Lid worden
106.nl - Nederlandse Peugeot 106 Club

Ga terug   106.nl - Nederlandse Peugeot 106 club > Tuning & Styling > Dagboek
Dagboek Lees hier over de laatste mods die clubleden hebben aangebracht. Alleen leden kunnen een dagboek aanmaken.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  (#491) Oud

Auto: 106 Fase 2 1.616V S16
04-08-2010, 16:38

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ray Bekijk bericht
@Londeman: voorheen moest ik nog wekelijks naar Amsterdam, maar tegenwoordig ben ik alleen nog maar in Groningen voor m'n werk, zo nu en dan Leeuwarden. Leaseauto kan voor mij dan niet eens uit; kilometervergoeding is dan wel wat prettiger.

@fakkeltje: je achteruit wordt niet gesynchroniseerd en kan daarom wat lastig in te schakelen zijn. Als je je suf gaat rossen op die pook (hoe fout klinkt dat...) zal je met genoeg gebrek aan beleid iets kapot maken. Ik gok dat een van je schakelstangen los is geschoten, dat doen ze nog wel eens.

Ohja. We hebben een voorstel-subforum, waar nieuwe mensen zich voor kunnen stellen. Soort van hint met een koevoet, dit

nou ray wat was er nu mis!

onder de bak heb je een soort ronde kogel,met daaromheen,een klem,deze ware los geschoten,en hij schakelt nu weer als een zonnetje !!!!!!(nu die op de brug stond,wel een mankement,een achteras lager na de file stijnen!!! grrrrr

Laatst gewijzigd door fakkeltje; 04-08-2010 om 16:39.
Met citaat reageren
  (#492) Oud
106.nl clublid

johnwiggers's schermafbeelding

Auto: 106 Fase 2 1.616V GTi
04-08-2010, 16:55

zo kerel fucking lijpe shit allemaal!!!hmm dacht dat ze in frankryk bijna alleen maar met turbo-kitjes reden...maar warempel,
ook al in nederland..hahaha..pff wel een hoop gesleutel en probleempjes..maar de aanhouder wint nog steeds!
ik heb alles aandachtig zitten lezen,ben nu wel heel nieuwschierig...ik ga je zeker ff opzoeken op een des betreffende meeting...
laterzz
Met citaat reageren
  (#493) Oud

07-08-2010, 10:23

Citaat:
Dat ligt er aan hoe jouw koppelkromme er uit ziet. Bij mij hakt het er aardig vroeg in 1 keer in, waardoor je de bak een aardige optater kan geven.

BE4 bakken zijn op een aantal modellen geleverd van PSA zoals de Xantia, Berlingo en de Partner, maar die van de 307 lijkt het meest geschikt te zijn. Een aantal versies hebben de startmotor aan dezelfde kant hangen als bij een MA het geval is, waardoor het redelijk passend te maken is. Ik ben nog aan het zoeken welke bak de meest gunstige verhoudingen heeft.

Ik ben er inmiddels ook achter dat een MA-bak gewoonweg niet gaat werken. Ook een Saxo cup-bak biedt geen oplossing, die zou net zo snel kapot gaan. Ik ben via via bij wat (uiterst behulpzame) mensen uitgekomen die met een Saxo Challenge wat rally's rijden. Die monstertjes hebben een BE3-bak van een 306 2.0 16v er onder hangen. Ik denk dat ik daar maar eens een middagje op de koffie moet.

In ieder geval zal het 1 van deze 2 bakken worden. Helaas lopen de kosten hierbij aardig op, aangezien er geen kant-en-klare aandrijfassen zijn.
Financieel gezien komt het helemaal belabberd uit, aangezien ik er net een verhuizing op heb zitten.
Voorlopig staat de auto nog wel even stil dus, en ik zit er over te denken om hem de komende tijd te stallen tot ik er weer zin en geld voor heb.
Bas Aalbers, met de 106 1.6 T van 320 pk is nu ook bezig met een BE4 bak eronder te sleutelen. Een andere bak eronder hangen is het punt niet zo. Maar als je moet gaan klooien met aandrijfassen en fusee's dan houdt het voor mij een beetje op. Wel een het een en ander gelezen over Picasso aandrijfassen die goed zouden moeten passen. Zoiets vind ik nog het overwegen waard.

