Een Nieuwe Start in 2021!

Dennis

Forumleiding
Beheerder
Waarderingsscore
53
Fase 1 Rallye 1.3
Beste clubleden, forumgebruikers en andere belanghebbenden,

De afgelopen 15 jaar zijn wij actief geweest als autoclub met als doelstelling liefhebbers van de Peugeot 106 bij elkaar te brengen. Sinds onze oprichting in 2005 deden wij dit primair door het organiseren van bijeenkomsten. Inmiddels heeft de tijd ons ingehaald en zien wij dat ook onze auto hobby zich in verregaande mate naar het internet heeft verplaatst. In de algemene ledenvergadering van zondag 10 januari is daarom door onze leden besloten om 106.nl vanaf 2021 in een iets ander jasje te steken om ook naar de toekomst toe deze community in leven te kunnen houden.

Wat verandert er vooral niet?
Het bij elkaar brengen van liefhebbers van auto's, met uiteraard in het bijzonder de Peugeot 106, blijft onze primaire doelstelling. Dit forum en de verwante sociale media accounts blijven in de lucht als primaire middelen om deze doelstelling te bereiken. 106.nl blijft dus ook in de toekomst DE plaats voor het ontmoeten van mede liefhebbers, het stellen van vragen, het uitwisselen van kennis, het kopen, verkopen of ruilen van onderdelen, het opdoen van inspiratie en het plannen van bijeenkomsten, uitjes en evenementen, kortom alles in relatie tot de Peugeot 106.

Wat gaat er wel veranderen?
Wij gaan ons vanaf nu 100% richten op onze online community (dit forum). Dit betekent dat wij volgens unaniem besluit van de algemene ledenvergadering afstand doen van de vereniging en het huidige lidmaatschapsmodel. Het forum zal worden ondergebracht in een stichting. Deze stichting behoudt de doelstelling om liefhebbers van de Peugeot 106 bij elkaar te brengen, maar zal zich hiertoe uitsluitend richten op het in stand houden van de community (dit forum). Van clubleden zal dan ook geen sprake meer zijn. In plaats daarvan zal de stichting in stand worden gehouden door donateurs die zich eenvoudig online via dit forum kunnen registreren. Hiermee worden veel kosten, arbeid en administratie bespaard en is de drempel om ‘lid’ te worden een stuk lager daar de ‘inschrijving’ digitaal zal verlopen. Daarnaast zal 106.nl als online community niet langer zelf evenementen organiseren. Wel blijft dit forum een plaats waar aan de Peugeot 106 gerelateerde evenementen gepromoot zullen worden.

Voor meer informatie verwijzen wij naar de notulen. Uiteraard beantwoorden wij jullie vragen en opmerkingen graag in dit topic.

Wij bedanken iedereen die ons de afgelopen jaren een warm hart heeft toegedragen en hopen ook in de toekomst op jullie steun te kunnen rekenen.

Bedankt!

Steven, Thomas, Ray, en Dennis

Bijlagen

• notulen_alv_106nl_2021.pdf
    276,4 KB · Weergaven: 136

Armand_arrie

@bagged106
Waarderingsscore
349
Fase 2 XS 1.4
En logische stap in de huidige tijd en situatie.

Ook in de nieuwe situatie zijn er denk ik nog genoeg mogelijkheden om van 106.nl een leuke plek te maken voor 106 liefhebbers.

• Leuk
Waarderingen: ray

Puck

Donateur
Waarderingsscore
234
Fase 1 Accent 1.1
Ik moet denken aan hoe ooit www.keversite.nl gegroeid is tot een online community waar meetings, kennisbank, etc is opgebouwd in al de jaren.
Helaas is de eigenaar van de site vertrokken en alles ingestort.
Desondanks is er voor 106.nl al een hele solide basis voor een online community. Dus dit moet goed komen! ?

• Leuk
Waarderingen: ray

Puck

Donateur
Waarderingsscore
234
Fase 1 Accent 1.1
Klopt.... Tot vorig jaar heeft die nog een actief forum gekend. Inmiddels is dit het resultaat, tot teleurstelling van velen...

Waarderingsscore
950
Fase 1 Accent 1.0
Ging helaas net zo met het Xantia forum, van de ene op de andere dag had de beheerder er kennelijk geen zin meer in was het einde verhaal.
Diverse mensen hebben nog pogingen gedaan hem er toe te bewegen om het historisch archief over te dragen maar gewoon niet dus. :(
Gelukkig is er vorig jaar een nieuw forum opgestart door een van de leden en de harde kern is zo ongeveer wel weer aanwezig maar het blijft eeuwig zonde dat er zoveel weg is.
Het betreft al met al een betrouwbare maar toch vrij complexe auto met veel elektronisch geregelde hydraulica waarvoor een aantal deskundige leden reparatiemethoden bedacht en gepubliceerd hadden waar een dealer niet eens van durfde te dromen.

Puck

Donateur
Waarderingsscore
234
Fase 1 Accent 1.1
Des te mooier de nieuwe oplossing in een stichting terecht komt! Hierbij is nooit een persoon volmachtig om alles.op te doeken!

