Moderne 16 inch band

Waarderingsscore
4
Fase 2 Sport 1.616v
Onder mijn 106 heb ik nu een set 16 inch lichtmetalen velgen zitten, maar de banden raken zo langzamerhand aan hun eind.
Ik zoek eigenlijk een band met goede grip op nat wegdek, maar plakkerig genoeg om sportief mee te rijden.
Er zitten nu Dunlop sp9000 sport banden onder in de maat 195/40-16.
Maar die zijn niet goed meer te krijgen en al sinds 2005 op de markt.
Wat is in jullie optiek de beste band voor ons Nederlandse klimaat?

ray

Beheerder
Donateur
Waarderingsscore
391
Fase 2 Turbo 1.68v
Wat de 'beste' band is krijg je hier niet te horen; ik ga er niet van uit dat iemand alle bandensoorten in deze maat heeft getest onder verschillende omstandigheden :)
Ik heb die Dunlops ook gehad en was er wel tevreden over. Toen ik 2 maand geleden de auto weer aan de praat hielp heb ik de banden ook maar even vervangen en ontdekte dat die Dunlops er inderdaad niet meer zijn. Ik zie ze her en der nog wel online, maar ik gok dat dat rete-oude voorraad is, dat wil je sowieso niet meer onder de auto hebben.
Reviews op internet nalezen haalt ook weinig uit, op Banden 195/40 R16 prijzen vergelijken en kopen zie je bijvoorbeeld wat beoordelingen staan op basis van een ANWB bandentest uit 2010. Andere reviews zijn in de trend van 'ik heb ze ook en ben er dik tevreden over dus 5 sterren. Gr. Joop.'
Enige wat een beetje vergelijkend is, is Zomerbanden 205/55 R16 V - Bekijk de testresultaten - ANWB

Nou ja, dan zal je nog moeten kijken of een van die banden er toevallig ook in jouw maat is.

Ik heb er zelf uiteindelijk Nankang AS-2 er op gezet. Ik weet nog dat Nankang vroeger dikke prut was, maar het schijnt een heel stuk verbeterd te zijn in de loop der jaren. Aangezien ik nog nauwelijks kilometers heb gemaakt en enkel met mooi weer heb gereden kan ik je er ook weinig over vertellen.

Zolang je wegblijft van de shabby Chinese merken (Nankang hoort daar blijkbaar niet meer bij?) zal 't wel goed zitten gok ik.

Waarderingsscore
25
Fase 2 Sport 1.4
Met die maat heb je ook weinig keus. Heb zelf Nankang 195-40-16 bevallen goed en redelijk betaalbaar

Bovenaan