The Saxo Sports Club SSC Forums Saxo Technical Zone Engines & Tuning Close Ratio Gearsets...... Talk to me!

Dus eigenlijk hoop ik zelf dat een BE4 bak met wat werk aan de schakelstangen en de koppeling, plus ophangpunten pas te maken is. En dat je dan bijvoorbeeld picasso aandrijfassen erin kan steken. Ik zal het Bas eens vragen wat hij doet.

Ik verwonder mij dat ik nog geen bak heb gesloopt. Ik rij op 1,2 bar druk met een td04 15g op de 1.4 8v. Dat is dan wel een turbo goed voor 300pk. En heb af en toe wel eens 1,5 bar gedaan de laatste tijd. De auto is echt bizar snel. En dan heb ik nog een ''hobby'' sperdiff erin zitten ala phantom grip principe. Dat werkt echt heel goed!

Maar bij mij begint de boost 120 kpa bij 3200 rpm. Bij 4000 rpm zit ik op 180kpa (0,8 bar) bij 4200 op de volle boost. De boost komt dus later in, waardoor de bak meer snelheid heeft en de krachten beter kwijt kan. Dus ik hoop dat het nog even heel blijft.....
Met citaat reageren
  (#494) Oud

07-08-2010, 12:33

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bouwen205 Bekijk bericht
Bas Aalbers, met de 106 1.6 T van 320 pk is nu ook bezig met een BE4 bak eronder te sleutelen. Een andere bak eronder hangen is het punt niet zo. Maar als je moet gaan klooien met aandrijfassen en fusee's dan houdt het voor mij een beetje op. Wel een het een en ander gelezen over Picasso aandrijfassen die goed zouden moeten passen. Zoiets vind ik nog het overwegen waard.

Dus eigenlijk hoop ik zelf dat een BE4 bak met wat werk aan de schakelstangen en de koppeling, plus ophangpunten pas te maken is. En dat je dan bijvoorbeeld picasso aandrijfassen erin kan steken. Ik zal het Bas eens vragen wat hij doet.
Die BE4 bak er ff onder hangen is zo makkelijk nog niet hoor gebrek aan ruimte...enz.enz, en je vergeet nog een paar aanpassingen.

Aangezien ik mijn updates op dit forum niet meer mag updaten (omdat ik daarvoor moet betalen), zal ik dat dus ook niet doen. Anders had ik stap voor stap een how-to kunnen maken en diverse mensen hier kunnen laten zien hoe je dit zelf kunt maken en doen.
Met citaat reageren
  (#495) Oud

Stefan0317's schermafbeelding

Auto: Geen :( 1.0 XR
Stuur een bericht via MSN naar Stefan0317
07-08-2010, 15:07

wat is nou 15 euro op jaarbasis?
Met citaat reageren
  (#496) Oud

07-08-2010, 19:08

^Ray boycotten

Laatst gewijzigd door NickB; 07-08-2010 om 19:09.
Met citaat reageren
  (#497) Oud
ray ray is offline
Beheerder website
Dagboek van ray

ray's schermafbeelding

Auto: 106 Fase 2 1.6 XS
07-08-2010, 20:27

Bas, er zijn genoeg behulpzame mensen op dit forum die ook geen lidmaatschap hebben. Je kan dus blijkbaar gewoon nuttige topics aanmaken zonder die 15,- per jaar te hoeven betalen. Bovendien snapt iedereen hier inmiddels wel dat jij het er niet mee eens bent, dus je protest-berichtjes kunnen achterwege gelaten worden.

