Nieuw forum

Waarderingsscore
231
Fase 2 XS 1.1
Hoi allemaal!

Veel van jullie zullen het al gezien hebben: het 106.nl stopt ermee over een paar weken :(
Ik en een vriend willen graag dit gat wat er valt opvullen. Dus daarom hebben wij 106forum.nl opgericht!
Wij hopen dat dit de nieuwe plek kan worden voor de community, en we gaan proberen om zoveel mogelijk kennis te behouden. Op onze nieuwe site is een wiki-afdeling, bedoeld om de meest voorkomende kwesties te benoemen en antwoorden. Omdat dit MEGA veel werk is hebben wij dit bedacht: We laten AI een stuk schrijven over een onderwerp, die daarna door de community gecheckt en op verzoek aangepast kan worden.
Verder hopen we dat dit net zo'n toegankelijk en informatief forum zal zijn, ook al verwachten we dat de activiteit niet hoger zal zijn dan nu.

Hopelijk tot ziens op ons nieuwe www.106forum.nl !
(Saxo bezitters zijn uiteraard net zo welkom :) )

Groeten,
Jasper en @Rocketeer

Laatst bewerkt:
Waarderingsscore
42
Fase 2 Rallye 1.616v
Hoi Jasper,

heel mooi initiatief.
Maar ik krijg een foutmelding tijdens het registreren: "Oeps! Er is iets misgegaan tijdens een cross-origin verzoek. Laad de pagina opnieuw en probeer het opnieuw."
Ik heb het meerdere keren geprobeerd, ook in een InPrivate browsersessie. Klinkt jullie dit bekend in de oren?

Bedankt.
Christian

Waarderingsscore
12
Fase 2 Sport 1.4
Dat had ik eerst ook, probeer het eens op een computer/laptop als je het op je telefoon probeerde. Bij mij heeft dat het gefixt

Waarderingsscore
231
Fase 2 XS 1.1
Vreemd, ik ondervind zelf geen problemen met registreren op mobiel. Ik ga het onderzoeken!

Edit: Zou gefixt moeten zijn :)

Laatst bewerkt:
Waarderingsscore
42
Fase 2 Rallye 1.616v
Ik probeerde het op een computer. Ik zal het vandaag nog eens proberen en anders een andere browser of mijn mobiel proberen.

Edit: Gelukt! :)

Laatst bewerkt:
Waarderingsscore
584
Word niet heel enthousiast van een forum vol door AI geschreven how-to's aangevuld met info die van dit forum gejat is, maar dat is mijn mening.

Waarderingsscore
231
Fase 2 XS 1.1
Klopt, ideaal is anders. Dat ben ik volledig met je eens. Onze bedoeling is daarom ook dat er met AI een beginnetje wordt gemaakt, dat gaandeweg gefact-checked en aangevuld wordt door ervaren forumleden. Op deze manier is er in ieder geval iets, want vanaf 0 alles opzetten lijkt mij veel meer werk. Mocht je een ander idee hebben hoe dit aan te pakken hoor ik het graag!

Puck

Donateur
Waarderingsscore
234
Fase 1 Accent 1.1
Mooi Jasper! Goed werk!

Mijn eerste gedachte is eigenlijk dat ik het jammer vind dat de domeinnaam 106.nl er niet voor beschikbaar is (gemaakt). Maar registreren zal ik zeker doen!

En waarom AI gebruiken? Het is als basis prima, maar je kunt de behoefte toch ook leidend laten zijn?

Ik ben benieuwd! Goed initiatief in elk geval!

ray

Beheerder
Donateur
Waarderingsscore
391
Fase 2 Turbo 1.68v
Klopt, ideaal is anders. Dat ben ik volledig met je eens. Onze bedoeling is daarom ook dat er met AI een beginnetje wordt gemaakt, dat gaandeweg gefact-checked en aangevuld wordt door ervaren forumleden. Op deze manier is er in ieder geval iets, want vanaf 0 alles opzetten lijkt mij veel meer werk. Mocht je een ander idee hebben hoe dit aan te pakken hoor ik het graag!
Tja, je probeert zo'n 15 jaar aan werk (veel ouder zijn de berichten geloof ik niet meer) in een weekje tijd te proppen. Ik vind het een leuk idee, maar ben het ergens wel eens met @Noël. Heb wat berichten door zitten scrollen en er moet aardig wat gecorrigeerd worden voordat het kwalitatieve teksten zijn. Tot die tijd zijn het veel wollige teksten die eigenlijk niks zeggen en bol staan van de fouten.

