Dyno run en ecu chippen

Waarderingsscore
0
Fase 2 GTi 1.616v
Mensen, zoals velen weten heb ik mijn 106 met gekietelde motor gekocht. Aangezien de auto weinig kilometers gereden had (120d) en de opgevoerde motor nog in staat van inrijden was (280km) heb ik toen besloten om de throttle bodies en catcams icm de rallysprintuitlaat eruit te laten halen. Dit alles omdat ik er niets dan gezeik mee had, slecht of niet starten, 1/6 verbruiken, en niet stationair willen draaien. Ik heb tot de dag van vandaag geen spijt gehad van deze keuze, alleen nou hoor en zie ik steeds meer over de dyno banken en dat men laptops op de wagen aan sluit en vermogenskrommingen enzo..
En ik wil dat ook! Wie kan mij uitleggen wat het idee is van deze manier van ''opvoeren'' en wat de beste manier is om hier serieus wat uit te halen?
Ik zou zelf graag wat meer vermogen willen genereren, maar dit mag niet ten kosten gaan van rijgemak, betrouwbaarheid of echt dik in het brandstofverbruik hakken.. Ik denk dat er veel meer leden zijn die met dit zelfde verhaal zitten en ik was benieuwd of er iemand is die hier het een en ander over uit kan leggen, en met wat voor onderdelen je al snel vermogenswinst haalt.
Ik heb een openluchtfilter op de wagen zitten en een middendemper als einddemper:) Deze is in principe gewoon hol, en dempt niet echt maar is ''afgeknepen'' waardoor je een redelijk snerpend rally-auto geluid krijgt.
Ik ben benieuwd wat hierover te vertellen is!
Mvg Robert

Waarderingsscore
0
Zo te lezen had je beter de throttlebodies en nokkenassen kunnen laten zitten, en vanuit dat oogpunt mensen met de juiste kennis in moeten schakelen die met de juiste afstelling dit wel goed werkend hadden kunnen krijgen.

Waarderingsscore
0
Fase 2 GTi 1.616v
Chippen kan ca. 10 pk extra opleveren, mits goed gedaan (dus op een rollenbank en niet met een laptopje). Verder een goed gesloten luchtinlaatsysteem i.c.m. goed kompleet uitlaatsysteem kan nog eens zo'n 5 pk opleveren. Beter is om de volgorde om te keren natuurlijk.
By the way: als je de catcams nog hebt .... ? Welke zaten er op, de 708 of de 734 ?

Waarderingsscore
0
Fase 2 GTi 1.616v
Om de auto goed af te stellen heb je geen rollerbank nodig. Dit kan prima op de weg MET laptop.. Het is dan wel belangrijk dat je ecu dan effe wordt aangepast zodat er realtime tuning mogelijk is. Dan is het een kwestie van Wideband lambda sonde erin en beginnen aan de data te sleutelen om de afr netjes te krijgen.

Als je daarna nog het maximale vermogen eruit wil gaan trekken, dan kom je er niet onderuit om hem op een geremde bank te zetten en een EGT erin te proppen en dan je onsteking op scherp te zetten.

Maar verwacht geen wonderen. Maar als je het goed doet en een goed in- en uitlaat systeem hebt, is het mogelijk om vermogens van 140 PK te genereren.

Is alleen maar de vraag hoe lang ze ermee bezig zijn.. Want het loopt al gauw op met de kosten.

Waarderingsscore
0
Fase 2 GTi 1.616v
Om de auto goed af te stellen heb je geen rollerbank nodig. Dit kan prima op de weg MET laptop.. Het is dan wel belangrijk dat je ecu dan effe wordt aangepast zodat er realtime tuning mogelijk is. Dan is het een kwestie van Wideband lambda sonde erin en beginnen aan de data te sleutelen om de afr netjes te krijgen.

Als je daarna nog het maximale vermogen eruit wil gaan trekken, dan kom je er niet onderuit om hem op een geremde bank te zetten en een EGT erin te proppen en dan je onsteking op scherp te zetten.

