Blaasgeluid / Koeler?

Waarderingsscore
0
Fase 2 Sport 1.1
Mede 106-ers,

Ik zit met het volgende probleem; wanneer ik mijn auto start met een koud blok lijkt het wel alsof er een koeler hard begint te blazen(het is niet mijn radiator)... dit houdt op na ongeveer 10 á 15 seconden.

Nu heb ik me al laten vertellen dat het iets voor het milieu was(o.i.d?) en dat is als ik dat "blaasding" kan vinden dat ik 'm dan zo los kan koppelen(stekkertje).

Wie o wie kan me helpen? alvast bedankt!

Waarderingsscore
0
Fase 2 Sport 1.1
Luchtpomp denk ik zoals je het verteld. Zit er zo'n klep boven op je uitlaat spruitstuk?
hierbij een foto;

volgens mij is het inderdaad dat ronde zwarte ding met die slang eraan...

ik heb ook wat informatie uit dit topic gehaald; http://www.team106xtreme.nl/forum/showthread.php?t=4936

daaruit stuitte ik erop dat het geluid zich inderdaad een het eind van die slang bevindt(in/bij de wielkas);

Ik zal wanneer ik tijd heb eens even kijken waar dat ding nu precies zit en hoe ik het "uit kan schakelen"...

Waarderingsscore
0
Fase 2 GTi 1.616v
Die luchtpomp zit in je rechter wiellkast als het goed is. Maar die kun je niet uitschakelen. Krijg je storing van. Maar waarom moet ie uitgeschakeld worden?

Dennis

Forumleiding
Beheerder
Waarderingsscore
53
Fase 1 Rallye 1.3
Luchtpomp?

Dat vaatje absorbeert de chemische dampen uit je benzinetank en mengt die via dat zwarte klepje met de lucht die je motor in gaat. Ik geloof alleen niet dat dat hoort te sissen. Maar in plaats van de boel meteen te saboteren zou je ook eens kunnen kijken waar het lek zit en dat proberen te repareren...

EDIT: Ik zit fout, dit gaat over de uitlaatgasrecirculatie zie ik op foto (zie plaatje). Maar het heeft wel degelijk met de emissie te maken, dus ik zou het er niet zomaar uit slopen. Dat zou namelijk best eens problemen met de uitstoot kunnen geven bij de volgende APK.

8n16j74a.jpg

Waarderingsscore
0
Fase 2 Sport 1.1
Die luchtpomp zit in je rechter wiellkast als het goed is. Maar die kun je niet uitschakelen. Krijg je storing van. Maar waarom moet ie uitgeschakeld worden?
Omdat het een behoorlijk bult lawaai geeft...
Ik zal een kijken of ik hiervan een filmpje kan maken.

Luchtpomp?

Dat vaatje absorbeert de chemische dampen uit je benzinetank en mengt die via dat zwarte klepje met de lucht die je motor in gaat. Ik geloof alleen niet dat dat hoort te sissen. Maar in plaats van de boel meteen te saboteren zou je ook eens kunnen kijken waar het lek zit en dat proberen te repareren...

EDIT: Ik zit fout, dit gaat over de uitlaatgasrecirculatie zie ik op foto (zie plaatje). Maar het heeft wel degelijk met de emissie te maken, dus ik zou het er niet zomaar uit slopen. Dat zou namelijk best eens problemen met de uitstoot kunnen geven bij de volgende APK.

8n16j74a.jpg
Misschien dat ik dan toch maar eens moet kijken naar reperatie/vervanging van de luchtpomp...

Laatst bewerkt:
Waarderingsscore
0
Fase 2 GTi 1.616v
Bij het starten een blazend/zuigend geluid, is idd je luchtpomp.. heb ik ook en is gewoon normaal. Als deze sist o.i.d. zou ik het wel even na laten kijken. Het geluid komt bij mij vooral bij het starten en houdt soms wel 5 minuten aan, hoord zo :)

Bovenaan