Diy Chiptuning

Waarderingsscore
0
Fase 2 GTi 1.616v
Hey People,

Ben nu een paar dagen actief bezig om mijn hoofd te vullen met chiptuning data voor de 106. Maar er is weinig over te vinden, behalve prijzen. Aangezien we het natuurlijk allemal zelf willen doen heb ik maar een topic geopend ervoor.
Hoeveel is hier bekend op het forum over chiptuning, en dan echt het praktijk gedeelte?
Ben al zover dat ik weet dat de computer een TMS374 controller heeft en zijn data haalt uit een 28F512 flash chip. Aangezien het een flash chip is, moet het ook mogelijk zijn om het via de OBD stekker erin en eruit te trekken, alleen de KWP2000+ kan er niet mee overweg. Dus gaan we eerst via de hardwarematige manier. Chip eruit, voetje met nieuwe chip erin. Maar omdat ik hier geen programmer voor had welke de 28F series aankon, hebben we er 1 gemaakt die deze week hopelijk klaar is. Als het goed is krijg ik ook 2 chippies binnen deze week met een licht gekietelde map, en een officiele group A map. Dus hiermee kan ik eens wat gaan testen en kijken waar ze de mappen verstopt hebben.
Hopelijk heb ik dan ook snel mijn realtime emulator klaar om de map volledig aan te passen naar de mods.
Is ook wel nodig, aangezien ik dacht een dipje te voelen bij 4500RPM. De vermogensplot bevestigd mijn "gevoel"
106MS.JPG

Wanneer iemand opmerkingen heeft, of wat info, is het misschien makkelijk om dit hier te posten in een "centraal" topic.

Waarderingsscore
0
Fase 2 GTi 1.616v
Update.

We zijn druk aan het hobby?n met wat dingetjes. Hebben een adapter gemaakt voor dit soort chippie te gebruiken in een Clio. Hiermee is het wat makkelijker om bepaalde dingen te testen.
Prototype is vandaag gemaakt en getest. En dit werkt perfect.
Adapter is trouwens ook nodig voor een 106 Rallye, alleen is dit een iets andere adapter. Vandaag hebben we deze digitaal gemaakt. Begin volgende week wordt die gemaakt. Dan kan de rally ook al gechipt worden. Chippie voor de 106 rally is ook al gevonden. Moet alleen even getest worden

Dus het begint vorm te krijgen. Binnenkort is er dus een mogelijkheid om de autos te chippen voor weinig

B

blauw koekblikje

Gast
als je dat chippie voor de rallye klaar hebt en het werkt.. heb ik nogsteeds intresse daarin. en als je al iets van een prijsje hebt... als het niet duurder is geworden dan de prijs die je eerst zij
<

grt michael

Waarderingsscore
0
Fase 2 GTi 1.616v
Prijs blijft ongewijzigd. Alleen de mogelijkheden zullen groeien voor de prijs.

Tis alleen wat moeilijker om het uit te zoeken zonder de auto
<

Maar als ik me niet vergis gebruikt de 106 GTI dezelfde "Map" opzet" als de rally. Dit maakt het wat makkelijker om het allemaal goed te snappen.
Heb al wat uurtjes erop zitten kijkend naar 64 kilobyte aan cijfers... Lijkt niet veel, maar in cijfers is het een enorme hoeveelheid
<

Waarderingsscore
0
Fase 2 GTi 1.616v
Tijd voor wat foto's. Hier een foto van de Chip selector Prototype gemaakt voor de 27C256.
Zit momenteel in de Clio en werkt perfect.
Rally Chips zijn ook gemaakt en krijg ik deze week feedback van hoe ze werken.

proto-adapter1.JPG

proto-adapter2.JPG

proto-adapter3.JPG

Waarderingsscore
0
Volg dit topic nu al een tijdje en het gaat echt lekker zo! Ben nog altijd geinterreseerd, en zodra alles echt goed werkt en serieus "op de markt komt" heb ik er ook wel belang bij! Dus kan maar 1 ding zeggen; Ga zo door!! En ik wacht nog even af..

Gegroet, Mark.

Waarderingsscore
0
Fase 2 GTi 1.616v
Project loopt redelijk goed tot nu toe. Redelijk wat aan mijn eigen kennis kunnen doen. Maar vanwege tijd gebrek vordert het niet zoals ik graag had gezien.
Moet namelijk ook klussen in het appartement.
Maar er is wel al redelijk wat vooruitgang geboekt. De 106 GTI heeft al wat resultaat weten te boeken. We hebben al wat prototype adapters weten te maken om wat mee te testen EN DJJannobeer rijd momenteel al met een tweetal Testchips uit Gulpen
<
.
Helaas zelf niet kunnen testen, anders had ik hier ook al wat nummers over kunnen neerzetten.
Zit zelf nu ook druk in de boeken om de technische kennis te vergroten om straks nog meer met de chips te kunenn doen.

