HELP! 106 xn 1.0 1993 verbruik 1/8

Waarderingsscore
2
Fase 1 XN 1.0
Hallo,
Ik heb een 106 xn 1.0 uit 1993. Mijn auto loopt (vooral koud) erg slecht stationair en heeft een erg hoog verbruik. Na 290km is de tank al 3kwart leeg! Ik lees overal dat de auto veek zuiniger moet rijden. Mensen enig idee? Hoor sommige mensen praten over een sensor? Ik hoor het graag als jullie ideeën hebben?

Waarderingsscore
2
Fase 1 XN 1.0
Als ie een carburateur heeft, heeft ie dus ook een choke, is de chokeknop helemaal ingedrukt en kan je op de carburateur zien of de chokehevel ook inderdaad zijn 0-stand bereikt?
Wellicht ten overvloede: een chokeklep is niks anders dan een afsluitklep in de luchtinlaat, wat ie dus niet aan lucht kan aanzuigen wordt benzine dus een heel rijk mengsel.
De afstelling: meestal maar 2 schroeven, de stationaire regelschroef die het mengsel voor stationair regelt en de gasklepaanslagschroef die het stationair toerental regelt, het mengsel bij hogere toerentallen wordt bepaald door de sproeierbezetting dus daar kan eigenlijk niks aan veranderen, als het een dubbele carburateur is kan er ook nog een stelschroef zijn voor de tweede trap maar die is vaak verzegeld en daar hoef je dus ook niet aan te komen.
Ik zal vanavond eens even kijken daarnaar. Zou dit ook als gevolg kunnen hebben dat je zoveel verbruikt? Want ook met carburateur vind ik dit verbruik wel erg extreem

Waarderingsscore
950
Fase 1 Accent 1.0
ja, dat kan, volgende mogelijkheid is vlotterkamerniveau te hoog dan wel vlotternaaldventiel lekt.
Deze problematiek voelt ongeveer alsof ik na lange afwezigheid weer thuis ben. :D

Waarderingsscore
393
Fase 2 XR 1.4
Welke sensor bedoel je? De wagen rijd opzich best goed. Alleen stationair loopt ie heel erg slecht. Erg schommelend. Hij ruikt wel naar benzine ja, maar heb geen lekkage ontdekt.
die watertemperatuursensor (met blauwe connector) maar aangezien je geen injectie hebt vraag ik me af waarvoor die gebruikt wordt, waarschijnlijk enkel voor een waarschuwingslampje ?

Waarderingsscore
584
die watertemperatuursensor (met blauwe connector) maar aangezien je geen injectie hebt vraag ik me af waarvoor die gebruikt wordt, waarschijnlijk enkel voor een waarschuwingslampje ?

Blauw is sowieso alleen voor het waarschuwingslampje en/of temperatuurmeter. Groen is voor de injectie. Bij mijn weten is de 106 echter nooit met carburator geleverd in Nederland, maar dat kan ik mis hebben.

Waarderingsscore
950
Fase 1 Accent 1.0
Inmiddels wat opgedoken:
Hij heeft dus waarachtig een heuse carburateur! :)

360.jpg

En een klassieke stroomverdeler:

360.jpg

En het ultieme verzamelaarsitem: de choke::)

360.jpg

Ik zie trouwens grote overeenkomsten met de MB3 automaatbak, in die zin dat alle onderdelen op NFP staan :)
Nou ja, behalve de bougies dan. :(

Laatst bewerkt:
Waarderingsscore
2
Fase 1 XN 1.0
ja, dat kan, volgende mogelijkheid is vlotterkamerniveau te hoog dan wel vlotternaaldventiel lekt.
Deze problematiek voelt ongeveer alsof ik na lange afwezigheid weer thuis ben. :D
Hahaha, en die vlotterkamer zit boven op de tank zeker. Dan moet de tank eronder uit. Lekt ie dan naar buiten toe? Ik ruik wel sterk benzine. Maar lekkage is er volgens mij niet

Waarderingsscore
950
Fase 1 Accent 1.0
Nee, de vlotterkamer zit IN de carburateur, op de tekening zie je duidelijk de drijver zitten, nr5 en het ventiel4.
De tankvlotter is een ander verhaal maar die is bereikbaar onder de achterbank, daar hoef je de tank niet voor te demonteren.

Verder: "de droom van menig 106er, geen katalysator" :D

360.jpg

Waarderingsscore
584
Hij is in elk geval erg vroeg geimporteerd ?
HG-FG-94
Eerste afgifte Nederland: 30-12-1993
Eerste toelating: 22-01-1993

Haha ik zie ook echt nu pas dat er al een pagina aan posts was. Blijkbaar toch nog niet helemaal wakker...

Ik gok op Frankrijk, daar werden ze nog "Full-Carb" geleverd terwijl voor de export al injectie beschikbaar was.

Komt niet iedere 106 oorspronkelijk uit Frankrijk ?

Laatst bewerkt:
Waarderingsscore
2
Fase 1 XN 1.0
Nee, de vlotterkamer zit IN de carburateur, op de tekening zie je duidelijk de drijver zitten, nr5 en het ventiel4.
De tankvlotter is een ander verhaal maar die is bereikbaar onder de achterbank, daar hoef je de tank niet voor te demonteren.

Verder: "de droom van menig 106er, geen katalysator" :D

360.jpg
Aha, en wat zou daar dan lek kunnen zijn? Afstellen is dus waarschijnlijk geen optie. Maar ik zal morgen eens gaan kijken. Als je nog meer weet dan zijn ideeën erg welkom?

Waarderingsscore
950
Fase 1 Accent 1.0
Het vlotterventiel dus!
Maar praktisch gezien heeft dit alleen invloed op stationair, bij hogere toerentallen staat het ventiel natuurlijk sowieso een eindje open.
Voor de exacte afstelling van de vlotterhoogte heb je de werkplaatsinstructies voor exact die carburateur nodig dus zelfs met een eventueel répère-nummer, mogelijk bestaat er ook een afstelkaliber voor.
Mijn voorlopige gok is nog steeds dat je chokeklep niet volledig open gaat en dat zie je direct als je de luchtinlaat verwijdert.

Waarderingsscore
584
Bovenaan