Het Grote Versnellingsbak Topic

Waarderingsscore
0
Fase 2 GTi 1.616v
hey People,

Zoals sommige wel weten, doe ik redelijk wat met V-bakken. Daarnaast ben ik ook bezig met het opbouwen van een Rally auto. Hier wil ik dus een LSD in hebben, en uiteraard een lage top en de gangen lekker Close Ratio.
Aangezien ik ook een PG1 bak van Lotus heb gekocht, leek het me geen slecht idee om een topic te maken waar ik alle info verzamel met betrekking tot het versnellingsbakken verhaal.
Helaas heb ik de PG1 bak nog niet, maar ik vermoed dat dit niet de bak is wat ik zoek, namelijk met een LSD erin. Maar altijd leuk om even te kijken wat daar nu precies in zit.

Verder is het natuurlijk zo dat ik mijn top eigenlijk niet hoger wil hebben als een 180 km/h.. Dit is dus alleen maar te realiseren door een hoge Final Drive te gebruiken en een zo kort mogelijke 5de gang.
Wat ik tot nu toe heb kunnen verzamelen, is dat de meeste MA5 bakken gebruik maken van een korte 5 (.850) in tegen stelling tot bv een .765 van een PG1...
Alhoewel de 5 van de PG1 heel geschikt is voor Turbo doeleinden voor hoge Top snelheid te halen.

Als Final Drive is de PG1 iets gunstiger met zijn 4.2 ipv de 3.938. Maar dit brengt de top nog steeds dik over de 220 bij 7500 RPM.
De 1.3 rallye daarintegen heeft een Final Drive van een 4.6 waarmee we al rond de 200 aan komen.
Ben nog even wat dingen aan het uitzoeken. Maar een Elise zou daarintegen wel een betere geschikte overbrenging hebben. Lange 1 en heel close ratio.. Dit in combinatie met een rally final drive zou het wel redelijk klaar zijn.

Er zijn ook nog ergens andere final drive's te krijgen voor de rally.. Maar dat moet ik nog effe zoeken.

En voor de rest. Voel je vrij om info te droppen in het topic:D

Dennis

Forumleiding
Beheerder
Waarderingsscore
53
Fase 1 Rallye 1.3
Misschien wil je nog even toelichten wat die cijfers van de overbrenging precies inhouden. Ik neem aan dat het verhoudingen zijn, maar verder zeggen ze me niet zo veel.

En weet jij toevallig hoe de 1.6 Rallye bak in dit plaatje staat ten opzichte van de 1.3 en/of de GTi?

Waarderingsscore
0
Misschien wil je nog even toelichten wat die cijfers van de overbrenging precies inhouden. Ik neem aan dat het verhoudingen zijn, maar verder zeggen ze me niet zo veel.

En weet jij toevallig hoe de 1.6 Rallye bak in dit plaatje staat ten opzichte van de 1.3 en/of de GTi?

Als het goed is heb ik tussendoor een 106 rallye bak gehad van de 1,6. Klopt dat Michel?

Daarvan merkte ik dat gang 1 tm 4 korter waren. Dan de gti bak.
En gang nummere 5 was langer dan die van de gti bak.

Waarderingsscore
0
Fase 2 GTi 1.616v
Als het goed is heb ik tussendoor een 106 rallye bak gehad van de 1,6. Klopt dat Michel?

Daarvan merkte ik dat gang 1 tm 4 korter waren. Dan de gti bak.
En gang nummere 5 was langer dan die van de gti bak.

Nope, dat was een 309 bak. Met een hogere final drive en een langere 5. Ik pak die bak even als voorbeeld aangezien ik daarvan de data naast me heb liggen.