Waarderingsscore
29
Fase 2 Rallye 1.68v
Goh, dat wordt dus automatisch het einde van mijn 15 jarige lidmaatschap.

Maar een begrijpelijke keuze om de vereniging op te doeken.

ray

Beheerder
Donateur
Waarderingsscore
391
Fase 2 Turbo 1.68v
Ho eens, niet opdoeken. We katten de boel om naar een stichting. En een nieuwe oprichten is eigenlijk een stuk eenvoudiger en goedkoper dan een bestaande vereniging te verbouwen. Dus eh ja, wat dat betreft doeken we 'm eigenlijk ook wel op, maar het is geen einde verhaal :)

ray

Beheerder
Donateur
Waarderingsscore
391
Fase 2 Turbo 1.68v
Ik ontvang wat vragen in de mailbox, dus hierbij een update:

Dennis en ik hebben deze week alle stukken naar de notaris gestuurd en die zorgt er voor dat alles wordt afgehandeld en we een stichting hebben. Vervolgens gaan we een bankrekening openen, hevelen we alles van de oude bankrekening naar de nieuwe en zorgen we er voor dat je vanaf het forum een donatie kan maken. Er gaat nog even wat tijd overheen, dus hou je portemonnee nog even in de broekzak.

Ik zal volgende week een update geven hoe we er dan voor staan, want we zitten niet stil.

ray

Beheerder
Donateur
Waarderingsscore
391
Fase 2 Turbo 1.68v
Ik was nog een update verschuldigd, dus bij deze.
Via een notaris is stichting 106.nl opgericht, en ook bij de KVK hebben we een nieuw nummertje gekregen.
Een bankrekening lijkt nog het meeste werk te zijn: we ontkomen er niet aan om een zakelijke rekening te nemen en dat duurt eventjes voordat alles rond is.

Ondertussen ben ik wat onderdelen van het forum aan het inrichten zodat je straks gemakkelijk je account kunt upgraden naar donateur-status. Vrijwel alles werkt al, nu alleen nog een bankrekening om het geld naartoe te sturen...

Ik probeer een overzichtje te maken met de voordelen voor een donateur, wat zich in eerste instantie beperkt tot forum-rechten. Zodra we de merchandise een beetje up & running hebben zal je daar ook korting krijgen en hopelijk zit er nog een goodie-pakketje in voor iedere nieuwe donateur.

Ik ben een beetje aan het rondkijken naar een adres die het werk voor merchandise uit onze handen kan nemen terwijl wij de webshop beheren, maar dan kom ik bij bedrijven terecht die niet meer dan de standaard petjes en shirts kunnen leveren als Shirtee en Printful, terwijl wij graag wat speciaaltjes in het assortiment willen opnemen zoals wat 3d geprinte hebbedingetjes. Mocht er iemand tips hebben hoor ik het graag.

Laatst bewerkt:
Waarderingsscore
950
Fase 1 Accent 1.0
Goed gedaan jochie! :LOL:
Ondertussen vraag ik me af hoe de veelbesproken fiscus hier tegenaan kijkt?
Is het zo dat in geval van een stichting de donaties buiten schot blijven?
Mijn overwegend cynische geest heeft wel eens een scenario bedacht bij crowdfunding, bijvoorbeeld als iemand ernstig ziek is en alleen door een operatie in Verweggistan gered kan worden.
Er is bijvoorbeeld een bedrag van 100.000 nodig en door een hoop media aandacht en inzet van vrijwilligers wordt het bedrag in no time ingezameld.
Vervolgens denk ik dan dat het wel heel erg Nederlands zou zijn als daar nog even een aanslag van 52% overheen komt en als het bedrag nog hoger is nog even 30% over het verondersteld rendement, de overheid als lachende derde zeg maar.:(
Nu mijn fantasie m.b.t. 106.nl helemaal op hol slaat: "ook nog een boete voor het in groepsverband moedwillig in stand houden van klimaatonvriendelijke auto's":ROFLMAO:

ray

Beheerder
Donateur
Waarderingsscore
391
Fase 2 Turbo 1.68v
Bij het aanmelden bij de KVK gaat er ook een berichtje naar de belastingdienst, die gaat vervolgens kijken of je belastingplichtig bent of niet.
Die brief hebben overigens al binnen: als stichting is er geen sprake van ondernemerschap voor de omzetbelasting, inhoudingsplicht voor loonheffingen of belastingplicht voor de vennootschapsbelasting. We hoeven dan ook geen aangifte te doen voor omzetbelasting.

Dat heeft er voornamelijk mee te maken dat wij geen operaties van 100.000,- hoeven te bekostigen en met wat kleinere bedragen te maken hebben. Bij zo'n crowdfunding-actie is er sprake van een gift, waarbij er geen beloning tegenover staat. Bij een stichting hoef je ook (voor zo ver ik weet) geen belasting af te dragen als het een gift betreft.

Bovenaan