Beetje bold move om het in 'over dit forum' te plaatsen met deze titel :unsure: alsof we onder een andere vlag verder gaan. Al snap ik best dat dit niet je intenties zijn.

Anyway: leuk initiatief en veel succes er mee.

Waarderingsscore
584
Precies wat @ray zegt, daarnaast ben ik van mening dat het niet heel netjes is om informatie van dit forum zo mee te nemen naar een ander forum. Ja, de informatie staat hier openbaar, maar is geschreven door leden van dit forum voor leden van dit forum. Je kan het gezeik vinden maar dan ben ik maar een zeikerd.

Het gebruik van AI is misschien "'leuk' want je hebt in no-time een lap tekst, maar een lap tekst vol met onwaarheden en vage info is niets waard. Dan kan je beter minder artikelen hebben die wel degelijk geschreven zijn en inhoudelijk ook juist zijn. Maar daarvoor heb je mensen nodig die ook bereid zijn om dit soort informatie op te stellen, dat is in je eentje geen doen.

Nu is mijn laatste 106 een kleine 2 jaar terug gestolen (ja echt, dat hok van 1993) en een andere 106 staat zeer zeker niet op de planning omdat ik gewoon geen tweede auto meer nodig heb, hierdoor is er ook geen motivatie om artikelen te gaan schrijven. Ik denk dat de keuze van @ray en @Dennis om hier de stekker uit te trekken geen makkelijke is geweest en ook weloverwogen is. Hierom twijfel ik ook over de levensvatbaarheid van een nieuw forum, qua activiteit is het hier in de afgelopen jaren al sterk teruggelopen.

En begrijp me niet verkeerd, het is echt niet bedoeld om je de grond in te trappen of wat dan ook, en als jij er zelf plezier aan hebt en er de tijd in wilt stoppen moet je dat ook zeker doen. Maar als een forum wat al 20 jaar online is al niet voldoende leden en/of donateurs meer aantrekt om de boel rendabel te houden, betwijfel ik ten zeerste of een nieuw forum het dan beter zal gaan doen.

Hoe dan ook ook namens mij veel succes gewenst, ik hoop voor je dat ik het mis heb en het een actief bezochte site zal worden.

Waarderingsscore
231
Fase 2 XS 1.1
De huidige artikelen zijn zeker nog niet up to spec, en we kunnen ook geen garantie geven dat het iets gaat worden. De wiki op deze manier is een uitprobeersel, mocht het niets worden kan het altijd weg. Ik waardeer jullie feedback, vooral omdat ik nog nooit zoiets eerder heb gedaan.

En begrijp me niet verkeerd, het is echt niet bedoeld om je de grond in te trappen of wat dan ook, en als jij er zelf plezier aan hebt en er de tijd in wilt stoppen moet je dat ook zeker doen. Maar als een forum wat al 20 jaar online is al niet voldoende leden en/of donateurs meer aantrekt om de boel rendabel te houden, betwijfel ik ten zeerste of een nieuw forum het dan beter zal gaan doen.

Hoe dan ook ook namens mij veel succes gewenst, ik hoop voor je dat ik het mis heb en het een actief bezochte site zal worden.
We vinden het inderdaad leuk om te proberen er iets van te maken en te leren, en als de site voor ons nog geen 8 euro per jaar kost hoeft het voor mijn part niet financieel rendabel te zijn.

Bedankt voor jullie succeswensen!

Beetje bold move om het in 'over dit forum' te plaatsen met deze titel :unsure: alsof we onder een andere vlag verder gaan. Al snap ik best dat dit niet je intenties zijn.