Maar verwacht geen wonderen. Maar als je het goed doet en een goed in- en uitlaat systeem hebt, is het mogelijk om vermogens van 140 PK te genereren.

Is alleen maar de vraag hoe lang ze ermee bezig zijn.. Want het loopt al gauw op met de kosten.

Ik zie niet in wat dit anders is aan, dan wel toevoegend is aan mijn betoog, maar goed ...

Waarderingsscore
0
Fase 2 GTi 1.616v
Nou, jij komt ermee dat je een auto alleen goed kan afstellen MET rollerbank,en dus geen laptop.
Ik zeg dat dat prima op de weg kan, MET laptop. En dat de rollerbank pas om de hoek komt kijken als je de laatste 2 PK uit het blok wilt trekken.
Maar op de weg kun je met een laptopje, een emulator en een wideband een tune maken die 98% eruit haalt van wat erin zit.

Waarderingsscore
0
Fase 2 GTi 1.616v
Nou, jij komt ermee dat je een auto alleen goed kan afstellen MET rollerbank,en dus geen laptop.
Ik zeg dat dat prima op de weg kan, MET laptop. En dat de rollerbank pas om de hoek komt kijken als je de laatste 2 PK uit het blok wilt trekken.
Maar op de weg kun je met een laptopje, een emulator en een wideband een tune maken die 98% eruit haalt van wat erin zit.

Wat jij wilt, het is jouw geld.

Waarderingsscore
0
Fase 2 GTi 1.616v
Er zijn trouwens aardig wat tuners die het tijdens rijden op de weg met een laptop afstellen bv. BS-Autotune.nl om maar een voorbeeld te noemen.
Tevens zijn al die bank runs ook niet bevoordelijk voor de motor.
Mclain heeft gelijk en het netjes onderbouwt naar mijn mening.
Zou gewoon wat meer zoeken op i-net om je kennis betreft tuning te verbreden wat er zijn meerdere wegen ipv van een mening neer te zeten van zo moet het en niet anders.

En bij bovenstaand adress heb ik ervaring en kan vertelen dat hun hem op de weg met laptop beter afstellen dan menig tuner op de bank.
En heb liever een motor die 2pk minder heeft dan 1 die wel de 2pk heeft en gewoon weg hele dippen in het koppel krome heeft en niet lekker door de toeren loopt.

Waarderingsscore
0
Fase 2 GTi 1.616v
Het gaat mij niet om gelijk te hebben. De ene stelt liever op de bank af, de andere op de weg. Het kan beide. En met beide is een zeer goed resultaat te behalen. Maar onderbouw het lekker. Ga niet zeggen van, Het is jou geld. Want dan prijs je je bij mij echt uit de kast. En zeg ik dat je niet weet hoe het dus te werk gaat.

Maar ik prefereer de weg met laptop. Want op de weg heb je A, voldoende koelwind, B een realistische belasting, en als laatste C.. Een input die geen enkele bank heeft.. Feeling. Je kunt namelijk ook zoiets hebben als teveel koppel. Dan staat die zo lekker scherp afgesteld dat je op papier inderdaad perfect je werk hebt gedaan, maar het een hork is om mee te rijden. Dit soort dingen merk je niet echt op de bank

Op de bank zou ik persoonlijk de finetuning voor het laatste vermogen doen. Of dingen als Maf calibratie, VE correctie bij GM motoren. En bij autos die dik 600+ PK eruit stampen. Dat is namelijk niet goed te testen op de weg. Maar dan nog ga ik eerst de basis op de weg afstellen.

Maar het klopt wat Bernhard zegt, heel veel goede Tuners, Neem Jeroen, neem een Frank Verhoeven, Die vertuffen zich de weg op om het ding af te stellen. Terwijl Greg Banish het ding op de Dyno zet voor steady state data.

Beide is mogelijk en elk heeft zijn voor en nadeel

Waarderingsscore
0
Fase 2 GTi 1.616v
Maar als ik het dus goed begrijp, dan ben je er in principe met 3 veranderingen aan de wagen.. Openluchtinlaat, uitlaatsysteem, en misschien nokkenstokken.. Daar wil ik graag nog even verder op in gaan aangezien ik autotechnisch echt een drama ben..

