De koek is op... Of toch niet?

Dennis

Forumleiding
Beheerder
Waarderingsscore
53
Fase 1 Rallye 1.3
Beste donateurs, forumleden, en bezoekers,

Vier jaar geleden kondigden wij een nieuwe start aan voor 106.nl (zie Een Nieuwe Start in 2021!). Na 15 jaar als autoclub door en voor leden lukte het ons in 2021 niet langer om voldoende actief betrokken clubleden bijeen te brengen om de club draaiende te houden. Laat staan een actief bestuur te vormen. We besloten daarom het roer om te gooien en verder te gaan als stichting met als hoofddoel deze online community te onderhouden. Nu, 4 jaar later blijkt ook dat helaas niet langer een haalbare kaart.

Waarom dan niet?
Het aantal bezoekers en de activiteit op het forum lopen gestaagd verder terug. Terwijl de kosten, de tijd en de energie die nodig zijn om dit forum bij de tijd te houden oplopen. Ter illustratie: Wij betalen op dit moment € 22,40 per maand aan hosting en een zakelijke bankrekening. Dat terwijl er per jaar gemiddeld € 50,- aan donaties binnenkomt. Het bij de tijd houden van de forumsoftware vergt een behoorlijke inspanning. We draaien inmiddels een vrij standaard versie van Xenforo en toch is elke update steeds weer enkele dagen werk om te zorgen dat die paar plug-ins en add-ons die we nog gebruiken blijven werken. Wat ons uiteindelijk heeft doen besluiten de handdoek nu dan toch in de ring te gooien was een aankondiging van onze payment provider een aantal weken m.b.t. hun API. Als wij donaties willen kunnen blijven ontvangen moeten we voor het eind van deze maand onze integratie opnieuw ontwikkelen.

Wat gaat er nu gebeuren?
Ray en ik hebben samen besloten na 20 jaar te stoppen met het onderhouden van dit forum. Het forum zal nog tot 31 maart 2025 online blijven. Op 1 april 2025 doen wij het licht uit en trekken we voor de laatste maal de deur achter ons dicht. Het bedrag wat op dat moment nog in kas zit zal worden geschonken aan een goed doel. Wij zullen later bekend maken welk goed doel wij hebben gekozen en om welk bedrag het gaat. Wij willen hierbij alle oud clubleden, donateurs, sponsoren, forumleden, bezoekers en iedereen die ons de afgelopen 20 jaar een warm hart heeft toegedragen onwijs bedanken voor alle mooie herinneringen. Dit is uiteraard niet het einde. Hoewel we er inmiddels allebei op een andere manier invulling aan hebben gegeven, blijft onze hobby voortbestaan. Daarom ongetwijfeld tot ziens op één van de vele auto evenement of bij één van de vele actieve autoclubs die ons land nog rijk is.

Bedankt!

Dennis en Ray

Waarderingsscore
231
Fase 2 XS 1.1
Wat een vervelend nieuws, maar uiteraard een zeer begrijpelijke keuze. Super bedankt voor jullie inzet, die blijkbaar meer gekost heeft dan dat het opgebracht heeft (financieel gezien dan).
Ik ben hier enorm veel uit de brand geholpen, en heb hier heel veel kennis opgedaan. Daar ben ik dit forum en iedereen die hier deelneemt gigantisch dankbaar voor.

Kan deze verzameling van kennis op een of andere manier opgeslagen worden, zodat het niet allemaal verloren gaat? Geen idee hoe groot zoiets is...

Puck

Donateur
Waarderingsscore
234
Fase 1 Accent 1.1
Oh wat ontzettend jammer om te lezen....😑 Vaak genoeg hier gedeeld dat ik een 'ouderwets' forum zo waardeer tov elke vorm van sociale media.

Maar idd, het is wel begrijpelijk. Fantastisch dat jullie dit 20 jaar hebben getrokken! Chapeau!!

De vraag over de verzamelde kennis heb ik hier ook. Ik merk op andere merkgebonden fora die uit de lucht zijn het gemis van de kennis die niet is terug te vinden...😔

Waarderingsscore
104
Zeer jammer , maar begrijpelijk, tijden zijn veranderd.
Had Ray al gesproken van de week , en ja ga snel alle informatie nog even opsnuffelen.

