Versnellingsbak Revisie/modificatie

Waarderingsscore
0
Fase 2 GTi 1.616v
Hey People,

Wilde jullie mededelen dat mijn eerste versnellingsbak reparatie goed is verlopen. Daarbij hebben we 2 modificaties eraan gedaan welke duidelijk merkbaar zijn.
En omdat we graag allemaal iets leren hier en/of het zelf ook willen doen, deel ik natuurlijk graag de info.

Het ging dus om mijn oude versnellingsbak, de MA5 2ca88. Afkomstig uit een 309 1.4. Bak is aardig wat korter dan de GTI bak, en is dus uitstekend geschikt om de auto wat vinniger te maken.
Nu ga ik zelf voor een GTI bak en had ik dus niks meer aan deze. Ivolution had daarom een briliant plan. Ik rij mijn GTI bak aan gort en scheep mijn neef op met 2 kapotte bakken en zeg. Ruilen... :D

Dus maar begonnen aan de demontage van mijn oude bak:(ik gebruik even ter verduidelijking ook fotos van een ander forum)
Kwestie van alles eraf draaien en eerste dekseltje openen.
Daaronder bevindt zich de 5de gang.
2.jpg

De gaffel om de 5 te bedienen zit met een pin vast. Deze eruit tikken en het tandwiel set van de secundaire as met de grote moer los maken:
3.jpg

4.jpg

De andere kant zit met een borgveertje vast. Dit kan sneuvelen bij demontage. Geen probleem, zowiezo vervangen voor een nieuw exemplaar van een paar cent.
kan zijn dat het tandwiel vast zit. Kwestie van heel voorzichtig wippen met een paar goede schroevendraaiers, of breekijzers. Niet teveel spanning op de tandwielen zetten. Deze zijn gehard en kunnen zo stukjes uitbreken.
Eenmaal los zie je de 2 lagers van zowel secundair als primaire as.
Deze zitten vast met een beugel. Schroefjes los en beugels wegpakken
6.jpg

Nu heb je de kermis in zicht.
Begin met het verwijderen van de Achteruit spullen. Dus eerst hefboom eruit doormiddel van het wegnemen van de pin waarmee die vast zit
10.jpg

Daarna kun je de as van de achteruit eruit halen en tandwiel wegnemen.
9.jpg

Daarna moet het schakelmechanisme worden gedemonteerd. Dit kan alleen maar door de blokeerpin eruit te tikken. Dit is tricky omdat je er slecht aan komt. Door de tandwielen met gaffels wat op te tillen en een beetje te rammelen is het mogelijk de bediening uit de pallen van de gaffels te trekken en zo meer plek vrij maken om dat pinnetje eruit te tikken.
12.jpg

Eenmaal pin eruit kan de bedienings as naar boven en kan de bedieningspal ook eruit
13.jpg

14.jpg

Nu is het grote handen techniek toepassen. Pak zowel primaire as, secundaire as als gaffels bij elkaar en begin eraan te hengsten. Dit krijg je namelijk in 1 keer eruit.
15.jpg

Als je dit eruit hebt moet je nog de plaat eruit halen en een klein veertje met huls voor de achteruit. Ook krijg je nu het diff eruit.
16.jpg

17.jpg

Nu kun je je gaan geven aan de secundaire as. Hier zit zeg maar de kermis op en kan uit elkaar voor reiniging/inspectie.
Alles zit vast doormiddels van borg veren. Beetje handigheid met een waterpomp tang is voldoende om die los te maken.
337.jpg

Let op met demontage. De synchromessen bestaan namelijk uit nokjes met veertjes en balletjes om goed op de plek te blijven waar ze moeten zijn. Wees voorzichtig met demontage, want anders heb je ze in de schuur liggen.
In mijn geval was er alleen sprake van slechte lagers, dus kwamen er nieuwe lagers in met nieuwe keerringen.
Sec as weer opgebouwd zoals die was.
Bakhuis mooi gespoten in de gewenste kleur(zwart) van de nieuwe eigenaar:
300.jpg

Alles mooi op orde gelegd en beginnen maar.
303.jpg

Met een pers en lager trekkers de oude lagers verwijderd en de nieuwe gemonteerd.
Daarna secundaire as opgebouwd en diff gemonteerd met plaat. Vergeet niet de nippel met veer voor de achteruit!
336.jpg