Voor de rest: de bak die ik op het oog heb komt ook van een Berlingo uit 2002 vandaan, bakcode 20DM46 welke inderdaad ook op de Picasso is gezet. Secundaire as zal van een 205 1.6 of 1.9 gti vandaan komen voor wat gunstigere verhoudingen en ik ben er nog niet zeker van of dat ook voor het differentieel geldt, of dat deze van Quaife vandaan zal komen
De assen, naven en lagers komen van een Berlingo en als het goed is, is de as aan de passagierszijde een cm of 4 te lang, waardoor ik deze zal moeten laten bewerken.

Alex(Viking) en Michel (Mclain) zullen helpen bij de inbouw en dan zien we (of zij) wel wat er voor de ophanging geregeld moet worden. Ik heb er zelf ook geen idee van, dus het is een kwestie van proberen.
Alleen nog even uitvinden wat voor BDP ik nodig heb zodat de VEMS hier rekening mee kan houden, aangezien deze op een andere plek zit.

'01 1.6 8v turbo | '03 1.6 16v
Met citaat reageren
  (#498) Oud

07-08-2010, 22:26

Ray,

Is geen protest bericht hoor, je begrijpt me verkeerd, en ik ga niemand boycotten.
En ik ben alleen maar enthousiast over je turbo project, dat weet jij ook! En heb achter de schermen zowel via PB als telefonisch al meerdere mensen geholpen.
Maar mijn hele how-to/nuttige topics wat ik deed, deed ik in mijn voorstelronde. Al het nuttige wat ik te melden had wilde ik graag met iedereen delen zodat anderen er wat aan hadden, zonder eigenbelang. Dat mocht niet meer dus doe ik niet meer. That's all. Als ik al poste was het in principe alleen maar in mijn voorsteltopic, en dat mag niet, dus dat gebeurt niet meer.

Succes met je BE4 ombouw
Met citaat reageren
  (#499) Oud
ray ray is offline
Beheerder website
Dagboek van ray

ray's schermafbeelding

Auto: 106 Fase 2 1.6 XS
17-08-2010, 22:55

Korte update: de auto gaat vrijdag op een trailertje naar Mclain en Viking. Dat is dus Assen - Gulpen met 90 km/u...zucht. Ik moet dan ook nog via Utrecht rijden om daar in de buurt een versnellingsbak van een Berlingo op te halen die ik voor een nette prijs kon krijgen. Dagvullend programma dus.

De aandrijfassen aanpassen zag ik niet meer zitten. Ik zou dan de assen van een Berlingo moeten halen, inkorten en de uiteinden geschikt moeten maken voor de naaf van een 106. Heb er nu voor gekozen de assen van Atspeed in Engeland te kopen, die kant en klaar zijn voor BE-verbouwingen op een 106. Voor 600 pond heb je 2 assen, met als extraatje een aangepaste lagersteun die anders ook zelf gefabriceerd moest worden. Lijkt mij iedere penny waard.

Terugkomend op de BDP-sensor: ik kan gewoon de sensor uit de BE-bak gebruiken. Na de ombouw zal ik de auto nog wel op een trailer naar DP moeten brengen om de VEMS kennis te laten maken met de nieuwe sensor, omdat ik anders de boel kapot zou rijden. Sensor zit op een andere plek, dus andere waarden. Heb ik mij tenminste laten vertellen

'01 1.6 8v turbo | '03 1.6 16v
Met citaat reageren
  (#500) Oud

17-08-2010, 23:08

Citaat:
Sensor zit op een andere plek, dus andere waarden. Heb ik mij tenminste laten vertellen
Klopt, maar de waarden blijven stiekem wel het zelfde alleen het tijdstip is anders.
Heb toen bij iemand met een rally saxo idd meegekregen dat de bdp sensor op een andere plek moest bij het gebruik van een berlingo bak.
Hij had hem met een alu stripje op de juiste plek gehangen (tis maar wat je wil ).

Hoop dat iig de conversie "soepel" verloopt en je er dan wat langer plezier van kan hebben .

Die saxo had trouwens tb's met 165pk, niet helemaal te vergelijken met jouw vermogen maar die bak had al een aantal wedstrijden overleeft.

Laatst gewijzigd door NickB; 17-08-2010 om 23:11.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten