Een aantal van sportievere modellen van de 106 zijn uitgerust met een olie niveau en temperatuur meter op het dashboard. Wanneer je het contact aanzet gaat de schaal in het midden branden en geeft de meter het olie niveau in het carter weer.
Wanneer je dan de motor start gaat het lampje achter de binnenste schaalverdeling uit en geeft de naald de olie temperatuur aan op de buitenste schaalverdeling.
Benodigdheden:
- Kruiskop schroevendraaier
- Torx 20
- Multimeter
We beginnen met het demonteren van de de kappen om de stuurkolom en de omlijsting van het teller huis. Ik ga er vanuit dat dit bekend is, zo niet hier een plaatje:
Vervolgens maken we het tellerhuis zelf los en kantelen we het geheel voorover. Rechtsboven zit een bij mij gele stekker (kan bij jouw goed een andere kleur zijn) deze halen we los en we zoeken de draadjes met nummer 414 en 415 op (bij mij rood en wit, bij jouw mogelijk weer een andere kleur).
Houd de pennetjes van je meter op deze twee contactjes en meet de weerstand, zoals ik dat op de foto heb gedaan. Dit is het olie niveau en die zal als er voldoende olie in de motor aanwezig is ergens tussen de 10 en de 20 Ohm zijn.
LET OP BIJ HET METEN VAN WEERSTANDEN DAT JE HET CONTACT NIET AAN ZET. DOE JE DAT WEL KOMT ER EEN SPANNING TE LOPEN EN DAAR KAN JE OHM METERTJE ABSOLUUT NIET TEGEN.
Vervolgens zetten we één meetpen op het contactje van het draadje met nummer 411 en de andere aan een kaal stuk ijzer van de stuurkolom. Dit is de temperatuur sensor en bij een koude motor zal deze enkele kOhm's zijn.
Om er zeker van te zijn dat beide sensoren goed zijn gaan we nu de motor even warm laten draaien waarna we de meetingen herhalen. In situatie 1 zal de weerstand iets dalen omdat de olie nu niet meer in het carter zit, maar zich door het blok heeft verspreid (bij mij zo'n 8 Ohm).
Ook de weerstand van situatie 2 is flink gedaald omdat de olie nu een stuk warmer is. Bij mij liep hij zachtjes op van 550 kOhm terug naar enkele kOhm's.
De waarden die ik noem zijn enkel een richtlijn en het is heel goed mogelijk dat ze bij jouw anders liggen. Wanneer je inderdaad ongeveer dezelfde waarnemingen hebt gedaan als ik dan zijn je sensoren nog in orde en zit het probleem net als bij mij in het teller huis. Heb je oneindig hoge waarden, of veranderen ze niet vervang dan de sensoren. Als de weerstand '0' is heb je ergens kortsluiting in de bedrading of in de sensor zelf.
We maken nu de overige drie stekkers op het teller huis los en draaien de drie bouten onder aan de stuurkolom een klein beetje los zodat we het stuur iets naar ons toe kunnen trekken en het tellerhuis uit het dash kunnen halen.
Aan de achterkant van het teller huis zien we een grijs kapje. Hierin zit de print die het metertje aanstuurt.
Wanneer we de twee torx boutjes eruit draaien en het kapje voorzichtig oplichten zien we een stekkertje zitten. Trek dit stekkertje voorzichtig los.
Als we het kapje omdraaien zien we het printje zitten. Klik het printje voorzichtig los uit het kapje.
Nu wordt het serieus, dus ALS JE DE BALLEN VERSTAND HEBT VAN ELEKTROTECHNIEK EN JE VERBRAND JE VINGERS AL ALS JE NOG MAAR NAAR EEN SOLDEERBOUT KIJKT is dit het moment dat je iemand om hulp vraagt of op de sloop of bij de dealer een hele nieuwe print haalt en deze in zijn geheel vervangt.
Bij de dealer zijn deze printjes samen met het metertje onder de volgende nummers te bestellen:
6135 C5 met zwarte wijzerplaat voor het schamele bedrag van € 214,19
6135 C6 met blauwe wijzerplaat voor het schamele bedrag van € 195,48
Misschien die je er verstandiger aan de print uit een gebruikte tellerbak op de kop te tikken. Of de tellerunit in het geheel te vervangen voor een goed werkend gebruikt exemplaar.
Voor de nerds onder ons, er zitten volgens mij eigenlijk maar drie gevoelige componenten op en dat zijn namelijk de 3 transitoren. Bij mij had er één wat bruine plekjes om zijn voetjes en dus heb ik de gok genomen en daar een nieuwe voor in de plaats gesoldeerd.
En zie hier het resultaat voor slechts € 0,92...
Succes!