geluid bij intrappen koppeling

Waarderingsscore
1
Fase 2 GTi 1.616v
beste mede 106 rijders,

ik heb eigenlijk al sinds dat de 106 in mijn bezit is een kloenk geluid als ik de koppeling intrap alsof er 2 metalen delen op elkaar geslagen worden. ook merk ik met intrappen dat ik op het laatste stuk nog een keer door moet duwen. koppelingskabel loopt goed dit heb ik al gecontroleerd. nu verdenken we de drukgroep... is dit met zekerheid te zeggen dat het hieraan ligt? en mocht deze vervangen moeten worden wat komt er allemaal bij kijken en kan ik dit zelf?

ook hoor ik sinds kort bij een bocht door rijden, optrekken, overschakelen van 1 naar 2 rechts voor een soort ratelend geluid. heb s rond gevraagd aan kennissen en die gokken op de fuseekogels?? kan dit? of is het wat anders? ik dacht eerst namelijk dat het ook door de koppeling komt omdat ik het ook hoor met opschakelen van 1 naar 2 en optrekken vanuit stilstand. wie kan me helpen???

Waarderingsscore
0
Saxo 1.68v
Hallo Rob,

Die kloenk waar je het over hebt, bij het intrappen van de koppeling. Lijken inderdaad wel op koppelingsplaten/drukgroep. Als ik jouw was zou ik de versnellingsbak loshalen, en kijken of deze onderdelen aan vervanging toe zijn.

Dat geratel kan zowel je fusee als je naaf zijn, ff op de krik aan het wiel draaien om te horen waar het hem zit.
Vaak kun je aan de hoezen van je aandrijfas wel zien of het aan je fusee ligt. ( scheurtje in het rubber waardoor het smeermiddel er niet meer in zit )

Groeten en succes,

Hille

Waarderingsscore
0
Fase 2 Accent 1.1
je moet er wel enige sleutel ervaring voor hebben.

zelf doe ik het in een middag met thee en shaggie pauze.
en de gereedschap vraag, je moet uit je kar kunnen pakken wat je op dat moment nodig hebt.
er komt nogal wat los, en dat kan soms erg vast zitten of een ander heeft het rond gedraaid enz. enz.

het vervangen van drukgroep/lager en platen is kinderspel verders, maar om de bak er achterweg te krijgen en weer terug te plaatsen heb je enige ervaring voor nodig of veel tijd en een oneindig geduld.
dus een gevulde gereedschapskar is hiervoor eigenlijk wel een pre.

Is het veel werk/ moeilijk om zelf de koppeling te vervangen? En wat heb ik dan allemaal nodig?

Waarderingsscore
950
Fase 1 Accent 1.0
Een homokineet,(meest waarschijnlijk), een wiellager,een fuseekogel,en eventueel nog een toplager.
Bij de omschrijving "ratelend geluid" gaan mijn gedachten toch het eerst naar de homokineet.:)

Waarderingsscore
27
Fase 2 Sport 1.616v
Ik ga weer met Henk mee, ratelend geluid is meestal de homokineet in de aandrijfas. Dus versleten aandrijfas, dat rateld eigenlijk altijd, maar als koppelt dan hoor je het geluid van de motor niet dus valt het geluid nog beter op.

Fusee kan idd niet ratelen. Wiellager kan ook, maar dan loopt hij snel genoeg kapot. Krik je auto op, zet hem in de vrij en voel of je speling op je wiel hebt. Gewoon vastpakken en trekken, bewegen. Als dat niets oplevert, kun je testen of het ratelen erger is hij het nemen van bochten. Lange harde bocht links t.o.v. Rechts, eventueel met koppeling in en radio uit natuurlijk. Dn hoor je het meeste.

Waarderingsscore
0
Saxo 1.68v
Haha ik las t net terug om te zien of t opgelost was..

De fussee.. ahahahah Ik bedoelde inderdaad de homokineet, je aandrijfas dus, fussee zit niet eens aan de aandrijfas trololol

Daarbij komt ook, dat als je de versnellingsbak los hebt, je het beste de koppelingsplaten en drukgroep meteen vervangt... is nl veel werk om alleen te checken waar het euvel zit.
Kun je het beter meteen vervangen ! :D

Laatst bewerkt:
Waarderingsscore
1
Fase 2 GTi 1.616v
Heb n beun gevonden die me de koppeling helemaal vernieuwd en de aandrijfas vervangt voor 300 euro incl materiaal. Denk dat ik ook meteen de grp.N schakelstangen en shortshift laat monteren.

Bovenaan