HELP! 106 xn 1.0 1993 verbruik 1/8

Waarderingsscore
2
Fase 1 XN 1.0
Hallo,
Ik heb een 106 xn 1.0 uit 1993. Mijn auto loopt (vooral koud) erg slecht stationair en heeft een erg hoog verbruik. Na 290km is de tank al 3kwart leeg! Ik lees overal dat de auto veek zuiniger moet rijden. Mensen enig idee? Hoor sommige mensen praten over een sensor? Ik hoor het graag als jullie ideeën hebben?

Waarderingsscore
155
Fase 2 Accent 1.4
Ja dat kan wel zuiniger inderdaad.
Waarschijnlijk heb je een MAP sensor aan boord. Die zou wel eens problemen kunnen geven. Het kan ook de slangverbinding zijn tussen de sensor en het inlaatspruitstuk die lekt.
Maar er zijn hier wel mensen die je er meer over kunnen vertellen.

Waarderingsscore
2
Fase 1 XN 1.0
Ja dat kan wel zuiniger inderdaad.
Waarschijnlijk heb je een MAP sensor aan boord. Die zou wel eens problemen kunnen geven. Het kan ook de slangverbinding zijn tussen de sensor en het inlaatspruitstuk die lekt.
Maar er zijn hier wel mensen die je er meer over kunnen vertellen.
Zal binnenkort eens kijken. Zijn die sensoren door te meten?

Waarderingsscore
950
Fase 1 Accent 1.0
Allereerst: Voorstelrondje | 106.nl
Volgens mij heeft die 1.0 geen MAP sensor (mijn 94'er 1.0 heeft hem i.i.g. niet) maar een gaskleppositiesensor, dat er iets fout is met je auto is wel duidelijk, 1: 20 zou zelfs haalbaar moeten zijn.
Ik denk eerst aan je (groene) temp. sensor en wat wel iets maar niet alles zou verklaren: Is de heteluchtslang van uitlaatspruitstuk naar de inlaat nog aanwezig?

Waarderingsscore
2
Fase 1 XN 1.0
Volgens mij heeft die 1.0 geen MAP sensor (mijn 94'er 1.0 heeft hem i.i.g. niet) maar een gaskleppositiesensor, dat er iets fout is met je auto is wel duidelijk, 1: 20 zou zelfs haalbaar moeten zijn.
Ik denk eerst aan je (groene) temp. sensor en wat wel iets maar niet alles zou verklaren: Is de heteluchtslang van uitlaatspruitstuk naar de inlaat nog aanwezig?
Ik ga die sensor dan maar eens doormeten zodra deze warm is. Ik zal vanavond even kijken of er een hetelucht slang aanwezig is. Bedankt voor je reactie! Ohja en ik heb ook een post gedaan op t voorstelrondje, ?
Post automatically merged:

Hoe ziet deze sensor er in het blok uit? Het meet gedeelte wat in het blok zit zegmaar

Laatst bewerkt:
Waarderingsscore
950
Fase 1 Accent 1.0
Zo ziet ie eruit:
En hij zit niet in het blok maar in het thermostaathuis, vlak achter de bovenste radiatorslang.

Bijlagen

• DSCN2072.JPG
    DSCN2072.JPG
    982,2 KB · Weergaven: 45
Waarderingsscore
2
Fase 1 XN 1.0
Zo ziet ie eruit:
En hij zit niet in het blok maar in het thermostaathuis, vlak achter de bovenste radiatorslang.
IMG_20210121_173720.jpg
IMG_20210121_173653.jpg

Ik heb enkel een blauwe sensor gevonden. Wat me wel opviel is dat er een losse connector is (de bruine) deze gaat naar een sensor op het vliegwiel. Dus waarschijnlijk de krukas sensor. Maar waar is de andere kant van de stekker? Weet je misschien een schema of?

Waarderingsscore
950
Fase 1 Accent 1.0
Hmm! er zijn een aantal dingen anders dus bij een 93'er, je hebt zo te zien ook een andere ontsteking.
De blauwe sensor die in de kop zit is alleen voor de waarschuwingslamp.
Wat is je VIN?

Waarderingsscore
950
Fase 1 Accent 1.0
Heeft deze 106 wel injectie? of is het een carburateurversie?
En de ontsteking? een dis-bobine of een klassieke stroomverdeler?
Morgen weet ik meer.

Waarderingsscore
2
Fase 1 XN 1.0
Heeft deze 106 wel injectie? of is het een carburateurversie?
En de ontsteking? een dis-bobine of een klassieke stroomverdeler?
Morgen weet ik meer.
Zo te zien een carburateurversie. De bobine zie je zo zitten en zit maar 1 stekker op. Die verdwijnt in een soort plastic zakje waar vervolgens 4 kabels uitkomen naar de bougies. Vermoed dat hier een verdeler in zit. Heb nog wat verder gezocht en zag dat bij een andere 106 de stekker van de krukas sensor ook los was. Deze 106 reed ene stuk zuiniger volgens de eigenaar. Maar als u morgen iets meer weet zou dat fijn zijn, ik weet t niet zo goed meer ?

