Dashboardverlichting

Waarderingsscore
950
Fase 1 Accent 1.0
Zouden T5 leds in een klassiek analoog dashboard (1996) moeten passen?
De typeaanduiding van de lampjes die er de laatste keer in gekomen zijn was W2x4.6d, gewoon de standaard 1,2W dus.
Ik mag binnenkort de verlichting weer eens vervangen, dat komt ervan als je een auto te lang houdt. :)

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Puck
Waarderingsscore
950
Fase 1 Accent 1.0
Omdat ik ze al een keer eerder in 2010 vervangen heb.

Waarderingsscore
950
Fase 1 Accent 1.0
Viel mee hoor! had ze op de gok besteld, kon ze zo omwisselen, alleen even uitkijken wat + en - is, ze pasten zondermeer in de bestaande fittingen.
360.jpg

360.jpg

360.jpg

Wat dan wel weer grappig was: Ik dacht met een stuk of 5 per auto wel genoeg te hebben dus 10 besteld, auto1 gingen er 6 in. :p

Waarderingsscore
584
Beetje late reactie, maar blijkbaar past dat: Vraag - Vraag betreft dashboard verlichting Al zegt @Noël dat 't wel wat soldeerwerk is. Maar da's eigenlijk best leuk werk.

Bij de latere generatie tellers (VDO S2/190k en S2/210k) is de verlichting op de printplaat gesoldeerd, als je daar een ander kleurtje in wilt zal je moeten solderen.

De teller zoals @henkr m heeft kan gewoon met losse ledjes. Wat me overigens verbaast van jou Henk 😅 een purist zoals jij die voor LED gaat? Voor het mooie zou je nu eigenlijk de gele laag van de achterkant van de wijzerplaat af moeten schuren 😛

Waarderingsscore
950
Fase 1 Accent 1.0
Ik had alle lampjes dus al een keer vervangen in 2010 toen ik de tellerbak er toch uit moest hebben om de pulsdraad van de snelheidsmeter te zoeken voor inbouw van de CC.
Nu er kortgeleden weer een lampje sneuvelde was mijn eerste gedachte: Jee! nu al weer? :)
Het is dus niet ingegeven door het feit of het nou al of niet mooi staat maar alleen door de te verwachten levensduur, de gewone gloeilampjes verspreiden het licht trouwens mooier doordat ze rondom schijnen.
Apart daarvan is de verlichting van de automaatpook zeker een puntje, die brandt zodra het contact aan gaat met als gevolg een levensduur van 2 à 3 jaar. :(
Verder was er kortgeleden nog een discussie over wat het makkelijkst is, stuurwiel verwijderen of niet?
Aangenomen dat ik het liefst alle stekkers op de printfolie laat zitten tijdens zo'n klusje heb ik wederom besloten het stuurwiel te demonteren, dat geeft toch heel wat meer bewegingsvrijheid.
360.jpg

Foto is trouwens van automaat nr.2 met dat toen nog wel heel bijzondere radiovak-afsluitkapje.:)

ray

Beheerder
Donateur
Waarderingsscore
391
Fase 2 Turbo 1.68v
Dat kapje is nu ook nog wel bijzonder. Ik heb er een gapend gat zitten omdat ik dat kapje nergens kan vinden. Heb nog wel ergens zo'n universeel kapje, maar da's toch anders.

Puck

Donateur
Waarderingsscore
234
Fase 1 Accent 1.1
Mooi werk Henk! Ik haal altijd het stuurwiel eruit als ik bij de teller moet. Het enige waar je voor moet uitkijken is dat je het plastic van de teller niet beschadigd met de stuurkolom.... #nietmooienhandig

Waarderingsscore
584
Ik niet. Maar ik ben lui, lui zijn is fijn

Waarderingsscore
950
Fase 1 Accent 1.0
Helemaal mee eens @Noël ! (vandaar ook die led lampjes) Ik ging altijd uit van de stelling: "Een genie moet lui zijn" Heb jarenlang geprobeerd dat om te draaien: "Als ik maar lang genoeg lui ben word ik vanzelf een genie"
Puttend uit diverse ervaringen kan ik je verzekeren dat de omgekeerde stelling niet op gaat. 🤣

Waarderingsscore
394
Fase 2 XR 1.4
lui zijn heeft niks dan voordelen. Volgens mij heeft de grootste luiwammes ooit het wiel uitgevonden, werd ie minder moe van al dat zeulen met die menhirs

• Leuk
Waarderingsscore
950
Fase 1 Accent 1.0
Dat komt uit dezelfde literatuur als "de meningen over zijn zangkunst waren verdeeld, hijzelf vond het goed, de rest vond van niet"? :)

• Leuk

Puck

Donateur
Waarderingsscore
234
Fase 1 Accent 1.1
Ik probeer dat ook wel eens en dan irriteert mij het stuurwiel uiteindelijk zo erg dat ik het alsnog doe. 😆 (Ik heb nogal van die kolenschoppen die het gefriemel snel zat zijn)

Waarderingsscore
394
Fase 2 XR 1.4
Dat komt uit dezelfde literatuur als "de meningen over zijn zangkunst waren verdeeld, hijzelf vond het goed, de rest vond van niet"? :)
ik heb van horen vertellen dat het echt zo gebeurd is :)

Waarderingsscore
950
Fase 1 Accent 1.0
Bij menhirs denk ik het eerst aan Asterix en Obelix. :)

Waarderingsscore
394
Fase 2 XR 1.4
Nu krijg ik trek in everzwijn :)
Post automatically merged:

Op m'n xsi destijds ook eens een dashboardlampje door led willen vervangen, maar dat viel me eigenlijk tegen, de waarschuwingslampjes kregen een andere kleur en niet zo uniform oplichtend, heb ze er uiteindelijk terug uitgehaald. Maar misschien bestaan daar veel verschillende types in qua kleur, breedstralend etc...

Waarderingsscore
950
Fase 1 Accent 1.0
Dat niet breedstralend zijn is wel een dingetje bij de T5 led, het licht wordt minder goed verdeeld dan bij gloeilampjes, voor zover ik heb kunnen vinden zijn in T10 (kentekenverlichting) wel rondomstralende led's te koop maar die kosten bij Philips dan ook gelijk 15€/stuk.
Bedenk nu dat ik het dimlicht controlelampje ook had moeten meenemen, staat me iets van bij dat die onder de APK regels valt. :unsure:

Waarderingsscore
584
lui zijn heeft niks dan voordelen. Volgens mij heeft de grootste luiwammes ooit het wiel uitgevonden, werd ie minder moe van al dat zeulen met die menhirs

Dat is nog begrijpelijk, ik spendeer uren aan het automatiseren van alles in en rondom het huis omdat ik te lui ben om een lichtschakelaar in te drukken of aan een thermostaat te draaien. Ik investeer dus tijd om nog luier te kunnen zijn😂

Waarderingsscore
394
Fase 2 XR 1.4
Dat is nog begrijpelijk, ik spendeer uren aan het automatiseren van alles in en rondom het huis omdat ik te lui ben om een lichtschakelaar in te drukken of aan een thermostaat te draaien. Ik investeer dus tijd om nog luier te kunnen zijn😂
jij lijkt me klaar voor een zelfrijdende Tesla :)

Bovenaan