Anyway: leuk initiatief en veel succes er mee.
Klopt, dat is inderdaad niet de bedoeling. Excuses als dit in de verkeerde sub staat, voel je vrij om het te verplaatsen :)

Waarderingsscore
7
Fase 2 Sport 1.1
Ik ben "partner in crime" van Jasper in het nieuwe forum, en wil nogmaals benadrukken dat het ons er niet om gaat dat we nu het bestaande forum proberen te ondermijnen. Sterker nog, in eerste instantie dachten we eraan alleen de hosting te verplaatsen en het forum te laten bestaan zoals het is! Dit leek echter geen optie... Dus toen besloten we om dan maar zelf wat op te zetten. Puur omdat we graag ook in de toekomst nog 106 eigenaren een plekje willen bieden waar ten minste iets van informatie te vinden is, of een plek waar ten minste nog een aantal 106 eigenaren rondhangen om anderen te helpen. Wij zijn zelf altijd heel dankbaar geweest voor alle informatie die hier te vinden was, en het is gewoon zonde als het gewoon weg is.

Zomaar iets overnemen is natuurlijk niet de bedoeling, want we snappen ook wel dat mensen er tijd en moeite in gestopt hebben. Maar als het alternatief is dat de informatie gewoon verdwijnt en we de site niet kunnen overnemen, dan blijft er weinig anders over, en anders gaat de tijd en moeite van die mensen helemaal verloren. Dan is het of alles gaat verloren, of we proberen voordat het allemaal offline gaat te redden wat er te redden valt. Ik zou daarnaast inderdaad iedereen willen uitnodigen om te helpen alle informatie correct over te dragen, en nieuwe artikeltjes te schrijven of oude over te nemen, in het kader van het bewaren van kennis.

Ik begrijp dat het misschien onrealistisch lijkt, maar zoals Jasper al zei: het kost ons letterlijk €7,50 per jaar. Dus donateurs of iets dergelijk zijn niet nodig. Jasper en ik vinden het helemaal geen probleem om dat bedrag zelf te betalen. Het enige wat het ons kost is tijd, en aangezien we het een leuke hobby vinden, doen we het met liefde.

Nogmaals, als de informatie beschikbaar wordt gesteld dan zouden wij met liefde letterlijk topics overnemen.

We proberen de legacy van het forum juist voort te zetten, we proberen helemaal niet om mensen te ondermijnen. We vinden het juist super tof dat dit bestaat, en willen het helpen te behouden.

Puck

Donateur
Waarderingsscore
234
Fase 1 Accent 1.1
Ik vind het een super initiatief, dat nieuwe forum! Een poging om het interessant te maken met ai vind ik slim.

En om eerlijk te zijn, vind ik alle commentaren een tikje zuur. De teleurstelling, de weemoed en weet ik wat zal daar een rol in spelen.
Het lijkt nu alsof het forum niet een vervolg wordt gegund door sommigen.

Ga er vooral mee door. Dit forum stopt snel genoeg, dan kunnen we de discussies niet voort zetten hierover!

Dennis

Forumleiding
Beheerder
Waarderingsscore
53
Fase 1 Rallye 1.3
Ik juich alle initiatieven om de hobby in leven te houden van harte toe, laat dat duidelijk zijn. Juist daarom ook de keuze om de stichting achter 106.nl voorlopig niet direct te ontbinden. Misschien omdat er ergens nog een sprankje hoop is dat de koek toch nog niet helemaal op is.

De uitspraken over het domein en content die hier nu worden gedaan wekken een indruk dat stichting 106.nl een toekomst in welke vorm dan ook in de weg staat. Dat was niet de strekking van mijn eerdere uitleg daarover.

Intussen wordt de content nog even snel geroofd en wat ongevraagde PR gedaan voor wat voelt als de zoveelste spin-off. Niet heel netjes, maar ik begrijp de goede bedoelingen erachter en wens jullie veel succes met jullie nieuwe forum.

Ik verwijs wel nog even naar artikel 6.7 van ons huishoudelijk reglement, maar laat het daar verder bij. De nasmaak is al bitter genoeg.

ray

Beheerder
Donateur
Waarderingsscore
391
Fase 2 Turbo 1.68v
Ik vind het een super initiatief, dat nieuwe forum! Een poging om het interessant te maken met ai vind ik slim.

