HELP! 106 xn 1.0 1993 verbruik 1/8

Waarderingsscore
2
Fase 1 XN 1.0
Hallo,
Ik heb een 106 xn 1.0 uit 1993. Mijn auto loopt (vooral koud) erg slecht stationair en heeft een erg hoog verbruik. Na 290km is de tank al 3kwart leeg! Ik lees overal dat de auto veek zuiniger moet rijden. Mensen enig idee? Hoor sommige mensen praten over een sensor? Ik hoor het graag als jullie ideeën hebben?

Waarderingsscore
950
Fase 1 Accent 1.0
@scatt Waarbij aangetekend dat de diagnosemogelijkheden vaak achterlopen op de autotechniek, er wordt bij uitlezen vaak wel een secundaire oorzaak vermeld maar niet altijd de primaire.
Simpel voorbeeld: lampje voor hoge motortemp. gaat branden, bij uitlezen zal je echt niet in beeld krijgen dat je radiator lek is. :)

Waarderingsscore
393
Fase 2 XR 1.4
@scatt Waarbij aangetekend dat de diagnosemogelijkheden vaak achterlopen op de autotechniek, er wordt bij uitlezen vaak wel een secundaire oorzaak vermeld maar niet altijd de primaire.
Simpel voorbeeld: lampje voor hoge motortemp. gaat branden, bij uitlezen zal je echt niet in beeld krijgen dat je radiator lek is. :)
ja klopt, gelukkig (?) moeten we ook nog wat nadenken :)
Maar.... als je zonder water rijdt ga je dan een te hoge motortemp krijgen ? Ga je dan luchttemp meten in de cilinderwanden die hoger is dan maximum watertemp ?

Waarderingsscore
950
Fase 1 Accent 1.0
Nee, want de sensor die de rode lamp aanstuurt zit in de kop niet eens in de kvs! :p
Ik nam expres een simpel voorbeeld maar er zijn natuurlijk legio mogelijkheden waarvan je zegt wat moet ik hiermee.
Zoals in een 106aut: "storing koppelreductie"
Of deze bij mijn Xantia:
360.jpg

edit dit wordt heel erg O.T. dus ga even verder in de slowchat

Laatst bewerkt:
Waarderingsscore
393
Fase 2 XR 1.4
Nee, want de sensor die de rode lamp aanstuurt zit in de kop niet eens in de kvs! :p
Ik nam expres een simpel voorbeeld maar er zijn natuurlijk legio mogelijkheden waarvan je zegt wat moet ik hiermee.
Zoals in een 106aut: "storing koppelreductie"
Of deze bij mijn Xantia:
360.jpg
o, dat had ik totaal verkeerd voor, ik dacht dat die blauwe sensor ook de watertemperatuur weergaf, dus die meet de temperatuur van de cilinderkop ?
En heb je die storing bij de Xantia dan gevonden ? Lijkt me idd een moeilijke...slecht contact of zo ?

ray

Beheerder
Donateur
Waarderingsscore
391
Fase 2 Turbo 1.68v
Ah leuk, een ouderwetse carburateur. Wat wel eens helpt bij een hoog verbruik is gewoonweg de carburateur los te halen en schoon te maken. Met name de vlotternaald even goed bekijken, als die smerig of versleten is wil hij nog wel eens blijven hangen waardoor hij niet helemaal sluit.
En de ouderwetse truc: even een tikje op de carburateur zelf geven met een schroevendraaier helpt ook nog wel eens tegen een hangende naald.

Ik wil niet gelijk in de richting van de carburateur wijzen, maar bij een hoog verbruik en slecht lopen doe ik dat eigenlijk wel :)

Waarderingsscore
2
Fase 1 XN 1.0
Ah leuk, een ouderwetse carburateur. Wat wel eens helpt bij een hoog verbruik is gewoonweg de carburateur los te halen en schoon te maken. Met name de vlotternaald even goed bekijken, als die smerig of versleten is wil hij nog wel eens blijven hangen waardoor hij niet helemaal sluit.
En de ouderwetse truc: even een tikje op de carburateur zelf geven met een schroevendraaier helpt ook nog wel eens tegen een hangende naald.