Helaas ook een tegenslag in het project omtrend de 106. Mijn versnellingsbak heeft laten weten ermee te gaan stoppen tenzij ik hem open trek en hem reviseer. Ding klinkt af en toe alsof ik rechte vertanding heb.
Heb het helaas niet zelf gedaan. Vriendin had hem 2 weken in gebruik toen ik aan het spelen was met de Clio. Toen ik in de 106 reed hoorde ik het geluidje. Mijn vriendin rijdt pittig, maar echt niet als een gek. Dus het zal niet aan haar hebben gelegen.
Even gebabbeld met de vorige eigenaar en hij bevestigde dat het de bak was. De originele bak wat eronder zat had ook dat probleem. Dus toen heeft die een(aangepaste?) 309 1.4 bak eronder gehangen met een sportief eind resultaat
<
. Hij had nog wat van versnellingsbakken liggen. Deze kon ik hebben voor niks, en hij had ook nog een hele sportieve voor weinig liggen. Dus dat moet ik even bekijken. Heb ik wel meteen de kans om de koppeling te vervangen door een echte goede koppeling. Originele GTI koppeling geeft de brui eraan na 3 tijdmeetingen.

Maar hopelijk na het weekend wat meer info, al is het over de Clio
<

Waarderingsscore
0
Hey Man,

Balen van je versnellingsbak! Hoppelijk komt het snel goed...
Mocht je nog 'n 1.4 zoeken om mee te testen dan houd ik me ook aanbevolen! Ik woon wel 'n eindje weg in E'hoven..

Succes met de Clio!

Groeten Jacco

Waarderingsscore
0
Die chips zijn geweldig! Alleen weet ik nog niet welke er nu beter is, omdat ik hier 2 heb liggen.
Maar verder is het gewoon echt plug and play, supper simpel!
Het rijdt echt supper maar ik vind dat het nog wel wat omhoog mag
<
<

vr.gr
Jan
<

Waarderingsscore
0
Het verschil is duidelijk te voelen, en zeker weten te horen!
Het is echt geen onzin wat deze gast maakt, supper veel respect voor deze gozer
<

Keep up the good work jonge
<

Bas

Waarderingsscore
0
Saxo S16 1.616v
Als het echt zo goed werkt wil ik ook wel een chipje!
<

-edit-
ik lees net dat ik dan in mijn ecu moet gaan solderen, daar heb ik minder zin in
<

Waarderingsscore
0
Opzich wel leuk, maar het blijft toch een chipje op een benzineauto zonder turbo.

Sommige mensen "voelden" een hoop verschil met enkel een airbox. Ik voelde dat verschil niet. Zo ook met een katvervanger etc.

Persoonlijk vraag ik me dus af of je het verschil echt kan merken.

Waarderingsscore
0
Ik zou zeggen, stefan, zullen we een meetinkje houden?
<

Dan mag je wat mij betreft wel even een blokje met me mee kun je het zelf gaan voelen/horen
<

Waarderingsscore
0
Haha, dat vind ik altijd leuk, maar ik rij zelf helaas al enige tijd geen GTi meer. Dus ik kan ook geen objectieve mening geven...

Nu zal ik een geheel stnd. GTi al heel snel vinden
<

Moet het nu zelf doen met slechts 105 pk in een diesel...

Waarderingsscore
0
Ik heb laatst een katvervanger gemonteerd en ik merke wel degelijk verschil, maar vaak zijn de verschillen niet heel erg groot en merk je er weinig van. Ik zou btw proberen te kijken of je niet een orginele bak kan vinden gezien de verhoudingen van b.v de 1>2 erg gunstig zijn voor de sprint.