Het uitlaatsysteem van voor naar achter.
Spaghetti spruitstuk, wat doet het en wat levert het op??

Kat en middendemper, waarom zou je hier iets mee veranderen en wat levert het daadwerkelijk op?
Het moet namelijk bij elke apk gewijzigd worden en ik wil ook de db's uit de uitlaat laag houden.. Kan je tunen met kat en middendemper of is dit echt kudt?

Einddemper, ik heb nu een middendemper als einddemper met een strakke rvs uitloop. Hier ben ik lang mee aan het kloten geweest voordat ik dit naar wens had, en wil deze ook zeker zo laten.. Dit is in feite gewoon een holle demper, die mijn gewenste geluid produceert..

Het luchtinlaatsysteem:
ik heb er nu nog een openluchtfilter op zitten, maar lees overal dat het aan te raden is koude lucht van vooruit de auto te halen, dus daar ga ik nog eens iets leuks op verzinnen:) Wat zijn hier de beste opties en wat levert dit op?

De welbekende nokkenassen:
Ik weet in grote lijnen wat deze doen. Maar ik lees hier en daar wel oveer een TU5JP4 kop, en er zijn verschillende nokkenassen.. Wat zijn de opties voor dit stukje tuning, en vooral wat doet dit voor de motor? Ik heb erg slechte ervaringen met dit stukje tuning, aangezien mijn 106 heel slecht liep en veel verzoop. Hoe kan je dit goed aanpakken en wat levert het op?

De ECU. Hier zou een chip in moeten komen of een stand alone ecu.. Beide zegt mij niets en ik ben erg benieuwd naar wat de beide manieren opleveren en wat het doet.

En dan de laatste volgens mij:
Het tunen zelf. Je ziet ze vaak met een laptop in de auto zitten, en door verschillende versnellingen heen lopen. Wat doen ze op dat moment en wat heeft dat voor uitwerking op de auto.. Ik ben zo benieuwd! Ik denk dat veel leden dit niet begrijpen en het erg interessant vinden zich hier meer in te verdiepen.. Ik wel in ieder geval!

Waarderingsscore
0
Fase 2 GTi 1.616v
In het kort, meer lucht in je motor, betekend dat je meer brandstof kunt verbranden.
Daarbij is het zo dat in koudere lucht meer zuurstof zit, en dus meer brandstof kan verbranden dan bv lucht met een temperatuur wat 20 graden warmer is.

Dus een ander luchtinlaat systeem is niet gek. Alleen wel aan te raden om ervoor te zorgen dat het dan koude lucht is.
Maar als je je inlaat veranderd en je computer weet het niet, klopt je verhouding brandstof/lucht niet helemaal meer. En kan het zelfs negatief uitpakken. Bij de Renault Clio 16V scheelt het ergens tegen de 7-18 pk in de min!
Gelukkig is het bij de 106 niet zo.

Om je motor nog meer lucht te geven kun je gaan spelen met nokkenassen. Deze zorgen ervoor dat de motor de cyllinder beter gevuld krijgt bij een bepaald toerental. Dit helpt dus om je vermogen op te krikken. Helaas hebben deze nokkenassen meestal een grotere overlap waardoor de vulling onderin net achteruit gaat. Je verliest dus koppel onderin om het bovenin weer goed te maken. Een nokkenas erin gooien zonder op maat mappen is trouwens geldverspilling.

Tu5JP4 koppen hebben grotere inlaat kleppen. Hierdoor krijg je een betere vulling. Echter de nokkenassen van deze kop zijn erg tam en zijn voor 110 PK motoren. Met de nokkenas van een GTI heb je een goede combi. Vermogenwinst van alleen een kop kan oplopen tot 8 PK. Echter 2 nadelen. Laat je de originele klepveren zitten, dan raad ik je ten zeerste af boven de 6500 RPM uit te komen. De klepveren zijn niet berekend hierop.
Daarnaast is het dan ook verstandig om te chippen op maat voor maximale efficientie.

