Vraag Hoe 106 opknappen?

Waarderingsscore
69
Fase 2 GTi 1.616v
Beste allemaal,

Ik ben nu al een tijdje bezig mijn 106 in een betere conditie te krijgen. Technisch is dit al geslaagd dus nu kijk ik om me heen om ook het uiterlijk van het leeuwtje te verbeteren. Ze heeft namelijk last van meerdere problemen met de lak. Nu was ik benieuwd naar de meningen van jullie. Moet ik elk lakprobleem individueel gaan oplossen of kan ik beter gewoon de hele auto laten overspuiten? Hieronder probeer ik een beeld te geven van de patiënt:
- Achterspoiler is ernstig verweerd
- Dak is al eens gewrapped en amateuristisch (door mijzelf oeps) overgeverft, nog steeds niet netjes
- Diepe krassen langs dak boven achterste zijruit bestuurderskant
- Veel diepe krassen in motorkap
- Losgelaten blanke lak onder achterste zijruit bestuurderskant (opgeschuurd en behandeld met blanke lak, schade nog zichtbaar)
- Loslatende blanke lak onder koplamp bestuurderskant
- Losgelaten blanke lak onder logo voorkant (opgeschuurd en behandeld, nog zichtbaar)
- Over gehele auto swirls aanwezig (logisch maar geen idee of blanke lak nog voldoende is voor polijsten)

Op Marktplaats heb ik ondertussen een strakke spoiler en motorkap in dezelfde kleur gevonden waarvan de prijs onderhandeld
kan worden
Wat zouden jullie doen? Ik hoor het graag.

Groeten van Robin
20190613_133537.jpg
20190613_133245.jpg
20190613_133307.jpg
20190613_133258.jpg
20190613_133821.jpg
20190613_133816.jpg
20190613_133144.jpg
20190613_133810.jpg

Waarderingsscore
584
Als je dat allemaal met spotrepair wil oplossen krijg je denk ik geen mooi geheel. Ik ben geen schadehersteller maar ik kan me niet voorstellen dat dat en goede oplossing is.

Armand_arrie

@bagged106
Waarderingsscore
349
Fase 2 XS 1.4
Het zal je verbazen wat een goede detailer hier nog uit kan halen. Kijk maar eens naar een project van mij met een paar vergelijkbare problemen.

De panelen met loslatende blanke lak zoals spoiler en motorkap zou ik inderdaad dan gewoon vervangen. Het dakje even opnieuw wrappen. Dan lijkt het een hele andere auto.

Waarderingsscore
69
Fase 2 GTi 1.616v
Bedankt voor de reacties. De spoiler is zojuist vervangen door een vers exemplaar.
Het zal je verbazen wat een goede detailer hier nog uit kan halen. Kijk maar eens naar een project van mij met een paar vergelijkbare problemen.

De panelen met loslatende blanke lak zoals spoiler en motorkap zou ik inderdaad dan gewoon vervangen. Het dakje even opnieuw wrappen. Dan lijkt het een hele andere auto.
Is zo'n wrap een langdurige oplossing? Toen ik hem kocht was het dak al eens zwart gewrapped maar daar zaten allerlei open krassen in.
20190613_163239.jpg

Laatst bewerkt:
Waarderingsscore
237
Fase 2 Rallye 1.68v
Zo'n dak is wel makkelijk af te plakken en te spuiten. Weet niet wat je budget ervoor is maar je kan altijd eens navragen wat het kost. Of zelf de stoute schoenen aantrekken. Misschien moet ik nog steeds aan het idee wennen maar zo'n dun plastic laagje lijkt me niks.

Waarderingsscore
69
Fase 2 GTi 1.616v
Zo'n dak is wel makkelijk af te plakken en te spuiten. Weet niet wat je budget ervoor is maar je kan altijd eens navragen wat het kost. Of zelf de stoute schoenen aantrekken. Misschien moet ik nog steeds aan het idee wennen maar zo'n dun plastic laagje lijkt me niks.
Die gedachte over een wrap heb ik dus ook. Al helemaal als ik zie hoe zo'n wrap er na x aantal jaar uit kan komen te zien.
Als 18-jarige student is mijn budget natuurlijk niet heel groot maar ik zie het ook als hobby dus ik denk dat met even sparen de lelijke plekjes een beetje netjes over laten spuiten wel haalbaar is. Misschien binnenkort zo'n online offerte opvragen bij spuiters in de buurt. Ik ben zelf letterlijk met de verfroller over de opgeschuurde wrap gegaan en heb daar wat lagen goedkope blanke lak gespoten maar als ik daar het resultaat van zie besteed ik het deze keer toch liever uit :p

Waarderingsscore
69
Fase 2 GTi 1.616v
Ben ik weer,
Nieuwe motorkap zit er op dus de auto wordt steeds strakker. Zojuist de auto gewassen en gekleid. Nu schrok ik toen ik hier en daar loszittende blanke lak erger maakte.
2508

Nu ben ik bekend met de kwaal. Wat zouden jullie in dit geval doen met dit soort plekken?

Armand_arrie

@bagged106
Waarderingsscore
349
Fase 2 XS 1.4
Dit is vrijwel zeker geen blanke lak. Blanke lak kan niet op zo'n manier reageren. Daar is het (helemaal na zoveel jaar) niet flexibel genoeg meer voor. De verharder in de lak voorkomt dit.

Dit lijkt een folie die er op zit, waar nu lucht onder komt.
Wellicht een beschermende doorzichtige folie om de bumper te beschermen tegen krassen?

Waarderingsscore
69
Fase 2 GTi 1.616v
Dit is vrijwel zeker geen blanke lak. Blanke lak kan niet op zo'n manier reageren. Daar is het (helemaal na zoveel jaar) niet flexibel genoeg meer voor. De verharder in de lak voorkomt dit.

Dit lijkt een folie die er op zit, waar nu lucht onder komt.
Wellicht een beschermende doorzichtige folie om de bumper te beschermen tegen krassen?
Misschien dat de eerste eigenaar er dan toch nog een beetje voor gezorgd heeft? Zou inderdaad misschien van dat Paint Protection Film kunnen zijn. Heb ook een paar kleine plekjes op de voorbumper namelijk. Kwestie van laten verwijderen?

Waarderingsscore
26
Als het binnen je budget past geheel over laten spuiten?

Bovenaan