Aaron’s 106 1.4 XS 95’

Waarderingsscore
22
Fase 1 XS 1.4
Op het “nieuwe” forum had ik al een dagboekje aangemaakt voor deze auto. Het gaat om een Peugeot 106 1.4 XS uit 1995 en heeft 124xxxkm gelopen. Ik heb sinds 23 maart 2025 deze auto in handen. Zo is de auto opgehaald:
7dcedf1f-0fda-4f56-b97e-b0d870225b72.jpeg

24 maart:
De auto loopt momenteel niet en moet een boel gebeuren voordat hij weer zal draaien. Op het moment ben ik bezig met het blok compleet uit elkaar te halen omdat het blok vast loopt en er geen beweging in te vinden is.
Komende dagen zal ik hier wat meer informatie plaatsen als ik eenmaal meer weet en wat meer fotos heb om het te laten zien.
De auto staat er op het moment zo bij.
IMG_1096.jpeg

26 maart:

Vandaag heb ik het gehele blok weer geïnstalleerd, alles aangevuld en geprobeerd te auto te starten zonder succes. Alles draait maar we krijgen geen vonk. Andere bougies erin gedaan om te kijken of het daar aan ligt maar nee.

17 April:

De auto heeft een tijdje stil gestaan en er is weinig aan gedaan sinds de laatste update. Ik heb gister (16 April) een nieuwe cilinderkop opgehaald en deze gemonteerd op de auto, alles weer getimed en geprobeerd te starten. Tijdens het starten kwamen er vlammen uit de inlaat, dit kwam omdat de cilinders nog verkeerd stonden tegenover de kleppen, dit goed gezet en toen weer geprobeerd met weinig succes. Uiteindelijk de kleppen gesteld en weer geprobeerd met dit keer wel succes! De auto start alleen met moeite en enorm veel lawaai (echt veel lawaai)
Zie filmpje: 106
Zelf denk ik dat het de versnellingsbak is, maar weet dit niet zeker.

Waarderingsscore
94
Ah, die had ik ook bijna gehaald. Alleen was het schijnbaar lastig om er foto's van te maken dus verviel mijn interesse.

Leuk projectje. Zo op het filmpje zou ik niet kunnen zeggen wat het is, vind wel dat de motor sowieso wat raar rond gaat.

Waarderingsscore
22
Fase 1 XS 1.4
Zeker een leuk project! Ja klopt, zijn op het moment meerdere dingen waar naar gekeken moet worden. Begin eerst met de versnellingsbak 😅

Waarderingsscore
22
Fase 1 XS 1.4
Weer even een updatetje!

Momenteel is er alweer veel gedaan aan de auto en het enorme schuurgeluid is verdwenen. Na een tijdje lopen liep het blok vast omdat er geen oliedruk opbouwde, nieuwe oliefilter en hij deed het weer. Motor loopt momenteel nog niet helemaal goed maar al veel beter dan eerst!

De auto rookt enorm uit de uitlaat, na ongeveer 2 a 3 minuten staat mijn garage helemaal blauw van de rook. Heb sindsdien de auto ook niet meer startende gehad. Er zit iets op de multiriem wat een enorm jankend geluid geeft, zonder de riem hoor je niks meer. Misschien versleten multiriempoelie? Accu wordt opgeladen dus dynamo kan het niet zijn, en de stuurbekrachtigingpomp doet zijn ding wel.

De auto is bijna als nieuwe met alle nieuw/gebruikte onderdelen die er op zitten (En nog veel meer)
- Bougies + kabels
- Koelvloeistof Flens + pakking
- Temperatuurmeter
- Koppelingsset

Ben zelf nog bezig geweest met het raam mechanisme van de auto want deze doet het niet meer. De draden zijn door de spoel heen gedraaid en zijn op alle plekken beschadigd. Had een nieuw raam mechanisme besteld maar deze past helaas niet, iemand die een heeft liggen die wel past?