Daarnaast heb je natuurlijk de uitlaat. spruitstukken helpen heel goed bij het vermogen in hoge toeren. Je verliest wat in het middengebied, maar dit is minimaal en het motortje trekt veel lekkerder door de toeren heen.

Chippen, tunen, standalone. Je auto heeft standaard al een ecu die berekend hoeveel er ingespoten moet worden en wanneer de vonk moet komen. Deze computer is met wat technische kennis aan te passen naar de setup van je auto. Er zijn 2 mogelijkheden. kant en klare chip. Deze worden veel al gebruikt bij de 106. en ik monteer ze ook. Ze leveren een 5 PK en 7nm op een standaard motor. De AFR klopt netjes en de onsteking staat niet te vroeg. Deze chip heb ik getest op autos die standaard waren en die met een spruitstuk en airbox. Tot nu toe nog geen enkele auto meegemaakt wat er niet mee overweg kon of wat er slechter door liep.
Voor het echte werk kom je de auto echt op maat aan het afstellen. Mijn voorkeur is eerst op de weg de AFR netjes krijgen en de onsteking op tijd stellen.

Wil je het maximale, dan de bank op en een Maximum Brake Torque hooktest uitvoeren met een EGT erin en een detcan op de kop. Dit is echter niet zonder risico en je blok lijdt als een malle op de bank wegens gebrek aan koeling. En nee, geen enkele Fan heeft evenveel opbrengst als op de straat. Uitlaat, aandrijflijn, banden etc. alles wordt warm en niet optimaal gekoeld.

Een stand alone systeem is een computer wat de originele computer vervangt. Deze is makkelijk realtime te programeren en bevat meestal een hoop extra functies. Nadeel is de kosten van aanschaf en de uren wat je kwijt bent om het allemaal goed aan het lopen te krijgen. Het leerprocess is daarintegen gigantisch.

Waarderingsscore
0
Fase 1 Rallye 1.616v
Met tunen is het zo, je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Het enige waar je afhankelijk van bent is het geld, de kosten daarvan. Ik zou proberen zo goed mogelijk antwoord te geven. Met auto tunen is het niet echt zo van deze upgrade levert zoveel pk op, als je dan die nokkenassen erin legt heb je er weer 7pk bij enzovoorts. Het is bij elke auto in elke situatie weer anders maar je kunt wel een schatting maken.

Uitlaatsysteem: Hier valt naar mijn mening het makkelijkst winst op te behalen. Het standaard uitlaatsysteem is restrictief door de vorm, demping en katalysator. Door er een "tune" setje er op te zetten wordt dit allemaal wat optimaler. Een Raceland spaghetti spruitstuk (bij Arnold Trackdayparts in de aanbieding atm) en een kat en middendemper vervanger zijn redelijk goedkope upgrades wat direct wel wat oplevert in het vermogen en omdat het rvs is, zelfs betrouwbaarder is dan orgineel. Ik denk dat je hier een pk of 6 tot 10 mee pakt. Kosten nieuw zijn ongeveer 300,-.

Luchtfiltersysteem: Zoals je al zegt koude lucht van voren pakken. Koudere lucht is in theorie meer vermogen. Het beste zou je dan dus voor een airbox kunnen gaan met een slang naar voren. Hier heb je een hoop verschillende merken in. BMC is bijvoorbeeld een kwalitatief goed merk. Ook zijn er veel goedkope setjes van rond de 70 euro die claimen 10pk extra te geven, of deze echt beter zijn dan een openluchtfilter heb ik altijd mijn vraagtekens bij gezet. Sowieso is hiervan het filter vaak van slechte kwaliteit en kun je die beter vervangen voor één van een degelijk merk (K&N oid).
Een goede airbox kost al snel 200 euro, hoeveel pk je hiermee pakt durf ik niet goed te zeggen. Ik heb veel setjes gehad en voelde er vaak weinig verschil tussen. Terwijl ik bij verandering van het uitlaatsysteem echt het gevoel had dat ie lekkerder op trok.

