Vraag Omsplicen 1.1 naar 1.6 16V

Berichten
237
Waarderingsscore
69
Fase 2 GTi 1.616v
Hallo allemaal,

Ik ben samen met mijn monteur druk bezig met het ombouwen van mijn laatste aanwinst. Er komt een 1.6 16V blok met bak en toebehoren in m'n 1.1 sport. We zijn nu druk bezig de kabelboom van de GTi aan te sluiten op de interieurplug. De plug van het interieur heeft heel mooi allemaal cijfertjes bij de pinnetjes, alleen de plug van de motorkabelboom niet. Bovendien zijn alle kabels slechts verdeeld in 4 kleuren, waardoor niet duidelijk is welke kabel waar precies voor dient. Wie met een beetje ervaring kan ons vertellen hoe wij het beste deze nieuwe kabelboom op de interieurplug kunnen aansluiten? Bijgevoegd heb ik een foto van de 'motorplug' en van de 'interieurplug'. Ik hoor graag van jullie!
Post automatically merged:

Extra info:
- auto komt uit januari 2001
- blok komt uit 2000 of 2001
 

Bijlagen

  • 20200908_221226.jpg
    20200908_221226.jpg
    990,4 KB · Weergaven: 95
  • 20200908_221238.jpg
    20200908_221238.jpg
    925,8 KB · Weergaven: 75
  • IMG-20200908-WA0005.jpg
    IMG-20200908-WA0005.jpg
    108,6 KB · Weergaven: 84
Laatst bewerkt:
Berichten
3.663
Waarderingsscore
584
Plug van de motor:

Black Plug:
1. CM10E/CC2 - Ignition Live
2. 1071 - Alternator Warning ight
3. 400 - Coolant Red Light
4. 100 - Starter
5. 410 - Oil Pressure Red Light
6. C075/CH07A - Reverse
7. 220/2210 - Reverse
8. 425/426/429 - Rev Counter
9. 427/428/1316 - Diesel Rev Counter
10. 401 - Coolant Gauge
11. 8225/182/CC3A - Air-conditioning Live
12. 820/821 - Immobiliser
13. 123/125 - Lambda Sensor Live (Note: this needs bridging with an ignition live if fitting engine to a later 3plug model)
14. 465 - Speedo
15. 821/820 - Immobiliser
16. 140 - Diagnostic Wire
17. 141 - Diagnostic Wire
18. 142/480 - Engine Management Warning Light
19. MM100 - Earth
20. 435 - Diesel Coil Light
21. 822 - Immobiliser
22. Blank
23. - 120/124 - Fuel Pump Live

Grey Plug
1. Blank
2. 414 - Oil Level
3. 415 - Oil Level
4. 411 - Oil Temperature


Plug van de auto:

1. CM10E/CC2 - Ignition Live
2. CH07A/C075 - Reverse
3. 100 - Starter
4. 822 - Immobiliser
5. 820 - Immobiliser
6. 2210/220 - Reverse
7. 425/426/429 - Rev Counter
8. 410 - Oil Pressure Red Light
9. 1072/1071 - Alternator Warning Light
10. 414 - Oil Level
11. 415 - Oil Level
12. 821 - Immobiliser
13. 465 - Speedo
14. 140 - Diagnostic Wire
15. 141 - Diagnostic Wire
16. 400 - Coolant Light
17. 401 - Coolant Gauge
18. 480 - Engine Management Warning Light
19. Blank
20. 411 - Oil Temperature
---------
34. 124/120 - Fuel Pump Live
35. 123 - Lambda Sensor Live (Note: this needs bridging with an ignition live if fitting engine to a later 3plug model)
 
Berichten
237
Waarderingsscore
69
Fase 2 GTi 1.616v
Yes dankjewel. Komt van dat Engelse forum zeker? Die hadden wel al doorgelezen en bestudeerd maar we konden niet echt beslissen welke lijstjes we precies tegenover elkaar moesten zetten. Ik stuur dit morgen naar 'm door. Bedankt!
 
Berichten
3.663
Waarderingsscore
584
De grote plug staat ook wel bekend als de L4 plug, deze is gebruikt vanaf ergens tussen begin en halverwege 2000, vanaf dat moment gingen er strengere emissie eisen gelden en zijn er nieuwere versies van de TU motoren in gegaan.

De kleinere plug aan de motor is de L3 plug, deze zijn vanaf het eerste moment gebruikt, al zitten er nog wel verschillen tussen die van een fase 1 en fase 2.
 
Berichten
237
Waarderingsscore
69
Fase 2 GTi 1.616v
Ahaa, interessant. Ik was al regelmatig de termen L3 en L4 tegengekomen maar wist nog niet de gedachte erachter.
Dus als ik het goed begrijp:
Auto: L4
Kabelboom: L3
De 'nieuwe' kabelboom komt uit een andere auto dan waar het 1.6 blok uitkomt. Deze L3 is wel aan te sluiten op de L4 van de auto neem ik aan? Dat is namelijk waar m'n monteur nu tegenaan liep.
 