En om eerlijk te zijn, vind ik alle commentaren een tikje zuur. De teleurstelling, de weemoed en weet ik wat zal daar een rol in spelen.
Het lijkt nu alsof het forum niet een vervolg wordt gegund door sommigen.

Ga er vooral mee door. Dit forum stopt snel genoeg, dan kunnen we de discussies niet voort zetten hierover!
Een tikje zuur. Hm. In alle eerlijkheid voelt het ook wel een beetje zo.
Na tig jaar dit forum te hebben gerund, talloze uren er in te hebben gestoken, het dood te zien bloeden en er geen heil meer in zien behalve de boel op te doeken is de enige discussie die over blijft nog hoe de content met zo min mogelijk werk kan worden overgenomen. Een 'dump' van de database is niet mogelijk, dus wordt het maar met behulp van AI herschreven, met dit forum als enige bron. Zonder enig overleg, trouwens.

Niemand die met de vraag komt of er een doorstart mogelijk is door zich als nieuw bestuurslid op te werpen. Geen idee of dat mogelijk is trouwens, maar de enige oplossing die wordt gezien is het rippen van content. Resultaat is een verhalende vorm van een aantal topics van hier, waarvan de link achter 'hier komt de informatie voornamelijk vandaan' het over een tijdje ook niet meer doet.

Nogmaals: ik sta hier dubbel in. Ik vind het zonde dat de informatie verloren zou gaan, maar zonder enig overleg wordt nu jaren aan content gekopieerd op een bedenkelijke manier en kennelijk hebben wij daar niks over te zeggen. Fuck dat reglement, jullie content is nu van ons.
Een bloemenkrans of gedenkplek bij De Meern hoeft nou ook weer niet, maar dit is een beetje het andere uiterste. Het lijk is nog niet eens koud of z'n schoenen zijn al gejat. Dat dat 'een beetje zuur' voelt is dan niet zo gek, toch?

(Topic trouwens verplaatst. We zijn nog niet dood, dus ik modereer dat laatste stukje ook nog maar even door)

Puck

Donateur
Waarderingsscore
234
Fase 1 Accent 1.1
Ik verwijs wel nog even naar artikel 6.7 van ons huishoudelijk reglement, maar laat het daar verder bij. De nasmaak is al bitter genoeg.

Voor het reglement had ik Google nodig helaas, maar toen ik vond kwam ik bij 6.7:

"Het is niet toegestaan zonder toestemming van de stichting de inhoud op het forum te gebruiken voor, of te verspreiden via andere media."

Op zich prima en begrijpelijk, alleen in de huidige tijd ook wat naïef om te denken dat een regel in het huishoudelijk reglement hiervoor zou zorgen.

Maar buiten dit alles: het is toch superfijn dat er mensen zijn dit hier tijd, energie en enthousiasme in willen steken. Enthousiastelingen van 106.nl zouden hier toch alleen maar blij over moeten zijn? En als het dan niet gebeurd op de manier waarop het hier wordt georganiseerd, is begrijpelijk, maar ook een gevolg van afstand nemen van de huidige vorm.

Persoonlijk denk ik eigenlijk dat hier de informatie helemaal niet zo onmisbaar is. Als er enthousiastelingen daar zijn, zal er snel genoeg worden voldaan aan de behoefte die er is. De meeste how-to's bevatte al geen foto's meer en met het door ploegen van berichten werd het er niet altijd duidelijker op. En veel kennis is geen bezit van dit forum maar is elders ook vindbaar....

Kom op! Laten we nieuwe initiatieven toejuichen voor het laten rijden van onze geliefde autootjes! Het aantal exemplaren die op marktplaats worden aangeboden is gezakt van ruim 800 15 jaar terug tot een karige 50 stuks.
Kortom: we moeten er zuinig op zijn! Laten we ze koesteren! 🙏🙏Dat konden we hier, maar ook elders! 😘

Waarderingsscore
231
Fase 2 XS 1.1
Ik heb de AI geschreven artikelen verwijderd, vanwege de negatieve feedback.

