Mijn eerste grote liefde

Waarderingsscore
5
Fase 2 XT
Hallo allemaal!

Ik ben Anouk, 27 jaar en heb een half jaar geleden mijn eerste auto gekocht en het is een 106! Ik heb ‘m van een vriend overgenomen dus ik kende de auto al.

Hij komt uit 2002 en heeft zo’n 167.000 op de teller. De vriend in kwestie riep al dat ‘ie voor een grote beurt moest, dus ik met een beetje angstzweet naar de garage. A.d.h.v. Alle papieren die bijgeleverd waren kwamen we erachter dat de distributieset uit 2008 kwam. Dat was ff schrikken en zeker ook in m’n portemonnee, maar hij is nu weer helemaal gezond verklaard.

Het dakraam lekt, en de vorige eigenaren hebben die gewoon dichtgekit. Wat is jullie ervaring met het dakraam? Nu het weer zo ellendig is wil ik hier graag iets aan doen, want iedere keer een plens water op je hoofd is niet heel erg geweldig zeg maar. Ik overweeg gewoon opnieuw dichtkitten, maar hoe is een beetje de vraag. Mensen ervaring?

Bijgevoegd wat foto’s. Ik ben zelf marketeer en mijn collega/beste vriendin is fotograaf, vandaar de overdreven gestileerde foto’s.

Verder ben ik altijd wel een autoliefhebber geweest en ik leer iedere dag graag meer. Dus heb je tips, tricks of leuke feitjes, laat dat vooral horen!

Bijlagen

• 265f0c01-2f85-475d-adf8-45e261553608.jpeg
    265f0c01-2f85-475d-adf8-45e261553608.jpeg
    484,9 KB · Weergaven: 31
  • 648d499d-09b4-4ed3-8a79-9f3193a734cf.jpeg
    648d499d-09b4-4ed3-8a79-9f3193a734cf.jpeg
    599,3 KB · Weergaven: 33
Laatst bewerkt:
Waarderingsscore
41
Fase 2 GTi 1.616v
Hallo Anouk, welkom hier!

Waar komt er bij jouw auto water vanuit het dakraam? Bij mij was één van de slangetjes van de waterafvoer losgeschoten (die zitten aan de zijkant onder de hemelbekleding). Als dat het probleem is, is het een beetje zonde om de boel dicht te kitten. Dakje open is ook leuk!

Waarderingsscore
2
Fase 2 XS 1.4
Hey Anouk, welkom tot de 106-club!

Mijn advies met het dakraam is voordat je de kit weer verwijdert, controleer of deze niet doorgeroest is bij de afvoerpijp, wat bij mij het geval was. haal het kunststof trim tussen de bestuurdersdeur/voorruit los, schroef het bestuurders zijde zonnescherm los, trek heel voorzichtig de twee kunststof clips los boven de bestuurdersdeur (die bekras je echt enorm makkelijk naar mijn ervaring, maar gaan niet kapot oid), en dan kan je het tapijt eronderuit halen.

Even als voorbeeld, zo zag de mijne eruit....

IMG-20250814-WA00011.jpg

Als jouw dakraam er zo uitziet, zou ik niet eens moeite doen de kit eraf te halen. Je bent 1 stortbui verwijderd van een enorme plas water op je vloer.

Zelf heb ik hier geen steevaste informatie op het internet kunnen vinden maar het lijkt op de foto alsof je het dakraam volledig kan demonteren. Heel handig als je deze met laswerk wilt repareren want de vonken zou je bekleding in rook op kunnen laten gaan + de vrijkomende hitte verpest je lak.

Ik weet niet of je de kit al hebt verwijderd, maar heb je dat nog niet gedaan, probeer het niet met een stanley mesje te doen zoals ik dat heb gedaan. Het rubber wat het waterdicht zou moeten maken snij je dan helemaal aan gort... Was niet zo slim van me!

Veel succes nog verder en geniet van je nieuwe bak!

Waarderingsscore
41
Fase 2 GTi 1.616v
Ah, dat is een mooie uitleg. Zie je meteen de slangetjes zitten (mijn dakje was overigens niet roestig).
In het filmpje dat ik gisteren geplaatst heb zit toevallig een instructie voor het verwijderen van het dak (mocht je dat willen)

Waarderingsscore
2
Fase 2 XS 1.4
Ah, dat is een mooie uitleg. Zie je meteen de slangetjes zitten (mijn dakje was overigens niet roestig).
In het filmpje dat ik gisteren geplaatst heb zit toevallig een instructie voor het verwijderen van het dak (mocht je dat willen)
Ja, kwam ik net tegen! wat een toeval he :D

Waarderingsscore
5
Fase 2 XT
Wat een goeie tips al meteen! Dankjewel, hier ga ik van de week mee aan de slag. (Mits ‘t een beetje droog blijft)
Post automatically merged:

Hallo Anouk, welkom hier!

Waar komt er bij jouw auto water vanuit het dakraam? Bij mij was één van de slangetjes van de waterafvoer losgeschoten (die zitten aan de zijkant onder de hemelbekleding). Als dat het probleem is, is het een beetje zonde om de boel dicht te kitten. Dakje open is ook leuk!
Het drupt een beetje vanaf de randjes. Ik weet niet precies wat dat is, maar er vormen druppels aan het plastic randje en met een goeie bocht plenst er goed wat water ergens uit (maar waaruit weet ik niet, want ik kijk op dat moment niet omhoog haha)

Waarderingsscore
2
Fase 2 XS 1.4
Wat een goeie tips al meteen! Dankjewel, hier ga ik van de week mee aan de slag. (Mits ‘t een beetje droog blijft)
Post automatically merged:

Het drupt een beetje vanaf de randjes. Ik weet niet precies wat dat is, maar er vormen druppels aan het plastic randje en met een goeie bocht plenst er goed wat water ergens uit (maar waaruit weet ik niet, want ik kijk op dat moment niet omhoog haha)
Ik heb hetzelfde probleem, Bij mij komt er water in het dakraam terecht en dat vloeit door via het metalen frame naar de interieurverlichting/draaihendeltje en plenst er allemaal uit in een scherpe bocht. Ik moet nog een lasser vinden om het dakraam te fixen. 🙃

Met een beetje (on)geluk kan je het pad van de lek volgen door te kijken welk gedeeltje van je dakbekleding verkleurd is door de lekkage.

Waarderingsscore
22
Fase 1 XS 1.4
Welkom! Jammer van het dakraam! Hopelijk snel opgelost, als ik de berichten zo lees komt dat vast goed!

Waarderingsscore
16
Fase 1 1.1
Welkom op het forum dakramen is helaas wel vaker wat mee ik heb die van mij ook dichtgekit

Bas.

Club Malloot
Forumleiding
Moderator
Waarderingsscore
58
Fase 2 GTi 1.616v
Welkom!!!

Waarderingsscore
43
Fase 2 Rallye 1.616v
Welkom Anouk.
Fijn om te lezen dat er nog steeds liefhebbers van de 106 bijkomen.

• Leuk
Waarderingen: Sam

Sam

Waarderingsscore
44
Fase 2 XS 1.4
Welkom Anouk.
Gave foto's!

Leuk om nog iemand met een grafisch vak en een 106 hier op de forum te hebben.

Nog succes met het dak, komt vast goed!

Bovenaan