Berichten
3.663
Waarderingsscore
584
Een L3 boom past nooit op een L4, maar dat is toch de hele rede dat je gaat splicen ?
 
Berichten
237
Waarderingsscore
69
Fase 2 GTi 1.616v
Juist haha. Ik ben zelf echt een leek op dit gebied dus excuses daarvoor. Als ik het goed begreep van de monteur was het onduidelijk wat welke kabel precies is van de L3. Zo waren er meerdere roze en groene kabels etc. En daarnaast is de L4 dus met cijfers voorzien op de achterkant en de L3 niet. Ik neem aan dat hij met bovenstaand schema wel kan uitvogelen hoe hij het kan splicen?
 
Berichten
1.316
Waarderingsscore
147
Fase 2 GTi 1.616v
Koop gewoon de kabelboom met sensoren voor het model auto die je hebt. Dit wat je nu doet gaat lang duren, veel geld kosten en irriteren. Heb je een L3 auto, koop een L3 blok. Met L4 idem.

-Edit
Ik zie dat je een L4 auto hebt en een L3 motor hebt gekocht (Saxo model? want die hebben in bijna heel 2000 nog L3 motoren gehad). Dat is makkelijk op te lossen. Je koopt een L4 kabelboom en L4 sensoren voor het blok. L4 carterpan en klaar.
 
Berichten
3.663
Waarderingsscore
584
Ahjoh Resul, een beetje uitdaging is toch ook leuk, ergens geef ik je gelijk hoor. Ik heb er toentertijd voor gekozen om de interieurboom om te wisselen gezien ik die toch nog had liggen, kost minder tijd dan splicen.
 
Berichten
237
Waarderingsscore
69
Fase 2 GTi 1.616v
Dus ik heb gewoon de verkeerde kabelboom gekregen van die gozer.

Ik heb destijds daar (ik noem geen namen, maar bij iemand die er wel degelijk verstand van heeft) een blok, achteras, in- en uitlaat etc. opgehaald.
Daarna kwamen we tot de conclusie dat de kabelboom wisselen met een 16V kabelboom makkelijker zou zijn.
Dit gezegd hebbende tegen die persoon waar de rest ook vandaan komt, verstuurt hij dus een L3 boom.
Waar kan ik aan zien dat mijn nieuwe blok een L3 of L4 is? Ik hoorde gisteren van de monteur dat alles op een stuk of 2/3 stekkers na op het blok past. Wat is wijsheid?
 
Berichten
3.663
Waarderingsscore
584
Wat voor ECU heb je bij de motor? Een ECU met een grote enkele plug is een L3, een ECU met 3 kleinere pluggen is een L4. Een L4 heeft ook twee lambdasensoren daar een L3 er eentje heeft, verder zit er wat verschil in de vorm van stekkers van bepaalde sensoren. Ik denk dat de makkelijkste manier om het te zien de carterpan is. Een L3 heeft een olietemperatuursensor in de carterpan gedraaid zitten, bij een L4 zijn de temperatuursensor en de oliepeilsensor een geheel en dan zit er dus geen sensor in de carterpan.

Het makkelijkste is om een L4 motor in een L4 auto te hangen. Ik heb toen ik mijn 1100 swapte naar een 16V dezelfde fout gemaakt, ik had een L3 motor en een L4 auto. Ik heb er toen voor gekozen om de gehele interieurboom om te wisselen voor een L3 boom van een auto uit een overgangsjaar, dan heb je een boom geschikt voor een L3 motor die wel op de L4 tellerbak (digitale kilometerstand ipv analoog) past.
 
Berichten
237
Waarderingsscore
69
Fase 2 GTi 1.616v
De ECU die ik erbij heb gekregen heeft 1 plug volgens mij. Die komt van een Saxo.
Het blok kwam volgens de jongen uit 2000 of 2001. Geen idee of het verder uitmaakt maar bovenop het blok staat het Peugeot logo.

Oftewel volgens mij heb ik een mooi zooitje verschillende onderdelen gekregen. Ik vraag nog even of de monteur wil kijken naar de carterpan.

Wel ontzettend bedankt voor je hulp (Resul ook). Zijn allemaal dingen die je maar net moet weten.
 
Berichten
3.663
Waarderingsscore
584
Een ECU uit een Saxo maakt verder niet uit, alleen bij een L3 moet je opletten dat er wat verschil in de motorboom kan zitten tussen de Saxo en 106. Bij een L4 maakt dat weer niet uit.
 
Berichten
237
Waarderingsscore
69
Fase 2 GTi 1.616v
o_O:LOL:
Om het kort te sluiten:
Auto L4
Blok (nog afwachten) L3 of L4
Motorkabelboom L3
ECU L3

Mocht het blok nou ook L3 zijn kan ik nog het beste omsplicen denk ik?
Is er nog iets waaraan ik kan ontdekken of de motorkabelboom van een Saxo of van een 106 komt? Dit in verband met de juistheid van bovenstaand schema?
 
Bovenaan