Sportjes worden standaard geleverd met 165/65/14 en Gti?s met 185/55/14.
Waarschijnlijk omdat hij sportiever is en voor de wegligging standaard met bredere band wordt geleverd.
En waarom dan geen 185/65? misschien omdat dat dan weer aanslijt bij volledig insturen omdat de band breder is.[/b]
En de Rallye's (phase 2) met 175/60/R14
En dan zien we een trend ontwikkelen, namelijk steeds als de band breder wordt lijkt hij ook platter te worden.
Wat je eerst moet weten is dat de maat alsvolgt is opgebouwd:
BREEDTE/HOOGTE/VELGDIAMETER
Je ziet dus dat naar mate de band breder wordt van standaard 106 naar GTi dat de hoogte kleiner lijkt te
worden. En dat is ook zo, alleen is het verschil iets kleiner dan je zou denken. De hoogte is namelijk een
percetage van de breedte. Dat betekent dus dat de band van een gewone 106 65% van 165 is 107,25 hoog,
die van de Rallye is dan 60% van 175 is 105 hoog en die van de GTi is dan 101,75. De maten wijken dus wel
degelijk af en het allerkromste aan bandenmaten is dat door gebruik van het percentage een 185/55/R14
dus ook niet evenhoog is als een 175/55/R14. Ik ben hier ook maar gestopt met het proberen te begrijpen
van deze materie
.
Peugeot heeft de tellers van de 106 hoogst waarschijnlijk wel redelijk op deze afwijkingen afgesteld. Dus
wat belanrijk is is dat je met grotere velgen zo dicht mogelijk bij de originele totale diameter blijft.
Totale diameter: VELGDIAMETER + ( 2 x HOOGTE )
Je kunt je voorstellen dat als je een band met de zelfde breedte en hoogte maat in een andere velgdiameter
hebt, dat deze combinatie niet echt meer in je wielkasten gaat passen. Om de juiste maten te berekenen zijn
allerlei lastige formules. Maar gelukkig is er internet waar allerlei tools te vinden zijn die dat sommetje voor
je uitrekenen, zoals DJ hierboven al liet zien.
Groeten Dennis