En de BOTS in de zero's waren legendarisch!! :D

Bedankt voor alles !

reikelbo6460

Donateur
Waarderingsscore
366
Fase 1 XT 1.4
Ach jee, wat jammer zeg! Het was enigszins te verwachten. Het was desondanks een prachtig forum! Ik heb hier ontzettend veel geleerd en heb de nodige kennis te danken aan het forum!

Waarderingsscore
29
Fase 2 Rallye 1.68v
Hey Dennis en Ray,

Ook een groot dank je wel voor jullie, dat de club 20 jaar later nog zou bestaan had ik niet verwacht, toen we met een groep vrienden bij de notaris zaten om een auto clubke op te richten.

En met geen activiteit op het forum en geen inkomsten, is stoppen en de stekker eruit trekken de enige juiste optie.......

Stoppen op het hoogtepunt was dat in ieder geval niet................................................BOTS's in de zero's(inmiddels zal 80 a 90 procent wel omgebouwd zijn tot een vierkant staalpakketje gok ik)

im0004599po.jpg

DSC00292Medium.jpg

im0004607yc.jpg

Waarderingsscore
393
Fase 2 XR 1.4
wat jammer, maar begrijpelijk. In ieder geval bedankt voor de mooie jaren en de info.
Komt er ergens een dump of zo beschikbaar van de inhoud ?

ray

Beheerder
Donateur
Waarderingsscore
391
Fase 2 Turbo 1.68v
wat jammer, maar begrijpelijk. In ieder geval bedankt voor de mooie jaren en de info.
Komt er ergens een dump of zo beschikbaar van de inhoud ?
Da's een beetje lastig. De database zomaar ergens neerplempen gaan we niet doen, daar zitten tenslotte ook alle gebruikers met hun gegevens in. Alle berichten staan daar ook in, maar daar is met de hand ook niks in chronologische volgorde uit te halen.

Waarderingsscore
94
Tja, zonde natuurlijk. Er staat een hele boel informatie op het forum die (denk ik?) verloren zal gaan.

En enigzins wel te begrijpen deze beslissing en misschien ook wel iets wat er jaren geleden al aan zat te komen... Forums zijn her en der nog wel actief maar denk dat elke autoclub hier wel last van heeft. De focus is vooral verplaatst naar social media. Is het een idee om daar 'officieel' verder te gaan? Een tijd geleden heb ik de '106' pagina overgedragen aan Manuel en ben ik eigenlijk uit alle 106 groepen gegaan, simpelweg omdat ik al ruim 7 jaar de Rallye niet meer heb (zag dat het kenteken op gedemonteerd stond laatst ☹️).

Heb leuke evenementen mogen ervaren en natuurlijk coördineren toen ik bestuurslid was. Ook leuke mensen leren kennen die ik na al die jaren nog steeds wel eens spreek.

Waarderingsscore
393
Fase 2 XR 1.4
Da's een beetje lastig. De database zomaar ergens neerplempen gaan we niet doen, daar zitten tenslotte ook alle gebruikers met hun gegevens in. Alle berichten staan daar ook in, maar daar is met de hand ook niks in chronologische volgorde uit te halen.
er bestaan ook tools om een dump te maken van een website, maar in hoeverre is dit mogelijk/of toegelaten, mag ik het proberen ?

Waarderingsscore
22
Fase 2 S16 1.616v
Begrijpelijk maar jammer.
Het zou mooi zijn als iemand alle topics nog ergens in een archief kan opslaan, voor eventuele toekomstige problemen waar men tegenaan loopt in de 106-wereld.

ik heb een prima tijd gehad hier, maar (helaas) zelf ook schuldig aan het niet actief (meer) zijn. De leuke evenementen, met 106jes in konvooi er naar toe rijden, etc. Het waren mooie tijden.

Dennis

Forumleiding
Beheerder
Waarderingsscore
53
Fase 1 Rallye 1.3
Dank allemaal voor jullie positieve reacties! @Anco mooie plaatjes en wat een fijne herinnering aan toch wel de hoogtijdagen van de club 🤩💪.

