Lid worden
106.nl - Nederlandse Peugeot 106 club

Ga terug   106.nl - Nederlandse Peugeot 106 club > Algemeen > Voorstelronde
Voorstelronde Nieuw hier? Stel je hier even voor aan de andere leden van 106.nl. Topics ouder dan een maand worden automatisch gesloten.

Discussie gesloten

LinkBack Discussietools Weergave
  (#1) Oud

Auto: 106 Fase 1 1.1 Accent
Voorstellen, nog niet helemaal onder de indruk van de 106 - 10-01-2012, 10:43

Beste mensen van het 106forum,

Graag zou ik mij willen voorstellen; mijn naam is Lucas, 21 jaar en ik ben student.

Tot enkele maanden geleden was ik eigenaar van een Volvo V40, helemaal super prima! Helaas door een ongelukje is deze auto total-loss verklaard en moest ik toch op zoek naar een tijdelijk vervangende auto. Vooral ook omdat ik studeer vlakbij Groningen en toch bijna elk weekend naar huis wil in Amersfoort.
Nu staat er voor mijn studie in augustus een reis te verwachten naar Amerika voor 6 maanden, dus daarom was ik dan ook opzoek naar een tijdelijk en goedkope aankoop.

Na wat rond gekeken te hebben op het forum en gaspedaal.nl ben ik dan afgelopen zaterdag tot aankoop gegaan om een rode (nouja nu is het meer rose kleur door vervaging ;-) ) 106 uit 1992 te kopen.

De advertentie zag er goed uit, en de kostprijs was binnen mijn budget (lees €450), dat ik hooguit was dingen eraan moest sleutelen om het half jaar door te komen accepteerde ik dan ook bij deze prijs. Dus ben ik naar Hazerswoude-dorp afgereisd na een advertentie te hebben gezien, proefrit gemaakt en de 106 reed goed, start in 1 keer, geen lekke uitlaat, een kleine hapering bij vol gas... iets waarvan ik dacht dat logisch was bij een auto die zo'n 2 jaar heeft stil gestaan...

Dus afgelopen zaterdag de 106 gekocht voor de bovengenoemde prijs, een klein stukje snelweg gereden en bij aankomst bij de mcdonalds (;-) ) gedroeg de auto zich nogal raar, roken,haperen en het stonk. Nouja niets vermoedend even naar een vriend van me gereden in Leiden, die vertelde me dat het toch niet zo goed was, dus ben ik met hem een stukje naar Delft gereden... en bij een stoplicht aangekomen in delft (na de snelweg) komt er toch een rook onder de motorkap vandaag en er ligt een hele plas olie op de grond... nouja allemaal niet goed dus! Dus motorkap open en even kijken... het uitlaatspruitstuk zat niet goed vast op het blok, dus dat maar even aangedraaid en op goed geluk weer gaan rijden...

Tja en nog geen 100 meter over de snelweg en het oververhittingslampje gaat aan, dus gelijk aan de kant... Nou goed allemaal een heel verhaal, uiteindelijk ANWB erbij gekomen en die heeft geconstateerd dat de koppakking lek is...

Nou daar sta je dan met een 106 waarin je nog geen 50 km in heb afgelegd... met een lekke koppakking. Nu baal ik natuurlijk best wel intens van de aankoop, die vent waarvan ik hem kocht was "automonteur" (bij nog wel een peugeot garage) en nu ben ik alleen maar verder van huis.

Dus na dit intens lange verhaal wil ik jullie tegelijkertijd bij mijn introductie ook even vragen voor advies... wat zouden jullie doen? Is een lekke koppakking goed te maken? Welke andere dingen zou ik tegelijkertijd moeten nachecken? En is het rendabel om de koppakking te vervangen?

De auto zelf heeft ~120.000km gelopen met alle onderhoudsboekjes erbij, distributieriem was vervangen bij 113.000 en die vent heeft er net een nieuwe apk opgezet, en 2 nieuwe voorbanden.

Als iemand instructies heeft voor het vervangen van de koppakking, of iemand weet waar ik zo'n set het best kan kopen, dan hoor ik dat graag!!