Assen met tanwielen en gaffels weer erin en dan komen we bij modificaties terecht.
De arm voor te bepalen 1/2 - 3/4 - 5/R heeft doorgaans behoorlijk wat speling qua diepte. Deze kan een kleine 4-5 mm de bak in en uit. Dit is op zich niet erg, maar we willen een zo strak mogelijk schakelende bak. Dus die speling gaan we terug brengen naar 0. Beugel kun je eraf pakken doormiddel van de stift eruit te kloppen. Dan heb je de as en de hendel los van elkaar.
Ik heb het gedaan met een stukje alluminium strip. Deze om een dop gebogen van dezelfde maat. Afzagen op de juiste lengte en het gat van de hendel doorboren. Daarna even passen op de bak of de ring niet te groot is. Omdat het allu is, is het bijwerken ervan een makkie met een vijl.
Hier de hendel met mijn eigen huls.
330.jpg

Monteren met een M7 bout met moer, of uitboren naar M8. Goed vastdraaien en speling controleren. Zowel de beugel ten op zichte van de as, als de axiale speling.
Bij het monteren de schakelstang niet op de onderste, maar de bovenste nippel zetten. hierdoor wordt de slag links recht een stuk kleiner en strakker.
Modificatie nummer 2 is de voorwaarste slag korter maken. Short shift, maar dan anders :p
Normaal ziet de beugel er zo uit.
332.jpg

Van as naar kop is ongeveer 8,5 cm. Plus loopt het hendeltje in een 90 graden boog. Tijd voor de flex en lasknoei.
ik heb hem terug gebracht naar 6 cm. De beugel is dan nu wel recht, anders kom je niet goed weg met je huis.
333.jpg

334.jpg

Daarna alles weer omgekeerd in elkaar gezet en zondag ingebouwd.
Ivo heeft 10 km lang een smile op zijn gezicht gehad. Niet alleen een verse koppeling en lekkere nieuwe Distributie enzo, maar ook een iets andere bak. Niet alleen qua schakelen, want dat gaat nu echt super strak en lekker kort(niet vervelend kort), maar ook qua gangen. Het gaat wat beter door de toeren heen.
En dat we hem ook gechipped hebben, zal ook wel mee helpen :)

Volgende week(hoop ik)... Cursus nokken-as timing bij een 106 GTI :p

Steven

Forumleiding
Beheerder
Waarderingsscore
2
Fase 2 GTi 1.616v
Mooi, heb ik nog wel wat werk voor je. Moet dat kosten? :bye:

Waarderingsscore
0
Fase 2 GTi 1.616v
Dit is een nette how to ! :nice:
Zelf heb ik ook al is een bak uit elkaar gehaald maar toen was ik wel ff bezig.
Maar ja als je het eenmaal een keer hebt gedaan doe je het zo nog een keer want dan weet je hoe het moet.

Gr Mark

Waarderingsscore
0
Fase 2 GTi 1.616v
Zoals ik al eens ergens had gemeld, had ik eigenlijk nog geen bak uit elkaar getrokken wat ook weer in elkaar moest. Die deed ik gewoon splijten en dan alu bij alu enz voor naar de ijzer boer.
Nu heb ik wel al wat ervaring met automatische bakken, maar dat is toch net andere koek. Dus gewoon aan begonnen en afmaken die klus. Valt eigenlijk mee. Gewoon met beleid aan die bak beginnen en goed opletten.
Wat zoiets moet kosten... Goede vraag. Probleem is dat de onderdelen zo duur zijn en de bakken 2de hands relatief goedkoop.
Lagerset(alles inclusief diff) met pakkingen en keerringen praat je toch over 250 euro.
Meestal is het raadzaam om ook de synchromeshringen te vervangen en dan heb je weer 90 euro erbij.

En dan ben je nog wel een aantal uurtjes kwijt met in en uit elkaar halen.
Wat ik nu met die van mijn neef heb gedaan zou ik normaal gesproken een 500 euro voor vragen.
Maar heb nu lagersets gekocht in GB voor een betere prijs. Het zouden SNR lagers zijn. Hiervan zit er ook 1 in de bak zelf.. Nu nog wat pakkingen en al. En dan zou ik wellicht een bak kunnen reviseren voor een bedrag van 425 euro inclusief short shift en modificatie aan differentieel voor hoge vermogens wanneer die nodig zou moeten zijn.

Heb in iedergeval genoeg borgringetjes voor de komende 49 bakken. Meneer peugeot kon alleen maar zakjes van 50 leveren.. Oftewel dat ringetje van 60 cent wat ik nodig had, kost me bijna 30 euro...
1 ervan is gereserveerd :p De andere 49 nog niet hahaha

Waarderingsscore
0
Fase 2 GTi 1.616v
What can i say.. i just love sharing stuff :p

Aangezien ik zo goed als alles zelf doe, is het ook makkelijk om andere te laten mee genieten van de wondere wereld van sleutelen. En misschien zelfs aan te zetten om hun eigen grenzen te verleggen.

Misschien morgen een nieuwe how-to... Camshaft timing :D

Bovenaan