Waarderingsscore
94
Volgens mij hebben deze blokjes gewoon een vsnaar en dus een massieve krukaspoulie, die kan je dus uitsluiten. Dat de dynamo bijlaad betekend niet dat het lager bijvoorbeeld nog goed is, deze kan ook best slecht zijn.

Blauwe rook is olie. Grote kans dat de klepseals helemaal vergaan zijn. Of je hebt nu dermate veel schade aan de zuigers doordat die is vast gelopen dat de olie langs je cilinderwanden de verbrandingskamer in loopt. Maar dat zou je moeten kunnen zien met een compressiemeting.

Waarderingsscore
22
Fase 1 XS 1.4
Dat het olie is was al bekend, alleen vindt het raar aangezien de zuigers er nog goed uitzien. Hoop niet dat dat het daadwerkelijk is.

Waarderingsscore
22
Fase 1 XS 1.4
Tijd voor een update!
De auto staat nu een maandje in stalling wegens geen klus ruimte meer, maar vanaf volgende week een eigen loods om de hobby nog verder uit te breiden!

De auto heeft nieuwe zuigerveren en drijfstanglagers omdat de auto olie deed verbranden, en omdat ik toch de zuigers eruit moest gelijk de drijftanglagers vervangen. Het dynamo is niet het geval wat het enorme jankende geluid maakte, wat het is weet ik nog niet. Motor draait nu zoals het hoort, alleen zonder multi-riem.

Voordat de auto door de apk komt moet er nog paar kleine dingetjes gefixt worden zoals, het raam mechanisme, knipperlichten voor, nieuwe remblokjes voor en aandrijfas links voor.
Ik hoop apk voor augustus op de auto te kunnen zetten!

Waarderingsscore
393
Fase 2 XR 1.4
Hoe check ik of hij nog goed is?
eens kijken wanneer die laatst vervangen is (onderhoudsboekje) dan weet je of je die kan uitsluiten, of anders distributiekappen afnemen en kijken of het geluid daar vandaan komt. Als het dat lager is die lawaai maakt is die aan vervanging toe.
maar ... ik had de hele post nog niet gelezen, blijkbaar is het geluid weg als je de multiriem afhaalt, dus moet je niet verder zoeken dan de alternator denk ik. Die lagers verslijten ook

Waarderingsscore
22
Fase 1 XS 1.4
De distributieriem heb ik toch maar vervangen voor de zekerheid! Het dynamo was zeker de boosdoener in het verhaal, de lager was idd versleten maar de achter is een keer warm gelopen en gesmolten 🫤.

Auto heeft weer nieuwe olie en start(e) als een zonnetje totdat de toeren omlaag kwamen en de auto uitvalt, sindsdien start hij moeizaam en loopt hij niet hoger dan 500 toeten stationair. Stappenmotor zal aan eind zijn (denk ik).

Waarderingsscore
22
Fase 1 XS 1.4
Weer een update en dit keer een leuke update! De auto is door de apk gegaan en kan er weer 2 jaar tegen aan!
Er waren nog al wat puntjes waar aan gewerkt moest worden zoals:
- ashoes links en rechts
- olie lekkage
- remleiding boven achteras ( wat uiteindelijk complete remleidingen van voor naar achter werd)
- komlampen afstellen
- kenteken verlichting
- gierend geluid ( bleek startmotor te zijn )
Klein lijstje maar toch puntjes waar naar gekeken moest worden. Het heeft mij bijna 6 maanden geduurd voordat de auto klaar was en het moment is nu dan ook echt hier! Volgende week kunnen jullie de auto bewonderen voor degene die naar de meet gaan, voor de gene die thuis blijven is hier een foto:

IMG_1512.jpeg

Waarderingsscore
167
Fase 1 XSi 1.68v
Ben benieuwd hoe die er uit ziet in het echt.
kom wel naast je staan met een xsi ☺️

Bovenaan