Bijlagen

• IMG_20210121_194031.jpg
    IMG_20210121_194031.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 64
  • IMG_20210121_194038.jpg
    IMG_20210121_194038.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 65
  • IMG_20210121_194404.jpg
    IMG_20210121_194404.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 56
Waarderingsscore
393
Fase 2 XR 1.4
Bekijk bijlage 4842
Ik heb enkel een blauwe sensor gevonden. Wat me wel opviel is dat er een losse connector is (de bruine) deze gaat naar een sensor op het vliegwiel. Dus waarschijnlijk de krukas sensor. Maar waar is de andere kant van de stekker? Weet je misschien een schema of?
die losse connector gaat inderdaad naar de krukassensor, maar deze wordt niet echt gebruikt bij jouw wagen (enkel voor diagnosedoeleinden) , omdat je een model hebt met een delco en die gebruiken geen krukassensor voor de ontsteking.

Waarderingsscore
2
Fase 1 XN 1.0
die losse connector gaat inderdaad naar de krukassensor, maar deze wordt niet echt gebruikt bij jouw wagen (enkel voor diagnosedoeleinden) , omdat je een model hebt met een delco en die gebruiken geen krukassensor voor de ontsteking.
Oke dus dat zit goed, bedankt . Maar waarom is de wagen dan zo erg onzuinig. Moet iets anders aan de hand zijn dan

Waarderingsscore
393
Fase 2 XR 1.4
Oke dus dat zit goed, bedankt . Maar waarom is de wagen dan zo erg onzuinig. Moet iets anders aan de hand zijn dan

misschien die sensor ? rijdt de wagen verder normaal ?
Geen benzinelek ? Ruikt ie naar benzine ?
Als ik je eerste post lees dan zou die zo'n 30 liter op 290km verbruiken ? Ik vraag me af of die dan nog normaal kan draaien bij zo'n hoog verbruik

reikelbo6460

Donateur
Waarderingsscore
366
Fase 1 XT 1.4
Als eerste, wow. Heel bijzonder, zijn nog maar heel weinig 106jes met carburateur. Je hebt een echt pareltje in handen. Ik zou de problemen gaan zoeken bij de carburateur, zou kunnen dat de motor daardoor te rijk loopt.

Waarderingsscore
2
Fase 1 XN 1.0
misschien die sensor ? rijdt de wagen verder normaal ?
Geen benzinelek ? Ruikt ie naar benzine ?
Als ik je eerste post lees dan zou die zo'n 30 liter op 290km verbruiken ? Ik vraag me af of die dan nog normaal kan draaien bij zo'n hoog verbruik
Welke sensor bedoel je? De wagen rijd opzich best goed. Alleen stationair loopt ie heel erg slecht. Erg schommelend. Hij ruikt wel naar benzine ja, maar heb geen lekkage ontdekt.

reikelbo6460

Donateur
Waarderingsscore
366
Fase 1 XT 1.4
aan de hand van je kenteken kun je zien dat je auto is geïmporteerd. Ik vond het namelijk al vreemd dat je een 106 uit 1993 hebt met carburateur. Deze werden bij mijn weten alleen geleverd met injectie in Nederland vanaf 1993. Ik denk dat het nogal een speurtocht gaat worden voor de juiste oplossing en onderdelen.

Waarderingsscore
2
Fase 1 XN 1.0
Als eerste, wow. Heel bijzonder, zijn nog maar heel weinig 106jes met carburateur. Je hebt een echt pareltje in handen. Ik zou de problemen gaan zoeken bij de carburateur, zou kunnen dat de motor daardoor te rijk loopt.
Haha dankjewel. Hij is aan de buitenkant versleten maar hij word opgeknapt. Over de carburateur, is deze misschien af te stellen? Of zou schoonmaken ook effect kunnen hebben?

reikelbo6460

Donateur
Waarderingsscore
366
Fase 1 XT 1.4
Jaa schoonmaken heeft heel veel zin! En afstellen kan in dit geval ook. Hoe heb ik echter geen idee van. Dit is de eerste 106 met carburateur die ik mee maak op het forum.

Waarderingsscore
950
Fase 1 Accent 1.0
Als ie een carburateur heeft, heeft ie dus ook een choke, is de chokeknop helemaal ingedrukt en kan je op de carburateur zien of de chokehevel ook inderdaad zijn 0-stand bereikt?
Wellicht ten overvloede: een chokeklep is niks anders dan een afsluitklep in de luchtinlaat, wat ie dus niet aan lucht kan aanzuigen wordt benzine dus een heel rijk mengsel.
De afstelling: meestal maar 2 schroeven, de stationaire regelschroef die het mengsel voor stationair regelt en de gasklepaanslagschroef die het stationair toerental regelt, het mengsel bij hogere toerentallen wordt bepaald door de sproeierbezetting dus daar kan eigenlijk niks aan veranderen, als het een dubbele carburateur is kan er ook nog een stelschroef zijn voor de tweede trap maar die is vaak verzegeld en daar hoef je dus ook niet aan te komen.

Laatst bewerkt:
Bovenaan