Vriendelijke groeten!
Lucas
  (#2) Oud

jordyr90's schermafbeelding

Auto: 106 Fase 2 1.4 Sport
10-01-2012, 16:28

Heey Heey

Welkom hier op het forum, erg jammer dat je geen geluk heb gehad met de aankoop maar als je bij een garage een koppakking laat vervangen kost de reparatie om en nabij de 450 euro. Maar als alles verder goed is kan je nog heel veel plezier vam.de 106 hebben
  (#3) Oud
106.nl clublid

edje89's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar edje89
10-01-2012, 18:34

Welkom lucas,

Erg jammer van dit met je 'tijdelijke auto'..
Staat de auto in amersfoort? Ik klus regelmatig bij en werk als monteur in amersfoort dus mocht je het graag laten doen buiten de garage om dan hoor ik dat graag en kan ik je een scherpe prijsopgave doen

Is het rendabel? Naja je hebt net €450 geinvesteerd voor die tijdelijke auto en als de auto verder in aardige staat is dan zou ik je niet laten afschrikken door een koppakking.. Als dat de enige kosten zijn die eraan zitten te komen tenminste

Bij vragen of interesse stuur maar pm!

Gr Edwin

(#4) Oud

RHD106's schermafbeelding

Auto: 106 Fase 2 1.1 XR
10-01-2012, 18:45

Welkom hier en hopelijk komt het weer goed met je 106.
  (#5) Oud
106.nl clublid

annemiek's schermafbeelding

Auto: 106 Fase 2 1.6 GTi
Stuur een bericht via MSN naar annemiek Stuur een bericht via Skype™ naar annemiek
10-01-2012, 19:28

welkom to the club hoop voor je dat je je leeuwtje voor goedkoop kan repareren en er nog vele veilige km`s mee mag rijden

(#6) Oud

11-01-2012, 14:48

Dank jullie wel voor de opbeurende reacties!

edje89, dat is goed om te weten, dank je wel. De auto staat nu alleen in Delft, en na die jongen van waar ik hem heb gekocht gebeld te hebben wil hij niet het geld teruggeven. Maar als ik de onderdelen aanlever wil hij het er wel op klussen. Een redelijk vriendelijk/menselijk gedrag denk ik.

Ik weet nog niet of ik het aanbod aanneem, misschien kunnen de mensen hier op het forum mij helpen om een beetje te sturen wat allemaal te vervangen valt, "als je er toch bij bent" zeg maar. Dan ga ik eens op inkopen jacht...

Overigens ik ben blij om te horen dat wanneer het alleen de koppakking is het nog een relatief kleine ingreep is en er nog veel plezier van de auto valt te krijgen

Laatst gewijzigd door LuKiE; 11-01-2012 om 14:48.
  (#7) Oud

_Drake_'s schermafbeelding

12-01-2012, 22:18

Mooi gezien een losse koppaking 25 euro kost
  (#8) Oud

18-01-2012, 17:34

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door _Drake_ Bekijk bericht
Mooi gezien een losse koppaking 25 euro kost
Om even terug te komen op mijn introductie verhaal. Nu ben ik niet echt een autosleutelaar, maar logische inzicht heb ik wel gekregen gelukkig. Dus na 2 dagen van 12 uur sleutelen heb ik dan de koppakking kunnen vervangen.
Gelijk alle pakkingen (in-/uitlaat / klepdeksel / kop) vervangen, ook waterpomp en distributieriem meegenomen. Dus alhoewel het nogsteeds als een barrel eruitziet, hoop ik er in elk geval plezier van te gaan hebben.
Maar helaas is het dus niet bij die 25 euro van alleen de koppakking gebleven. Ik ben uiteindelijk zo'n 300 euro kwijt geweest aan de operatie (+ vloeistoffen).

Ik moet eerlijk zeggen, ik vond het een erg stoere ervaring om dit klusje eens te doen (gelukkig ook met de hulp van wat mensen die meer verstand van auto's hebben) en ik heb er erg veel van geleerd, zelfs voor iemand die werktuigbouw heeft gedaan.

Ik zou het voor iemand die niet weet waar de koppakking ligt, niet aanraden om eraan te beginnen, maar laten we eerlijk zijn, het is geen rocket science. En tja de meeste tijd van mij is gaan zitten in het feit dat ik geen gereedschap had voor het aanspannen van de spanrol, en ook in het monteren van de middenkap van de distributieriem, op wat voor een rukplek zit die kap zeg?! Maar daar zullen sommige van jullie vast wel trucjes voor hebben ontwikkeld ;-)

Groetjes,
Lucas
  (#9) Oud
106.nl clublid
Dagboek van jonathanvanderwal

jonathanvanderwal's schermafbeelding

Auto: 106 Fase 1 1.3 Rallye
18-01-2012, 23:26

kan het kloppen dat ik dit verhaal ook op de axclub heb gelezen ?
en hopelijk komt je 106 weer goed op de weg
  (#10) Oud

Auto: 106 Fase 2 1.4 Sport
19-01-2012, 13:15

Ik zou echt terug gaan naar de verkoper. en die auto moet hij terug nemen en jou geld terug geven. als niet dan zoek je op waar die woont rij je die auto zijn huis binnen ben je er gelijk van af
Discussie gesloten

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten