens mede door de forse vraagprijs.
Een paar maanden verstreken en het werd Pasen. Jullie raden het al, de wel bekende paas-show’s stonden er weer aan te komen. Toch weer is even kijken bij die gele Peugeot die we begin 2005 hadden zien staan bij Piet Geluk te Arnhem. We wisten dat ie er nog stond aangezien de dealer op een ‘’snelweg locatie ‘’ gevestigd zit waar we regelmatig langs kwamen. Aangekomen bij de dealer stond ons echter een onaangename verrassing te wachten.. HIJ was weg! Zelfs niet meer op het terrein te vinden.. Een beetje ontdaan van de situatie toch maar wat rond zitten kijken tussen de andere 106 en 206jes tot er een verkoper kwam kijken en vroeg waar we naar opzoek waren. Met tranen in de ogen de beste man verteld dat we kwamen voor dat gele 106je die er al tijden stond maar nu weg was Na enige uitleg van de verkoper gekregen te hebben bleek gelukkig dat ie nog niet verkocht was maar dat er wel mensen heftig aan het onderhandelen waren en op dit moment een proefrit aan het maken waren. Na enig onderhandelen en een vraagprijs die ver onder de prijs van begin 2005 lag heeft mijn vader uiteindelijk de krabbel gezet en was mijn 1e autootje een feit! Een knal gele 106 XS van net 3 jaar oud en 38.000 km op de teller. Na 2 héle lange weken was het eindelijk zo ver, Ik mocht hem ophalen! Naja, betalen.. zelf rijden mocht ik natuurlijk nog niet.
Gelijk toen ik thuis kwam effe de camera gepakt en wat foto’s gemaakt voor het archief :

Toen ik hem een tijdje had kwam ik tot de briljante ingave (ja, slim hé!) om eens wat te gaan rondneuzen op internet over m’n auto. Uiteindelijk uitgekomen bij het forum van autoweek waar ik een eigen topic had aangemaakt met wat foto’s van m’n auto + tekst en uitleg. Na een paar uur kreeg ik een reactie van Ghijs met de mededeling : kijk eens rond op www.team106xtreme.nl en zo ben ik vanaf 04-08-2005 lid van onze gezellige club.

Eindelijk was het augustus 2005. Ik werd achttien en had op m’n verjaardag m’n eerste rijles.
Alles verliep vlot en 6 weken na m’n verjaardag had ik het roze papiertje op zak!
Lang plezier had ik niet.. binnen 2 weken was het raak.
Ik en mijn schoonfamilie zouden naar een verjaardag in het hoge noorden gaan. Daar we met een groot aantal personen waren besloten we met meerdere auto’s te gaan. 1 auto was ‘s morgens vroeg al vertrokken en ik zou achter de andere auto aanrijden omdat ik de weg niet wist. Goed en wel de bebouwde kom uit sloeg het noodlot al toe. Even iets minder concentratie voor de weg genietend van de mooie natuur, kijk je op en zie je de achterlichten van m’n voorganger wel héél dichtbij! Foute boel.. remmen hielp niet meer en boem is hoo. Zie hier het resultaat :

Gelukkig is het beperkt gebleven tot blikschade en zijn er verder geen slachtoffers gevallen
Schade was achteraf best behoorlijk, zo’n 4500 euro.. wat ik niet gedacht had zo op het oog. Alles via de verzekering geregeld en netjes opgelost.. al was dat niet in 1x.. (slecht spuitwerk e/d)

Eind 2005

Hier en daar had ik wat op het forum rondgekeken en raakte ik steeds meer besmet met ‘’ het virus ‘’ . ik had al wat kleine dingen gedaan zoals de-batchen enz en zag het topic verschijnen van de mega-eindejaars-meeting. m’n 1e echte meeting ging een feit worden. Op de meeting mezelf ingeschreven als X-treme member en veel ideeën opgedaan wat tuning betreft..
Het duurde dan ook niet lang voordat mijn 1e echte ‘’tuning-onderdeel’’ werd aangeschaft via een sponsor van de club, namelijk De snelle leeuw. Het zouden achterlichten moeten worden.. welke wist ik nog niet precies maar andere moesten er komen! Een paar setjes geprobeerd en de nodige fotoshops verder is de keus gevallen op nog steeds mijn huidige achterlichten : de Red/clears.
Wat fotootjes direct na de montage :

Ook begonnen de standaard papieren deurspeakers en radio die geen gebrande cd’s (laat staan mp3 cd’s) kon afspelen te vervelen. Dit alles heeft dan ook plaats gemaakt voor een leuk setje deur speakers, een set hoedenplank speakers, een headunit van JVC, een klein versterkertje en een 10’’ sub.
Speelde leuk en dreunde best.. totdat er op een gegeven moment aangebeld werd.. en niet zomaar,nee om 04.00 ‘s morgens door oom agent. M’n auto was leeggeroofd, en wel van top tot teen.. zelfs het snoepgoed hebben ze meegenomen. Ze hebben eerst rustig geprobeerd het slot van de bestuurders kant uit te boren. Dit is niet gelukt waardoor ze vermoedelijk een beetje chagrijnig zijn geworden. Uiteindelijk hebben ze een klapraampje door geslagen en zo alle portieren losgemaakt. Aangifte gedaan en een nood-ruit laten zetten.. Uiteindelijk nooit meer wat van de inbraak gehoord en was m’n spulletjes waar ik hard voor gewerkt had gewoon kwijt.

Uit eindelijk via het forum een leuke samenstelling aan 2e hands materialen kunnen kopen welke nog steeds lekker spelen .

In de tussentijd waren er ook al wat dingen op gekomen en afgehaald.. zo heb ik booskijkers op m’n originele koplampen gehad :

Carbon cupspiegels (ook wel druppels genoemd) :

En her en der wat stickertjes :

Achteraf allemaal toch niet echt mijn ding.. vandaar dat alles er ook weer afgehaald is.

Zomer 2006 :
‘’ dit jaar gaan we niet op vakantie schat ‘’ ik weet het nog goed.. maar waarom dan niet? Ik wil andere velgen! En wel Ouragans! Wederom afgereisd naar DSL om ze daar te bestellen inclusief de welbekende Dunlop SP banden en een setje slotbouten.

Leuke vervanging, al zeg ik het zelf. Echter viel dat gapende gat boven de wielen wel erg op.. maar hierover later meer.

Zie vervolg

Laatst gewijzigd door Stefan0317; 17-04-2009 om 16:00.
  (#2) Oud

17-04-2009, 16:03

Voorjaar 2008.

Nadat tuning en meetings ruim een jaar stil had gelegen had de Pug onderhoud nodig.. de remmen waren versleten dus de schijven en blokken laten vervangen bij onze club-monteur.. ik herinnerde me opeens dat ik ook nog een setje APEX veren van -3,5 cm in de schuur had liggen die ik ooit overgenomen had van Ray. Deze ook maar gelijk laten monteren zodat dat lelijke gapende gat een stuk kleiner werd maar ik toch nog een beetje comfort had en niet hoef te vrezen voor drempels. Echter kon diegene de achteras niet verlagen.. dit staat dus nog steeds op m’n verlang lijstje. Helaas heb ik van de daadwerkelijke verlaging geen foto.

Zomer 2008.

Geen spannende update.. wel een leuk klinkende. Ik had al een tijdje een composetje liggen maar wist niet zo goed wat ik er mee aan moest.. ik kon geen geschikte plek voor de filter en voor het tweetertje vinden.. tot hier iemand met de oplossing kwam (ik meen jacco?) het filtertje kon precies in de bak/steun onder de armsteun (snap je hem nog?) maar dan het tweetertje nog.. er zat maar 1 (mooie) oplossing tussen en dat was het boren van een gat in het deur paneel. zie hier het resultaat.

Herfst 2008

Het begon weer slechter weer te worden.. veel regen, wind en meer van zulk ongein wat het zicht niet verbeterd.. er moest xenon in de pug komen om dat zicht weer aan te zuiveren. En snel een beetje! Via/via aan een hoyotoko-merk Bi-xenon 6000K setje gekomen en laten monteren.. man, man wat een verschil.. dit had ik jaren eerder moeten doen!

2009.

Dit jaar heb ik een aantal dingen op de planning staan. Zo ben ik bezig met parkeersensoren, wil ik mijn torsie verlagen, heb ik nog een setje speedlines liggen die winter-klaar gemaakt moeten worden.. en vast nog een hele hoop meer.. tot zo ver dit stuk leesvoer. Als ik weer wat te melden heb zien jullie het vanzelf! Ik sluit af met wat foto's van hoe het beestje er nu bij staat..

Bedankt voor het lezen, ik plaats deze week nog wat foto’s en nog wat tekst als me wat te binnen schiet.. dus stay tuned!

- Stefan

Laatst gewijzigd door Stefan0317; 17-04-2009 om 16:16.
  (#3) Oud
106.nl clublid
Dagboek van -Kevin-

-Kevin-'s schermafbeelding

Auto: 106 Fase 2 1.6 Rallye
Stuur een bericht via MSN naar -Kevin-
17-04-2009, 16:31

God allejezus wat een lap tekst. Maar zeker mooi getypt en hopenlijk zit er nog meer vordering in je wagentje. Succes er mee tot zondag kaale

(#4) Oud
Donateur

-Tim-'s schermafbeelding

Auto: Geen :(  
17-04-2009, 17:14

Nice getypt stefan! En misschien dat ik me dan toch maar eens moet gaan verdiepen in die torsieas verlagingen

(#5) Oud
Tim Tim is offline

Tim's schermafbeelding

Auto: 106 Fase 2 1.6 XS
17-04-2009, 17:19

Heb de lap tekst met veel plezier gelezen! Mooie bak, Stefan!
  (#6) Oud
ray ray is offline
Beheerder website
Dagboek van ray

ray's schermafbeelding

Auto: 106 Fase 2 1.6 XS
17-04-2009, 17:27

Geen dank voor de foto's

Hee, staat nog een blauw ding op 1 van die foto's.

'01 1.6 8v turbo | '03 1.6 16v
  (#7) Oud

17-04-2009, 17:53

ik heb je toch al bedankt toen ik ze kreeg.. ga je niet publiekelijk een veer in je anos stoppen verders iedereen bedankt voor de reacties!
  (#8) Oud
Secretaris
Dagboek van Steven

Steven's schermafbeelding

Auto: 106 Fase 2 1.616V GTi
Stuur een bericht via MSN naar Steven
17-04-2009, 18:08

Kale makker! Je hebt een dagboek! Goed geschreven man, daar zou je meer mee moeten doen

Zie je zondag jong

(#9) Oud
Redactie

Sören's schermafbeelding

Auto: 106 Fase 2 1.616V Sport
17-04-2009, 18:32

Nice .

Zonde van dat ongeluk. Gelukkig is het bij 1 ongeluk gebleven!

Mooi bakkie in elk geval en een leuk tekst!
  (#10) Oud

Black1.3Rallye's schermafbeelding

Auto: 106 Fase 1 1.3 Rallye
Stuur een bericht via MSN naar Black1.3Rallye
17-04-2009, 19:03

Goed gedaan Stefan !! Ik zie je gele kanarie zondag wel in het echt...
Discussie gesloten

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten