Sören's 1.1 --> 1.6 16V Sport --> Einde...

Waarderingsscore
0
Ik heb dit blok vorig jaarvan Sarco overgenomen. Hij was bezig met een Dimma kit enz, maar brak dat project af. Onder andere dit blok ging de verkoop in, toen heb ik de 1.1 ook om laten bouwen naar een GTI. Bij zo'n blok hoort uiteraard ook een carbon airbox, ik heb toen een airbox bij Ecosse besteld. Op de vorige bladzijde, deze post om precies te zijn, had ik overigens ook al wat foto'tje geplaatst met een normale camera i.p.v. die iphone foto's...

Wat betreft de veerpootburg heb ik zojuist wat hogere snelheidsbochten opgezocht en merkte toen echt een ontzettend groot verschil! De auto ligt veel stabieler en m'n banden hebben plotseling veel meer grip! Ik was nooit echt te spreken over het setje Falken banden, terwijl heel veel mensen er erg positief over zijn. Die mening moet ik volgens mij een beetje bijstellen, de Falken banden liggen eigenlijk best lekker op de weg. Ok, ik moet ze nog wat beter testen, maar ik was heel erg verrast. Nu nog een verlaging en dan heeft dat hok eindelijk een fatsoenlijke wegligging :).

@RallyeTerborg, wat heb ik waar besteld?

Waarderingsscore
0
Mooi gedaan, kun je wat meer vertellen over die moter swap ? ik kon zo snel niet vinden of je dat zelf gedaan had of niet. Ik ga binnekort ook mijn trouwe 1.4 vervangen door een 16v. Ik was al begonnen links en rechts spullen te verzamelen. heb al een leuk blok op het oog. heb je nog tips, grootste probleem dat je bent tegen gekomen?

Waarderingsscore
0
Van een 1.1-->1.6 16 en 1.4 --> 1.6 16V is volgens mij zo'n beetje hetzelfde op de brandstofpomp na. Die van de 1.4 kun je laten zitten, de 1.1 pomp is te zwak.

Belangrijk / handig is als de bouwjaren van de oude en nieuwe motor een beetje overeen komen. Als je een 1 plugs ecu of een 3? plugs ecu hebt en de nieuwe motor en ecu aansluiting komen overeen met je huidige auto, dan kun je de kabelboom laten zitten met hier en daar wat aanpassingen als ik me niet vergis. Verder gewoon alles vervangen uiteraard. Wat er bij mij vervangen is, als ik niks vergeten ben, is het volgende:

Onderdeel | Extra info
1.6 16V Motorblok
Spagettie spruitstuk
Versnellingsbak
ECU
ECU laten unlocken | Bij de Ringsleutel, kost €100,- (althans, toen)
Aandrijfassen | Kijk goed welke je hebben moet!
Nieuwe koppeling | omdat de boel toch open lag....
Nieuwe mapsensor | Liep eerst niet 100% lekker
2 nieuwe Injectoren | Liep eerst niet 100% lekker
Remupgrade naar 283mm geventileerde schijven
- Remklauwen 307 2.0HDI | Niet noodzakelijk, Upgrade naar GTI remmerij is wel aan te raden
- Remschijven (standaard 307 2.0HDI Brembo 283mm)
- Remblokken (TRW, standaardspul)
- Hoofdremcilinder van 406HDI
- Remdrukbegrenzer
Grote radiator dubbele vin
Carbon Airbox (Ecosse) | kan ook gewoon een standaard luchtfilter
Tellerhuis GTI, witte platen | Zijn best wel schaars! Niet noodzakelijk.
Motordraadboom ongeknipt | Via 106Owners 1 overgenomen, best prijzig, maar was haast bij, uiteindelijk niet nodig...
Brandstofpomp (1.4 van de sloop) | Die heb jij niet nodig

Ik heb de ombouw overigens niet zelf gedaan. Allereerst heb ik de ruimte en het gereedschap niet, maar nog belangrijker is dat bij mij een groot deel van de kennis ontbreekt :). Ik heb de ombouw laten doen bij Midnight Motorsport in Nijkerk en was daar zeer over te spreken!

Waarderingsscore
0
Het omkeuren... Uhm nog niks :). Maar ik had laatst begrepen dat het wellicht kan d.m.v. een typegoedkeuring. Als dat zo is zou het wel relax zijn.

Waarderingsscore
0
Ok, na een jaar lang problemen met de remmen hoop ik er na vandaag voorlopig even vanaf te zijn... Het is allemaal begonnen met de 283mm setup. Binnen 2000km het eerste setje Brembo schijven krom. Nou kon dat gezien m'n enthousiaste remgedrag in het begin misschien wel verklaarbaar zijn, toch blokkeerde ik ze eigenlijk nooit... Daarna alleen het setje schijven vervangen. Resultaat, 3000km later waren deze weer krom.

Aangezien het een veelvoorkomend probleem leek te zijn ging ik opzoek naar wat anders, iets waar geen Brembo op stond. Het werd een setje Brakemax blokken en schijven. Dit ging zeker een paar maanden goed en toen was ik helaas weer terug bij af. Het leek wel of er wat met de klauw aan de hand was, dus via Tim een revisiesetje besteld. Daarnaast via Arnold Naber van Trackdayparts een setje schijven op de kop getikt, Sandtler S schijfjes en Ferodo blokjes. Nu zou het toch goed moeten komen?

Bij de rechterremklauw leek het allemaal niet zo ernstig, maar bij de linker klauw was revisie geen overbodige luxe. Zie hieronder Tim bezig om met grof geweld een glijpen los te krijgen :cry:

img0187k.jpg

En zo ziet het eruit als de boel gemonteerd is...
img0183il.jpg

Daarnaast heb ik de laatste tijd nogal 'commentaar' gehad op de achterkant van m'n auto. Dingen zoals vocht in de achterlichten, de nog aanwezige typeaanduiding op de klep, een afgesleten plaatje bij het slot op de kofferklep, een scheefhangende kentekenplaat. Volgens mij was alleen de scheefhangende plaat nog een 'probleem', de rest was inmiddels gefixt, nu ook de kentekenplaat. Jaja ik ben er blij mee :).
img0184c.jpg

Waarderingsscore
0
Fase 1 XSi 1.616v
Netjes hoor Sören en hij hangt zeker mooi recht.

ray

Beheerder
Donateur
Waarderingsscore
391
Fase 2 Turbo 1.68v
Volgens mij is je auto kapot. Hij kwam vannacht niet echt op gang he? :)

Waarderingsscore
0
Auw....

Maar ja met 131PK iets tegen 190Pk proberen in dezelfde auto is op voorhand al gewoon een fail :cry:.

Waarderingsscore
0
Zow... Tijd voor een update...

De tijd van witte velgen is voorbij... De tijd van 16 inch is voorbij...

img0373.jpg

img0376p.jpg

img0380a.jpg

(Ja ik weet het, crappy telefoonfoto's)

Waarderingsscore
1
Fase 2 XS 1.4
Ziet er goed uit zeg :)

Waarderingsscore
1
Fase 2 GTi 1.616v
Ik vindt persoonlijk 15 inch ook veel mooier staan. Netjes zo !

Waarderingsscore
0
Apart Soren ;)

Waarderingsscore
0
Tja, ik moest er even aan wennen, maar vind ze wel ok staan :). De koplampen zijn wellicht wel aan vervaning toe voor een donkere variant, maar dat staat ergens ver weg op m'n lijstje :).

Verder heeft de auto weer een grote beurt gehad en een vers apk'tje voor het komende jaar.

De witte OZ'jes komen waarschijnlijk van de week te koop te staan.

Waarderingsscore
1
Mooie velgen maar........Neee! Doe maar terug naar de witte16' ers gaan:)

Waarderingsscore
0
Tja, de meningen zijn verdeeld. Ik moet eerlijk zeggen dat ik die witte ook erg gaaf vind hoor. Maar witte velgen zijn wel iets voor een poetser. Aangezien ik daar de tijd niet echt voor heb zagen m'n ow zo mooie witten velgen er 360 dagen in het jaar zwart uit. Daarnaast merk ik dat ik met 15 inch net even wat minder stuiter en ik vind een remklauw die net in de velg past erg fraai staan :).

Het is even wennen, maar ik ben er tot nu toe erg tevreden over. Dit setje heeft me ook maar 350 euro gekost. Er moest nog wel een nieuw bandenmaatje overheen, maar de oude kan ik nog wel voor een leuk prijs verkopen, die zijn gewoon nog heel erg goed.

Waarderingsscore
0
Fase 2 GTi 1.616v
Ziet er netjes uit!

Het belangrijkste is, dat je er zelf maar blij mee bent:)

Bovenaan