Een bak bestaat uit een 10 tal tandwielen welke de vertragingen bepalen van de gangen(er is maar 1 gang wat daadwerkelijk versneld, en dat is normaal je 5!)
Deze verhoudingen worden of weergegeven in het aantal tanden van de Primaire- en de Secundaire as, of als een verhouding van bv 3.417
Als ik de verhoudingen pak van de 309 bak, dan ziet het er zo uit

1st 12/40
2nd 21/37
3rd 29/38
4th 40/39
5th 32/43

Oftewel, bij gang 1 heeft de primaire as(deze waar de motor mee verbonden zit doormiddel van je koppeling) 12 tanden, en de Secundaire as(die wat naar je differentieel gaat) 40 tanden. Je hoeft geen einstein te zijn om te bedenken dat hier en vertraging plaats vind. Om de secundaire as 1 keer te laten draaien, moet de primaire as 40/12 keer rond draaien. Aangezien dat wat moeilijk leest, geven ze dus ook wel de verhoudingen zo weer:

1st 3.333
2nd 1.762
3rd 1.310
4th 1.026
5th 0,744

Dit leest makkelijker.. Om de secundare as 1 keer te laten ronddraaien in de 1ste gang, moet de primaire as 3.333 keer rond draaien. In gang 2 is dit 1.762 keer etc etc

Dus je ziet, het zijn allemaal vertragingen.. De 4 is bijna altijd zo goed als 1 op 1, en gang 5 is dan een versnelling, ook wel overdrive genoemd.. Echt 1 op 1 komt nooit voor in een handbak. Dit omdat dan de secundaire als de primaire as evenveel tanden hebben. Dit betekend dat elke keer dezelfde tanden elkaar raken, en kan lijden tot inslijten op elkaar met geluiden of versnelde slijtage als gevolg.

Daarnaast hebben we ook nog de zogenaamde Final Drive. Dit is de verhouding tussen je secundaire as en je Diff. Dit is ook weer een vertraging en loopt meestal ergens van 3.3 tot 4.6

Dus een simpel reken voorbeeld.
De bovengenoemde bak heeft een 4.2
We hebben het over 195/50/15 en we draaien 7500 rpm in de 5
De bandenmaat omgerekend geeft ons een omtrek van 1.8 Meter.
Het motortoerental is 7500, en dit delen wij met de verhouding van de 5de gang. Dit is nu dus een overdrive en is dus een getal minder als 1.. Maar voor de rest van de gangen is het precies hetzelfde. Gewoon dezelfde aanpak, alleen zijn dat dan getallen hoger als 1.
7500/0,744 is 10080 rpm voor de secundaire as
Onze final drive is 4.2.. Dus de secundaire as moet 4.2 keer ronddraaien om ons diff, en dus ons wiel 1 keer rond te draaien.
Dus 10080/4.2 komt uit op 2400 rpm voor het wiel
De omtrek hiervan is 1.8 Meter.
Dus 2400 * 1.8 Meter = 4320 Meter per Minuut. Deel dit door 1000( meter naar KM). en je komt op 4.32 KM per minuut. Nog een keer maal 60( minuut naar uur) en daar heb je 259 km/h
Onmogelijk om te halen met 120 pk.
1maar uitgerekend kun je heel makkelijk de rest van de gangen berekenen. Alleen de verhouding veranderd, de rest niet. Vermenigvuldig de snelheid met de verhouding van de gang wat je berekend hebt, en deel het daarna met de verhouding van de gang wat je wilt weten.
Dus (259,2 * 0,744) / 3,333 en je hebt 57 km/h in de eerste gang met 7500 rpm

Zal morgen proberen wat getallen van een GTI neer te zetten.

Waarderingsscore
0
Fase 2 Rallye 1.68v
eindoverbrenging 4.6?

Ik dacht dat het zo was met de eindoverbrengingen:

1.3 rallye 4.28
1.6 rallye 4.05
gti 3.94

Waarderingsscore
0
Fase 2 GTi 1.616v
Volgens dit plaatje heeft de 1.3 rally 4.54, 1.6 rallye 4.06 en de GTI inderdaad 3.94
VTS7250.jpg

Maar net iets gevonden van een 13/68 Final drive in een BE3/5 bak.
BE bak zou passen met een Berlingo 1.9 diesel bellhouse op een TU motor..
Maar daarover meer als ik wat meer info heb.

Laatst bewerkt:
Waarderingsscore
0
Fase 2 Rallye 1.68v
be

Nou. Die be bakken op tu motoren hoor ik meer over. Wel interressant.

Ik heb een be 6bak in de schuur liggen

Waarderingsscore
0
Een BE4 bak welke op een TU 1.6 16V zit past. xsara, 206,307 partner, berlingo.

