Koelsysteem, koelvloestof probleem

Waarderingsscore
0
Fase 2 XR 1.4
Ik heb een probleem!!

Ik heb laatst koelvloeistof bijgevuld en nu raakt mijn motor oververhit, tenminste dat geeft hij aan.
binne 5 min rijden is hij al te warm! (volgens de meter)
Als ik van snelweg afkom bijvoorbeeld zakt de temperatuur weer.

Elke keer als ik heb gereden sist mijn dop op het reservoir.
Onder het rijden word de verwarming warm en soms weer niet en dan weer wel.
Alle slangen worden wel warm!
De fan gaat ook gewoon aan!

Hij lekt geen koelvloeistof.
Ik heb hem al ontlucht met de ontluchtingsnippel.

Wat kan dit zijn?
thermostaat?
waterpomp?

Eerst hoorde ik water lopen. na het ontluchten niet meer, de waterpomp doet het dus wel?

Koppakking en distributieriem zijn 40.000 km geleden nog vervangen 2/3 jaar geleden.

Wat kan ik nu het beste doen? help!

Waarderingsscore
0
Fase 2 XR 1.4
ik heb de ontluchtingsnippel links achterin (als je voor de auto staat) losgedraaid.
dop van koelvloeistof eraf.
Motor gestart.
KV bijgevuld en zodra ik ga geef daalt het niveau. (dit betekend toch dat mijn waterpomp het doet???)
zodra er KV uit de ontluchtingsnippel liep heb ik het dopje er weer opgedaan.

Zijn er nog meer ontluchtingsnippels?

Edit: heb het systeem nu ontlucht. temperatuur is weer goed nu, ook na een stukje rijden.

Alleen de dop van het vul reservoir die sist. er komt lucht/belletjes door het gaatje wat net onder de dop zit.
Wie weet wat dit betekend?

Laatst bewerkt:
Waarderingsscore
0
Fase 1 Rallye 1.3
ik weet niet of het het zelfde is maar ik heb op mijn fase 1 1.3 3 nippels, zoals je beschreef links achter, een rechts bij het blok (inbus) ( in de buurt van de thermostaat) en eentje bij de slang gelijk na de radiator.

Waarderingsscore
0
Fase 2 XR 1.4
@cheese: Gelijk voor de radiator, die kan je met de hand opdraaien?

Alleen de dop van het vul reservoir die sist. er komt lucht/belletjes door het gaatje wat net onder de dop zit.
Wie weet wat dit betekend?

Waarderingsscore
0
Fase 1 Rallye 1.3
die bij de radiator kan je inderdaad met de hand los draaien, volgens mij hoeft ie er niet helemaal er uit, maar kan je hem gewoon los draaien. rubber zit bij de vuldop om te zorgen dat je koelsysteem luchtdicht blijft

veder zit er ook een druk schakelaar op je koelsysteem. deze laat lucht eruit als de druk te hoog wordt en lucht erin al deze te laag wordt. maar ik denk niet dat deze behoort te sissen, daar kan iemand anders misschien wel wat opheldering over geven

Waarderingsscore
0
Fase 2 XND 1.5D
Drukregelaar zit gewoon in de dop. Is het principe van een drukveer. Als de druk te hoog word, word de veer onder de dop ingedrukt en lost ie de overdruk naar de omgeving.

De overdruk kan lucht of koelvloeistof zijn...

Waarderingsscore
0
Fase 2 XR 1.4
Nieuwe dop gekocht. Opnieuw ontlucht. Nieuwe dop erop. Warm laten draaien, koelt goed af. Rondje gerede. Nu komt er nog kv uit de dop?! Of kan het nog de kv zijn dat er teveel inzit?

Waarderingsscore
94
Standaard zit er een hol boutje met een gaatje in, zodat hij ontlucht zonder de hele bout eruit te moeten draaien. Nu zul je dus wel de hele bout los moeten draaien wil het gaan ontluchten ;)

Laatst bewerkt:
Bovenaan