Zoals Ray ook al aangaf is er helaas niet een makkelijke manier om uit de duizenden threads op dit forum alle praktische how-to en FAQ informatie te destilleren. Misschien komt daar in de toekomst ooit een slimme AI oplossing voor. Tot die tijd zullen we het forum een mooi plekje geven in het digitale club archief.

Waarderingsscore
584
Jammer maar het zat er denk ik ook al een tijdje aan te komen. Het aantal rijdende 106jes is in de afgelopen jaren rap afgenomen (zelf ook een aandeel in gehad :p )

Bedankt @Dennis en @ray , jullie hebben het volgens mij wel tot het allerlaatste moment gerekt. 11 jaar lang trouw forum gebruiker geweest, mooie contacten aan over gehouden waar ik nog bijna dagelijks contact mee heb.

Waarderingsscore
29
Fase 2 Rallye 1.68v
@Dennis, ik heb alle foto's en filmpjes nog van die periode, dus mocht je nog meer herinneringen willen hebben stuur dan even een PM met je mail adres, dan stuur ik je een wetransfer(550 MB is een beetje te groot om als bijlage aan dit topict toe te voegen)

Waarderingsscore
8
Fase 2 Accent 1.4
Ach wat jammer, laat nou net mij eerste en huidige autootje een 106je zijn. Heb tot nu toe een hoop gehad aan alle kennis die verzameld is op dit forum. Iedergeval bedankt voor de hosting van de afgelopen jaren! Hopelijk kan de informatie op een of andere manier bewaard blijven.

Waarderingsscore
2
Fase 2 XS 1.4
Jammer om te horen dat de website offline gaat. Deze website heeft me enorm geholpen om kennis en vertrouwen te vergaren om aan mijn eigen 106je te sleutelen. Ik zal sowieso mijn favoriete threads nog wel proberen op archive.org te archiveren voor referentie. Geeft me een reden om eens lekker diep te graven!

Dennis

Forumleiding
Beheerder
Waarderingsscore
53
Fase 1 Rallye 1.3
Er komen nu ook verschillende (privé) berichten op ons af omtrent overname van het domein of het beschikbaar stellen van een data dump. Bij deze daarom even een algemene reactie op deze verzoeken. Het domein, het forum en alle overige resterende bezittingen van 106.nl zijn netjes onder gebracht in een officiële stichting. Deze stichting blijft eigenaar, ook nadat het forum offline gaat.

Ik heb zelf nog altijd mijn twee Rallye's en zie net als jullie de meerwaarde van onze database. Wij staan open voor een discussie omtrent een bewezen slimme oplossing voor het destilleren van informatie uit de vele duizenden berichten hier naar een soort Wikipedia achtige website. Wij hebben hier zelf de afgelopen 20 jaar ook verschillende malen naar gekeken. In de praktijk is dit echter onbegonnen werk gebleken. Ik zie vanuit mijn werk potentieel met de opkomst van AI, maar heb ook in dat veld nog geen concrete oplossing gezien voor dit specifieke probleem.

Laatst bewerkt:
Waarderingsscore
315
Saxo ITB's 1.616v
Heel erg jammer dit te moeten lezen, maar ook begrijpelijk!

In de afgelopen 15 jaar dat ik clublid ben geweest, veel mooie evenementen en toertochten mee mogen maken, veel mensen mogen leren kennen met dezelfde passie, en zelfs een aantal vrienden aan overgehouden! Dat is ook heel wat waard.

De passie en hobby zal nooit verdwijnen, maar wellicht dat dit forum in een andere hoedanigheid nog kan voortbestaan.

Dennis & Ray,
Bedankt voor alles wat jullie dat afgelopen jaren voor de club hebben betekend!
Wij komen elkaar ongetwijfeld nog wel eens tegen.

Rowin

Donateur
Waarderingsscore
55
Fase 2 GTi 1.616v
het is zonde forum dat het forum en de info verloren gaat het is niet anders het is zeker begrijpelijk van jullie kant. In ieder geval bedankt Dennis en Ray voor het zo lang mogelijk laten door draaien van de site. Ik zal altijd wel leuke herinneringen houden die ik met deze bezocht heb en de gezelligheid met de leden. Wie weet komen wij als voormalig ex leden/bezoekers van de site elkander nog op evenementen in die toekomst.

Bovenaan