Dyno run en ecu chippen

Waarderingsscore
0
Fase 2 GTi 1.616v
Mensen, zoals velen weten heb ik mijn 106 met gekietelde motor gekocht. Aangezien de auto weinig kilometers gereden had (120d) en de opgevoerde motor nog in staat van inrijden was (280km) heb ik toen besloten om de throttle bodies en catcams icm de rallysprintuitlaat eruit te laten halen. Dit alles omdat ik er niets dan gezeik mee had, slecht of niet starten, 1/6 verbruiken, en niet stationair willen draaien. Ik heb tot de dag van vandaag geen spijt gehad van deze keuze, alleen nou hoor en zie ik steeds meer over de dyno banken en dat men laptops op de wagen aan sluit en vermogenskrommingen enzo..
En ik wil dat ook! Wie kan mij uitleggen wat het idee is van deze manier van ''opvoeren'' en wat de beste manier is om hier serieus wat uit te halen?
Ik zou zelf graag wat meer vermogen willen genereren, maar dit mag niet ten kosten gaan van rijgemak, betrouwbaarheid of echt dik in het brandstofverbruik hakken.. Ik denk dat er veel meer leden zijn die met dit zelfde verhaal zitten en ik was benieuwd of er iemand is die hier het een en ander over uit kan leggen, en met wat voor onderdelen je al snel vermogenswinst haalt.
Ik heb een openluchtfilter op de wagen zitten en een middendemper als einddemper:) Deze is in principe gewoon hol, en dempt niet echt maar is ''afgeknepen'' waardoor je een redelijk snerpend rally-auto geluid krijgt.
Ik ben benieuwd wat hierover te vertellen is!
Mvg Robert

Waarderingsscore
0
Fase 2 GTi 1.616v
Interessante info!

Heb zelf een airbox, spagetti, katverv. en einddemper vervangen.
Ik kreeg de tip om de auto op de testbank bij ""ringsleutel" te laten "afstellen" voor de laatste "goedkope" extra pk`s.

Ga ik hier echt serieus iets van merken? Hoeveel pk zal deze afstelling extra geven?
Is dit hetzelfde als wat Mcclain doet?

Greetz

Wat de ringsleutel doet, is hetzelfde wat ik kan doen. Ik heb namelijk een eigen ECU waar ik mijn Chip Emulator aan kan sluiten. Dit stelt mij in staat om realtime data te veranderen en te volgen.
Dus in principe komt er een wideband lambda sonde waarmee ik de Air/Fuel ratio in de gaten kan houden. De Detcan gaat erop om pingelen te kunnen horen, en de EGT wordt erbij geplaatst.
Dan gaat de G-tech erin en wordt er een run gemaakt om een basis lijn te krijgen.
Daarna wordt eerste de Air Fuel ratio op orde gebracht, en daarna wordt de onsteking op scherp gesteld.
Data wordt constant gelogd en bekeken om de perfecte afstelling te krijgen.
Eventueel kan de auto op een load bearing dyno om een korte MBT Hooktest uit te voeren, maar dit is voor de laatste 2 PK en raad ik alleen maar aan bij race autos.

Als alles goed is, wordt de chip gebakken en in je eigen ECU geplaatst. Daarna wordt er nog een Gtech run gemaakt om het verschil te kunnen zien.
Dit is natuurlijk het beste, maar vergt redelijk wat tijd en kost dan ook wel wat meer dan een standaard chip.

De standaard chip wat ik heb, levert ongeveer 5 PK en 7 NM.
De driveability wordt net dat beetje beter en het verbruik daalt zelfs iets. Toeren begrenzer staat standaard op 8000 rpm, maar kan naar wens worden aangepast.
De standaard tunechip verkoop ik daarintegen ook wel voor een andere prijs. Kosten zijn slechts 45 euro en is zelf in te bouwen.. Video handleiding is beschikbaar.

Ik heb ergens wel een uitdraai liggen van 3 verschillende 106jes met een chip tegenover een 106 zonder chip.

Voor de 1.3 8V heb ik ook nog een chip liggen. Ik heb er zefls 3 verschillende liggen. Er is ooit iemand geweest die ze voor mij getest heeft en het verschil was goed merkbaar. Maar heb er helaas nooit ene hier gehad om daadwerkelijk mee te testen om dan ook harde data te kunnen tonen.

Prijs van die chips zitten op hetzelfde als die van de 1.4 8v en de 1.6 8v, namelijk 40 euro. Deze is heel makkelijk zelf in te bouwen daar er al een voetje in de computer zit.

Waarderingsscore
0
Fase 2 GTi 1.616v
Oh ja, dit is misschien wel interessant om te zien.. Ik vermelde eerder al dat een open lucht filter bij een Clio zelfs negatief werkt..
KLIK

Zodra er ook maar iets aan de inlaat werdt gedaan, klopte de VE tabel niet meer. En dan kun je dag zeggen tegen je vermogen.. Bij de clio had ik dan ook op sommige punten een AFR van 13.8 volgas, en 2 breakpoints verder weer 11.2

Waarderingsscore
0
Fase 2 GTi 1.616v
Maar als ik zo'n chip in de 106 zou zetten, dan kan je vanaf dat moment dus ook de laptop erop aansluiten. Of moet je dan alsnog een stand alone ecu hebben?

Waarderingsscore
0
Fase 2 GTi 1.616v
Bij de 1.3 Rally en de 1.6 Rally is het een kwestie van de ecu omdraaien, rubberen stop eruit. Chip eruit trekken, en nieuwe erin prikken. ECU vast en rijden maar.

Met de 1.6 16V heb je iets meer werk. Zie anders ook de handleiding die ik er ooit voor gemaakt heb:
http://members.home.nl/highlander/Chip%20manual.doc

De laptop aansluiten is ook na het monteren van de chip niet mogelijk. Dit vergt andere aanpassingen en tevens een eprom emulator. Kosten hiervan zijn ongeveer hetzelfde als bv een KDFI in originele behuizing.

Waarderingsscore
0
Fase 2 GTi 1.616v
Ik heb het gezien. En ga daar zo snel mogelijk mee aan de slag. Maar op dit moment heb ik al mijn tuning tools op het werk. Iets met een Corvette Z06 met 700 PK afstellen :)

Maar hoop volgende week alles in orde te hebben daar en alles mee terug te kunnen nemen. Dan kan ik wel een chippie voor je bakken.

gr
Michel

Waarderingsscore
0
Fase 2 GTi 1.616v
Euh ja... Druk druk druk.
Ben er eerlijk gezegd ook niet meer aan toegekomen. Mijn tijd wordt rijkelijk opgeslokt door een Z06 Corvette met supercharger, een Corvette stingray welke ik heb omgebouwd van Carburateur naar TBI, een Golf 2 met KMS en TB's, en daarnaast ben ik nog effe een 1.6 rallye aan het voorzien van een 16V blokje.. En niet te vergeten dat ik nog een mini heb staan waar ik de bak van moet reviseren. En buiten dat wil ik dan ook nog veel liever tijd met de vriendin doorbrengen :)

Maar maandag krijg ik ruimte om effe te stoeien met de chippies.. Dus nog effe wachten, komt eraan.

Waarderingsscore
94
Ach joh, de vriendin kan wel wachten! haha nee grapje, zie maar wanneer je tijd hebt :) Maak er overigens meteen maar 2, ik heb dan interesse en het broertje van Timmeh wou er ook graag eentje.

Bovenaan