Waarderingsscore
0
Fase 2 GTi 1.616v
Kijk, het is en blijft een mens wat achter het stuur zit. En die is heel makkelijk te foppen. Beetje extra geluid en hoppa, mensie denkt dat die harder gaat.
Een beetje getraind/ervaren mens laat zich moeilijker foppen. Ik heb in mijn GTI 2 chips gehad. Bij de eerste heb ik meteen gepost dat die naar mijn mening weinig doet. Klopte ook. op bepaalde gebieden 1PK en 1 NM. Niks van winst dus.
Chip 2 wist ik meteen te posten dat die feller was. En er was een winst van 4PK en 6NM. Wil hier niet mee zeggen dat ik goed getraind ben, maar dat mensen een winst van 3PK al kunnen merken. Dus het zit niet altijd tussen de oren.
Het hoofdproject is gewoon de GTI en de Clio. Clio om behoorlijk mee te stoeien, fouten maken en leren, GTI om een strakke chip te maken. Jan heeft een Rallye. Deze auto heb ik niet 1 2 3 ter beschikking. Dus hier kan ik even geen roaddyno aan vast knopen. Enige wat ik kan zien is dat de mapping van de chip goed afwijkt van de originele. Ik heb Jan daarom ook verteld dat ik hem best wil helpen aan een chippie, maar dat die kant en klare chips zijn die ik gewoon op mijn HDD heb staan en slechts in een chippie brand. Het testen en feedback geven verzorgd hij zelf dan. Dit scheelt een hoop voor mij omdat ik dan toch mensen kan helpen een een chippie en toch niet veel tijd verlies met het oorspronkelijk project.

Wat betreft de Rally computer. Hier hoef je NIET in te solderen. Dit is echt Plug en Play. Jan heeft de Test versies. Dit is dus 1 chip, 1 programma. Na wat feedback van Jan en genoeg animo gaat de chip in productie om 2 programma's tegelijk te draaien. Deze is dan voor 50-60 euro te koop als je hem zelf erin zet.
Jan maakte me wel nog attent dat er ook een Cheetah chip in de omloop was wat nog feller zou zijn. Helaas weet ik niet van welke tuner deze chips afkomen en wat het verschil is met de Cheetah. Zodra ik een Cheetah chip gevonden heb, wordt deze ook getest en resultaten vind je dan terug in dit topic

Waarderingsscore
0
mochten die chips voor een GTI in productie gaan, dan wil ik er ook wel 1
<

Maar waar zijn die op afgesteld? standaard filter en spruitstuk e.d.?
Maakt het dan niet veel verschil als je een airbox o.i.d. erop heb en een spaghetti?

Bas

Waarderingsscore
0
Saxo S16 1.616v
Kijk, het is en blijft een mens wat achter het stuur zit. En die is heel makkelijk te foppen. Beetje extra geluid en hoppa, mensie denkt dat die harder gaat.
Een beetje getraind/ervaren mens laat zich moeilijker foppen. Ik heb in mijn GTI 2 chips gehad. Bij de eerste heb ik meteen gepost dat die naar mijn mening weinig doet. Klopte ook. op bepaalde gebieden 1PK en 1 NM. Niks van winst dus.
Chip 2 wist ik meteen te posten dat die feller was. En er was een winst van 4PK en 6NM. Wil hier niet mee zeggen dat ik goed getraind ben, maar dat mensen een winst van 3PK al kunnen merken. Dus het zit niet altijd tussen de oren.
Het hoofdproject is gewoon de GTI en de Clio. Clio om behoorlijk mee te stoeien, fouten maken en leren, GTI om een strakke chip te maken. Jan heeft een Rallye. Deze auto heb ik niet 1 2 3 ter beschikking. Dus hier kan ik even geen roaddyno aan vast knopen. Enige wat ik kan zien is dat de mapping van de chip goed afwijkt van de originele. Ik heb Jan daarom ook verteld dat ik hem best wil helpen aan een chippie, maar dat die kant en klare chips zijn die ik gewoon op mijn HDD heb staan en slechts in een chippie brand. Het testen en feedback geven verzorgd hij zelf dan. Dit scheelt een hoop voor mij omdat ik dan toch mensen kan helpen een een chippie en toch niet veel tijd verlies met het oorspronkelijk project.

Wat betreft de Rally computer. Hier hoef je NIET in te solderen. Dit is echt Plug en Play. Jan heeft de Test versies. Dit is dus 1 chip, 1 programma. Na wat feedback van Jan en genoeg animo gaat de chip in productie om 2 programma's tegelijk te draaien. Deze is dan voor 50-60 euro te koop als je hem zelf erin zet.
Jan maakte me wel nog attent dat er ook een Cheetah chip in de omloop was wat nog feller zou zijn. Helaas weet ik niet van welke tuner deze chips afkomen en wat het verschil is met de Cheetah. Zodra ik een Cheetah chip gevonden heb, wordt deze ook getest en resultaten vind je dan terug in dit topic[/b]
ik heb je een pm gestuurd mbt de cheetah chip!

Bovenaan