TU5JP4 kop en nokkenassen: Hier ben ik zelf nu ook mee bezig. Hoop het in een maandje of 2 erop te hebben. De TU5JP4 kop van o.a. een 206 heeft grotere inlaat kleppen en nog wat betere eigenschappen waardoor je hier meer vermogen uit gehaald kan worden. Er zitten wel slappe nokkenassen in, door die van een 106 GTi erin te leggen behaal je al vermogenswinsten. Met een scherpere van bijvoorbeeld Catcams kun je nog wat meer vermogen eruit halen. De kop is alleen niet 100% plug and play, de inlaat moet worden aangepast en de klepveren moeten vervangen worden voor bijv die van de 106 GTi. Vermogenswinst is afhankelijk van de nokkenassen en evt. afstelling en software aanpassen.

Chippen: Dieselmotoren en auto's met een turbo worden vaak gechipt met als gevolg een dikke vermogenstoename van 30% oid. Bij een non turbo zoals de 106 heeft chippen een stuk minder effect. Bij veranderingen aan het blok zoals andere nokkenassen kan door het chippen wel het blok optimaler lopen. Je verandert de software aan de auto dus die kun je aanpassen naar wens. Ik denk dat je hier een pk of 5 mee wint. Wel is het leuk dat de toerenbegrenzer ook dan kan worden verlegt. Ik heb hier in ieder geval veel aan met mijn 1.3 versnellingsbak (zit nu op 8000 rpm).
Door een stand alone management te gebruiken zoals een VEMS of KDFI kun je hier nog veel meer mee aanpassen en het dus allemaal nog wat meer in de puntjes uit werken. Deze wordt vaak aangesloten op een laptop. Deze systemen kosten wel rond de 1000,- en is dus eigenlijk pas het geld waard bij de wat heftigere veranderingen zoals ITB's en turbo.

Wat ik je dus eerst aanraad is een Raceland spaghetti spruitstuk, kat en middendemper vervanger van bijv. Supersprint en een airbox. Dan kun je zelf eens kijken hoe ver je wilt gaan en hoeveel geld je er in wilt steken.

Edit: Ik heb ook een chip van Mclain, met spaghetti spruitstuk, kat en middendemper vervanger en openluchtfilter haalde ik hier 132,9 pk mee op de bank bij DP. Dit was het één na hoogste van de 10 ofzo. Diegene die hoger had die had ook een andere nokkenas en die zat maar 1 pk hoger.

Laatst bewerkt:
Waarderingsscore
0
Fase 2 GTi 1.616v
Dit zijn dus echt berichten waar iemand iets aan heeft!
En ik weet wat ik moet doen! Of een airbox installeren of zelf een koudeluchtinlaat fabriceren, dan op zoek naar een spaghettispruitstuk.. Maar wat heeft een katvervanger nou voor daadwerkelijk effect op een uitlaatsysteem? Scheelt het veel als je de kat zou laten hangen?

Waarderingsscore
0
Fase 2 GTi 1.616v
Ik heb geen vermogen winst gemeten met een katvervanger tov origineel.. Pas als je echt veel erdoor gaat duwen, zou ik zeggen, doe er wat mee. Ik gebruik zelf een sport kat. Kan gewoon eronder worden gezet en blijven zitten. Geen probs bij APK, en geschikt tot 5 liter motoren.. Is wel met 2,5" aansluiting. Ook te krijgen met kleinere aansluiting. Wordt tijd dat ik de webshop aanzwengel volgens mij :p

Waarderingsscore
0
Fase 2 GTi 1.616v
Het gaat mij puur alleen voor de decibel's.. Ik reed met mijn polo ook met alleen nog een middendempertje, en daar heb ik wel een boete voor gehad..

Waarderingsscore
0
Fase 2 GTi 1.616v
Interessante info!

Heb zelf een airbox, spagetti, katverv. en einddemper vervangen.
Ik kreeg de tip om de auto op de testbank bij ""ringsleutel" te laten "afstellen" voor de laatste "goedkope" extra pk`s.

Ga ik hier echt serieus iets van merken? Hoeveel pk zal deze afstelling extra geven?
Is dit hetzelfde als wat Mcclain doet?

Greetz

Bovenaan