Ik wil niet gelijk in de richting van de carburateur wijzen, maar bij een hoog verbruik en slecht lopen doe ik dat eigenlijk wel :)
Heel erg bedankt ik heb al veel goeie dingen gelezen. Ik ga vanavond en morgen eens even een beetje prullen. Als er nog meer ideeën zijn, zijn ze allemaal welkom!
Post automatically merged:

Ik heb even gekeken en er siste wel wat. Heb 1 kapotte slang gevonden en deze gemaakt maar ik hoor nog ergens iets. Zou dit ook zo'n hoog verbruik kunnen veroorzaken?

het was ook een beetje als grap bedoelt want ook met dat diagnoselampje ben je in sommige gevallen ver van huis.
Staat de carb mooi droog aan de buitenkant ? Zie je daar geen benzine 'rondkruipen' ?
Niet echt benzine. Wel een slang gevonden kan dit ook hoog verbruik veroorzaken?

Bijlagen

• IMG_20210122_181816.jpg
    IMG_20210122_181816.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 55
  • IMG_20210122_181820.jpg
    IMG_20210122_181820.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 50
  • IMG_20210122_182529.jpg
    IMG_20210122_182529.jpg
    733,9 KB · Weergaven: 53
  • IMG_20210122_182529.jpg
    IMG_20210122_182529.jpg
    733,9 KB · Weergaven: 55
Laatst bewerkt:
Waarderingsscore
2
Fase 1 XN 1.0
Ik heb wel dit schroefje gevonden, iemand enig idee waar dit van is? Stationair afregelen is het niet doe zit aan de andere kant

Bijlagen

• IMG_20210122_202516.jpg
    IMG_20210122_202516.jpg
    1 MB · Weergaven: 53
Waarderingsscore
950
Fase 1 Accent 1.0
Staat er toch bij vermeld? is alleen een demper/afsluiter die er voor zorgt dat de brandstoftoevoer afgesloten wordt als je de motor uit zet, zonder die klep zou de motor kunnen nadieselen.
Die slang? hangt er vanaf waar ie vandaan komt en waar ie naar toe gaat, zat er benzine in die slang?

Waarderingsscore
2
Fase 1 XN 1.0
Staat er toch bij vermeld? is alleen een demper/afsluiter die er voor zorgt dat de brandstoftoevoer afgesloten wordt als je de motor uit zet, zonder die klep zou de motor kunnen nadieselen.
Die slang? hangt er vanaf waar ie vandaan komt en waar ie naar toe gaat, zat er benzine in die slang?
Zat wel een klein beetje in, hij gaat vanaf de verbinding van het luchtfilter naar de carb (dat ovale ding bovenop) , naar een aansluiting onder de carb.

Bijlagen

• IMG_20210122_222534.jpg
    IMG_20210122_222534.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 46
Waarderingsscore
2
Fase 1 XN 1.0
Ik heb de slang eraf gehaald en de motor liep ineens super goed stationair, hierna heb ik de slang gerepareerd en erop gezet en hij liep gelijk weer slechter, nu snap ik er niks meer van?

Lijkt dus een vacuümslang te zijn, die moet natuurlijk net zo goed ook afsluiten.
Leiding is gemaakt, maar hij loopt nog wel ers slecht. Alleen bij losse leiding loopt hij ineens goed. Ik heb de opening op het filter al schoon gemaakt.

Hij zit net onder de carburateur op het inlaatspruitstuk

Bijlagen

• IMG_20210123_143056.jpg
    IMG_20210123_143056.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 52
Laatst bewerkt:
Waarderingsscore
1
Fase 2 Accent 1.68v
Mijn eerste guess zou zijn: hij krijgt niet genoeg lucht.
Met deze problemen doet het me denken aan mijn 1.1.
Running rich; beroerde stationair en mega onefficient.
Het bleek de carterafzuiging te zijn. Echt iets waar je niet aan denkt.
Zelfs de garagemonteur kon het niet vinden.

Weliswaar was dit een singlepoint injectie. Ik weet niet of de carburateur versie dit ook heeft.
Maar ik zou inderdaad het bij de slangen gaan zoeken.
Maar let niet alleen op kapotte slangen, maar ook dat ze verstopt kunnen zijn.
Of ze trekken krom & plat, zodat ze ook geen lucht doorlaten.

Bovenaan