Dan nog de assen; de linker as schijnt te passen rechts helaas niet. Ik weet dat de Peugeot 106 Cup Sport met een BE bak was uitgevoerd. Assen hiervoor zijn wel verkrijgbaar voor ongeveer 600 euro.

Waarderingsscore
0
Fase 2 GTi 1.616v
Assen zijn op maat te maken. Dus dat is niet het grootste probleem.
Probleem is, alles bij elkaar krijgen zoals ik het wil.. En dan nog het LSD verhaal.. Dat zal niet passen van een PG1. Ik hou jullie wel op de hoogte ;)

Waarderingsscore
0
Fase 2 GTi 1.616v
Een LSD krijgen voor in een BE3 is ook geen probleem. Alleen betaal je dan tegen de 700 euro voor alleen een diff.

Als het verhaal van de PG1 conversie klopt, is het mogelijk om hier het limited slip diff van te gebruiken en het zo aanzienlijk aantrekkelijker maken qua prijs.

Straks maar eens babbelen met een 205 rijder ;)

Waarderingsscore
0
Fase 2 GTi 1.616v
Het huis wat je nodig hebt, tenminste het koppelingshuis ervan, zou van een Berlingo 1.4i komen. De meeste van die bakken hebben namelijk de startmotor voren ipv achteren, behalve dan die van de Berlingo 1.4i
En de rest van een gewone BE3/5. Dus nu op zoek.

Waarderingsscore
0
Fase 2 Rallye 1.68v
Nou. Ik vind het ook erg interressant Ik zal ook eens op zoek gaan. Ik krijg bij dit ma vs be - bakken topic een beetje het idee dat veel mensen wat gehoord hebben maar de bron moeilijk blijft.

Is er veel verschil tussen de be 3/5 en 4

Als iemand zo'n 1.4 berlingo koppelingshuis op de kop tikt wil ik hem wel zien!

Dit is een bak voor een 1.4 hdi c3 volgens ebay.

Dit is geen ma bak maar de startmotor zit wel achter

BgySTKwBmkKGrHqUH-D0EsMDIikbrBLGp7U.jpg

Laatst bewerkt:
Waarderingsscore
0
Fase 2 GTi 1.616v
Bedoel ook 1.4HDI.. Dat voorste huis(waar de koppeling in zit), zou gewoon passen op een TU5 motor.

Maar ga straks babbelen met iemand die er al eens zo ene in het team heeft gemaakt. Wordt vervolgd.

Waarderingsscore
0
Fase 2 Rallye 1.68v
Ik heb ff foto-tjes gemaakt in de schuur.

be:

IMG_1727.jpg

ma:

IMG_1728.jpg

c3 1.4 hdi

BgySTKwBmkKGrHqUH-D0EsMDIikbrBLGp7U.jpg

Het lijkt er verdikkeme op dat het echt zo is. Ik heb alleen wel foto's van een 1.6 hdi gezien waar van de startmotor wel achter zit, maar niet in de bak maar in de motor vast zit. Misschien is de 1.4 anders of maakt het nix uit.

Op zich is het ook wel logisch dat er voor een turbo diesel voor een be gekozen is. Koppel sloopt

Het lijkt erop dat er alleen wel op dat er ff geflext moet worden voor je dbp-sensor

Laatst bewerkt:
Waarderingsscore
0
Fase 2 Rallye 1.68v
Cool.:cool:

Nou. ik heb een zesbak :p gaat denk ik op zijn minst stuuruitslag kosten. De 306 gti bak heeft in mijn ogen wel hele fijne ratio's voor de turbo's

Voor de aandrijfassen heb ik misschien nog wel een oplossing. Ik heb net ff de differentielen vergeleken. Met een kleine bus achter het lager en een speciale ring voor het be kroonwiel, past het ma diff in een be-bak. Dan kun je gewoon 106 aandrijfassen pakken. Hoewel die ook niet te best zijn.

Misschien passen die 205 assen wel met een aanpassing.

Mijn utopia: 6 versnelling be bak met lsd in een 106!

Dit soort dingen samen uitzoeken is wel een dik voordeel van het forum. :cool::cool::cool:

Laatst bewerkt:
Bovenaan