Zo, ik moet ook maar eens een dagboekje maken. Waarom? Omdat ik de komende tijd nog wat werk te verrichten heb aan mijn auto die ik 2 weken geleden heb gekocht.
Eerst een geschiedenislesje:
106je nummer 1: een '95 1.5 diesel. 0-100 in 3 dagen, maar dan rij je ook wel 1:24.

Mijlpaaltje.

Bij 320K de deur uit gedaan, en kwam dit er voor terug. Een '98 1.4 Sport.
Ik hing al een tijdje bij Team 106 X-treme rond, en begon langzaam aan met het veranderen van het een en ander.
En zo ging het van zo.

Naar zo.

Naar zo.

Totdat het zo was.
Nadat de auto zo'n 3 jaar in mijn bezit was, wou ik wat snellers. Een GTI. Het liefst een gele en ik had uiteraard een hele waslijst aan eisen.
Nadat ik ALLE gele gti's die in Nederland te koop stonden had bekeken, kwam Tim met de mededeling dat hij zijn auto de deur uit deed. Geen GTI, niet geel, en het enige punt van mijn lijstje met eisen wat overeen kwam, was het open dakje.
Maar goed, dan heb je ook wel een 1.6 8v met een turbo d'r op.
Even een stukje uit de post van Tim gegrepen:
Citaat:
Bouwjaar: 2001
Km-stand: +-108.000 km
Ombouw bij 103.600 km
Peugeot 106 phase 2 - 1.6 8v turbo @ 0.7 bar
Garrett GT2052s
Vems standalone ECU
Front mount intercooler
BOV
Decompressieplaat DP-engineering
330 cc Delphi Injectoren - custom made Injector rail
Peugeot 307 HDI 283mm remmerij
Inlaatspruitstuk van een rallye fase 1
Volledig RVS uitlaat (60mm) met Simons einddemper
De auto is voor het grootste gedeelte opgebouwd door DP engineering in Nijmegen (DP-engineering)
Vermoedelijk vermogen bij de huidige 0.7 bar overdruk is 165 pk en 240 nm koppel. Met deze setup is een druk van 1.2 bar haalbaar (+- 200pk), maar auto rijdt bij deze druk echt heerlijk relaxt en alles blijft heel.[/b]
|
Op een zondagavond ben ik langs Tim gegaan, en na 2 meter rijden was ik al verkocht: ik moest dat ding hebben. Een behoorlijk verschil met mijn vorige 106: de 1.4 was pure show, en met die grote bumpers erop ging het er ook niet harder op. Nu een vrijwel origineel uiterlijk, maar wat meer pit er in.
Inmiddels heb ik hem nu zo'n 2 weken in mijn bezit. Hij is te laag voor de drempels in mijn straat, hij doet 1:11 als je je best doet, lust alleen euro 98 en is niet praktisch. Maar geef wat gas, voel die duw in je rug, hoor het gefluit van de turbo en bovenstaand maakt je geen reet meer uit.
Goed. Een 106 turbo. Dan ben je eigenlijk al klaar, toch?
Niet echt.
Er zitten een aantal mankementjes aan die eerst opgelost gaan worden. Een t-stukje in het onderblok en een slecht aansluitende sensor zorgen voor wat olielekkage, wat vervelende vlekken op de oprit oplevert. Bovendien raakt de hele onderkant van de auto besmeurd met olie door de rijwind. In het oliepeil is het niet terug te zien dus de lekkage valt nog mee, maar binnenkort gaat de auto toch maar richting DP Engineering om dit op te lossen.
De plaatsing van het luchtfilter is ronduit shit.

Een fotootje toen de boel nog niet af was, maar het luchtfilter zuigt zoals je ziet alleen maar warme lucht aan zo naast het spruitstuk en achter een koplamp die geen lucht doorlaat. Een nieuw luchtfilter is in aantocht, maar voor de rollenbankmeeting van 11 oktober gaat dat nog niet lukken.
Gelukkig heb ik de morettes nog van de vorige auto (omdat het een hel is om aan die dingen te komen) en moeten ze alleen nog het goeie kleurtje krijgen. 1 lampje er uit en hello fresh air!
Het uitlaatspruitstuk is lek bij de aansluiting aan het blok en de turbo, dus deze zal vervangen moeten worden.
Dan nog de vraag: 0.7 bar, is dat niet wat weinig?
Het hele pakketje kan 1.2 bar aan, maar ik heb liever een blok dat wat langer mee gaat dan een blok dat heel even heel hard gaat. De boost zal ik voorlopig dus van af blijven. Maar zeg nooit nooit.
Meer foto's van de zwarte pug houden jullie nog tegoed. Eerst poetsen, en hopelijk bovenstaande dingetjes oplossen.
Qua uiterlijk zal er in ieder geval niet gek veel veranderen. Motorisch waarschijnlijk des te meer.