Hij logeert al een weekje in Nijmegen, en daar blijft hij deze week ook nog. Het blok loopt op 3 poten, dus ook daar is wat kaput. Eigenlijk sta ik er niet eens meer van te kijken, maar goed. Ik heb een behoorlijke waslijst bij DP neergelegd, als hij dan -hopelijk- eind deze week opgehaald kan worden is hij 100% in orde. Ik wil eigenlijk nog een grotere intercooler, maar dat kan later ook nog wel. Heb dat nu laten zitten omdat ik dan eerst weer andere ventilatoren moest halen omdat het anders allemaal niet achter de bumper past.
Verder wordt de olielekkage aangepakt, de terugvoer van turbo naar het carter lekte behoorlijk.
Ehm. Rest van het lijstje ook maar?
Uitlaatspruitstuk: die er nu op zat was waardeloos in elkaar gezet en zo krom als het maar kan: lekte aan beide flenzen. Komt een heule mooie voor terug, waardoor de turbo ook wat dichter op het blok zit, en niet langer tegen de radiateur zit te rammen als het blok een beetje kantelt.
Downpipe: wordt ook vervangen, aangezien de huidige ONDER het carter door loopt. Ik raak zelfs de straat al als ik in de sporen op een klinkerweg hier ga rijden. Knap staaltje beunwerk.
Olieleidingen: de olie wordt nu al lekker voorgekookt doordat het ongeveer tegen alles wat heet wordt aan ligt. Niet zo handig dus, worden even gefatsoeneerd.
Bedrading: ik heb zelfs kroonsteentjes open in de motorruimte zien bungelen. 'nuff said.
Radiator: vervangen. Aangezien de turbo er vrolijk tegen aan stond te timmeren bleef er weinig van over.
Luchtfilter: er zat een veel te klein filter op, dat ook nog eens alleen maar warm lucht pakte. Komt een Viperkit voor in de plek.
Carterontluchting: zat een filtertje in wat regelmatig olie vrolijk in het motorcompartiment liep te kotsen. Komt een olievaatje voor in de plek.
Oliekoeler. Ontbrak

Komt een Mocal koeler in met losse thermostaat.
Daarna moet het mengsel nog afgesteld worden en dan een stuk of 3 runs op de dyno.
Zijn verder nog wat kleine dingetjes die ik nu vergeet, maar denk dat je hier ongeveer wel uit op kan maken wat voor miskoop ik heb gedaan en hoe ongelovelijk veel spijt ik er van heb dat ik mijn vorige 106 weg heb gedaan. Ik had deze voor een behoorlijk bedrag gekocht aangezien hij werd verkocht als een betrouwbare auto met een turbo die er absoluut niet opgebeund was. Dan heb ik over de afgelopen periode nog aardig wat kosten gehad er aan, en bovenstaand verhaaltje gaat ook tussen de 3000 en 3500 euro kosten.
Maar goed. Ik heb gehoord dat ik daarna dan ook iets ontzettend moois heb. Weet alleen niet of dat wel al dat geld waard was. Voel me dan ook aardig opgelicht, als ik het verhaal van Pieter van DP vergelijk met het verhaal uit de advertentie, of wat ik te horen kreeg toen ik bij de auto ging kijken.
Zo is de auto helemaal niet door DP opgebouwd, maar door een beunhaas die er blijkbaar niet veel van wist. Het enige wat DP heeft gedaan is de VEMS er op gezet en op de straat 'op het gevoel' de boel wat afgesteld. Daarbij heeft Pieter gelijk tegen de vorige eigenaar gezegd dat er nog het een en ander serieus mankeert. Maar ja, dat kon ik ook niet weten toendertijd. Mijn kennis van turbo's was toendertijd 0, en dat is misschien nog wel het enige voordeel: je leert behoorlijk wat met zo'n rampenbak.