Bruine Drap In Koelvloeistof-tankje

Waarderingsscore
0
Fase 2 Sport 1.4
Hoi,

Zojuist ff mijn olie peil gecheckt, dikke prima.

Maar toen ik ff keek wat voor een kleur mijn koelvloeistof had zag ik aan de binnen zijde een klein beetje bruine drap te zien. verder nergens te bekennen.

Ook niet in de dop ofzo.

Ik lees hier en daar dat dit misschien de de koppakking te maken heeft, maar ook weer andere vertellen dat je eerst het koelsysteem maar eens moet schoon spoelen.

Koelvloeistof is verder gewoon groen en blijft op peil.

p.s. ik weet dus niet of er ooit water in het koelvloeistof tankje heeft gezeten.

Waarderingsscore
0
Vaak heeft er water in gezeten en komt er aanslag / roest in het systheem. Dus denk datje gewoon een x je koelsystheem moet schoon spoelen.
En als de koppakking kapot zou zijn zal witte rook uit de uitlaat komen EN OF slechte prestaties met rijden.
Zoals je zegt kvs blijft gewoon op peil denkik dus nie dat je iets kapot hebt.

I

Ivodka

Gast
daar heb ik nu ook last van, kan iemand in makkelijk uitleg instructies geven, hoe je de systeem loskoppelt en door spoelt en of is er ergens zo link met zelfde bedoeling?
ja ik weet dat ik hayness moet kopen, maar ik wacht via bol al 3 weken op, en dan krijg ik volvo handleiding zucht :tmbdown:

Dennis

Forumleiding
Beheerder
Waarderingsscore
53
Fase 1 Rallye 1.3
De slangen bij je radiateur loshalen en aan een kant de tuinslang erin en spoelen maar...

Waarderingsscore
0
Fase 2 Sport 1.1
De slangen bij je radiateur loshalen en aan een kant de tuinslang erin en spoelen maar...[/b]
is het werkelijk zó makkelijk?

Dennis

Forumleiding
Beheerder
Waarderingsscore
53
Fase 1 Rallye 1.3
Ik had met het vervangen van de radiator net genoeg aan een kannetje van 5 liter. Dat was een 1.6 8v Rallye, dus met de grote radiator. Gewoon vullen, ontluchten, bijvullen en herhalen tot de lucht eruit is en het juiste niveau in het reservoir is bereikt.

Ontluchten doe je met de twee ontluchtingsventielen die zijn aangegeven in onderstaand plaatje. Het boutje van het ontluchtingsventiel op de thermostaat (pijltje rechtsvoor) wil nog wel eens afbreken als je auto wat ouder is. Gevolg is dat er een straal warme koelvloeistof hard op je gezicht afkomt, oppassen dus ! De mijne is ook gebroken bij het aandraaien. Gelukkig stond de motor uit en kon ik met een fitting schroevendraaier het restant er nog uitdraaien. Ik vond het met draaiende motor wat te hard gaan, dus heb de mijne maar ontlucht door op het reservoir te blazen (niet stiekem een slokje nemen :no:).

ontluchten.JPG

Mocht het boutje afbreken:

1306 29 Boutje € 1,39

1339 78 Koperen afdichtringetje € 0,13

adviesprijs incl. BTW bij de dealer

Succes ! :nice:

I

Ivodka

Gast
hmmzz dan moet ik nog ongeveer 0.5 l koelvloeistof bijvullen, maar goed, vandaag is alles gelukt en ik had ook gelijk de bougies vervangen.
maar goed morgen even nog wel met ontluchtingventielen spelen zodat ik zeker weet dat alle lucht er uit is.

Waarderingsscore
0
Fase 1 XSi 1.68v
Vaak heeft er water in gezeten en komt er aanslag / roest in het systheem. Dus denk datje gewoon een x je koelsystheem moet schoon spoelen.
En als de koppakking kapot zou zijn zal witte rook uit de uitlaat komen EN OF slechte prestaties met rijden.
Zoals je zegt kvs blijft gewoon op peil denkik dus nie dat je iets kapot hebt.[/b]

Witte rook hoeft niet altijd. Heb laatst gehoord dat ie naar binnen en naar buiten lek kan zijn. Bij een van deze 2 hoeft ie niet te roken.

Maar on topic. Je hebt nu toch ook al een keer gehad dat het lijkt of ie op 3 cilinders loopt ?? Misschien heeft dit alles toch met elkaar te maken...

Waarderingsscore
0
Fase 2 Sport 1.4
Zojuist ff gekeken in het koelvloeistof tankje. er zit iets meer drap in. ( kon niet echt zien of de koelvloeistof ook bruin was )

ook ff laten zien bij de garage, maar die zegt ; Niks aan doen. is veel te weinig drap.

Bovenaan