Ik vind het naar dat we worden weggezet als "content jatters", aangezien wij de informatie niet zomaar copy-pasten, maar herschrijven (met bijschrift van bronnen). Wij denken dan ook dat we op deze manier niet het huishoudelijk reglement schenden, maar dat vatten wij dan misschien verkeerd op. Wij willen jullie absoluut niet beroven, teleurstellen, of op welke manier dan ook de stichting een slechte naam bezorgen.

een aanvullende reden waarom wij de herschrijving in gang hebben gezet is omdat ik geen respons heb ontvangen op 2 DM's die ik gestuurd heb. Dit had kunnen (en kan nog steeds) resulteren in overname van het forum met toestemming en genoegen.
Wij zien het echter niet zitten om in het bestuur van de stichting te gaan. Dit om het geheel laagdrempelig te houden buiten een stichting om, zodat de kosten en onderhoud beperkt blijven.

Mocht de overname niet doorgaan, zijn we vastberaden om vanaf nul de kennisbank aan te maken. Dat gaat dan wat tijd en moeite kosten, maar we gaan (wat @Puck schrijft) vertrouwen op de kennis van de community, wat sowieso de gedachte is van beide fora.

Een tikje zuur. Hm. In alle eerlijkheid voelt het ook wel een beetje zo.
......
Het lijk is nog niet eens koud of z'n schoenen zijn al gejat. Dat dat 'een beetje zuur' voelt is dan niet zo gek, toch?
Kan ik goed begrijpen dat dat vervelend is. We zijn vroeg en snel begonnen omdat nu de informatie nog bereikbaar is, en de mogelijkheid er nu nog is om geïnteresseerden te laten weten dat we het stokje ergens anders over willen nemen.

Dennis

Forumleiding
Beheerder
Waarderingsscore
53
Fase 1 Rallye 1.3
Hierbij nogmaals de reactie op jouw DM en de gelijksoortige berichten die wij ontvingen. Jullie geven zelf al aan dat jullie het niet zien zitten om de stichting voort te zetten. Met de oplossing die jullie aanreiken is de toekomst van stichting 106.nl niet geborgd. Ray en ik staan nog altijd open voor een goed gesprek op basis van een gedegen plan. De stichting is daarbij wel een randvoorwaarde i.v.m. zaken als aansprakelijkheid, verzekeringen, belasting, etc. Dat weerhoudt jullie er natuurlijk niet van om op geheel eigen wijze opnieuw te beginnen met een forum wat het gat wat wij straks achter laten op jullie eigen manier invult.

Er komen nu ook verschillende (privé) berichten op ons af omtrent overname van het domein of het beschikbaar stellen van een data dump. Bij deze daarom even een algemene reactie op deze verzoeken. Het domein, het forum en alle overige resterende bezittingen van 106.nl zijn netjes onder gebracht in een officiële stichting. Deze stichting blijft eigenaar, ook nadat het forum offline gaat.

Ik heb zelf nog altijd mijn twee Rallye's en zie net als jullie de meerwaarde van onze database. Wij staan open voor een discussie omtrent een bewezen slimme oplossing voor het destilleren van informatie uit de vele duizenden berichten hier naar een soort Wikipedia achtige website. Wij hebben hier zelf de afgelopen 20 jaar ook verschillende malen naar gekeken. In de praktijk is dit echter onbegonnen werk gebleken. Ik zie vanuit mijn werk potentieel met de opkomst van AI, maar heb ook in dat veld nog geen concrete oplossing gezien voor dit specifieke probleem.

Waarderingsscore
231
Fase 2 XS 1.1
Ah ok, die randvoorwaarde had ik nog niet meegenomen. Jouw algemene reactie gaf naar mijn idee geen volledig antwoord op mijn vragen, en was ik in de veronderstelling dat er niet echt op mij gereageerd werd.

Ik begrijp dat jullie de stichting en het forum in bezit willen houden, en ik neem aan dat er geen toestemming is om content van 106.nl te kopiëren?

Bovenaan