banden 195--->165

Waarderingsscore
0
Fase 2 1.1
heej luitjes k heb vandaag mijn winterbanden eronder gehangen.
nu rijd ik daar voor t eerst mee,maar hiervoor had ik 195 banden (zomer 15inch)en nu 165(winter14inch)
wat mij nu opvalt is dat hij wnr je 60rijd ofzo rijd,
en slalomt dat hij veel meer uitbreekt/zwiept of hoe dat heet:p
zal dit komen omdat k de bredere banden gewent ben of hoort dit niet?

Waarderingsscore
950
Fase 1 Accent 1.0
Dat lijkt me niet altijd het geval,immers: als de band breder wordt neemt het draagoppervlak op de weg toe waardoor juist de druk per vierkante centimeter lager wordt,denk maar aan de natuurkundeproef met het rechthoekige blokje op een hellend vlak: of het blokje nu op zijn brede of smalle kant geplaatst wordt maakt niet uit ,het zal bij dezelfde hellingshoek gaan glijden. Wel is het zo dat een brede band die vaak ook een lagere hoogte/breedteverhouding heeft moeilijker vervormt en daardoor stabieler aanvoelt. Aan de andere kant zou je mogen verwachten dat een brede band meer moeite heeft veel water af te voeren naar de zijkant, daarom is het niet voor niets dat fabrikanten meer lengtegroeven toepassen dan bv 20 jr geleden

Waarderingsscore
0
Fase 1 XSi 1.4
Het wordt juist toch wel aangeraden om smallere banden te nemen als winterbanden?
Omdat, zoals al werd gezegd, de druk toe neemt per cm2. En daardoor zou je meer grip hebben in de sneeuw.

Bovenaan