Stappenmotor inlezen ?

Waarderingsscore
0
Fase 2 GTi 1.616v
Hallo,

even een nieuwe thread, gaat ook over het verhaal van t ongelijk stationair lopen en happeren van mn auto (ander topic)

t probleem lijkt nu zo goed als verholpen.
nou hebben we gisteren n nieuwe stappenmotor gemonteerd, en nou is mijn vraag hoe moet ik deze inlezen ?

in 1e instantie hebbe we de nieuwe gemonteerd, ecu gereset, en drna gereden zonder problemen, maar dezelfde avond toen t blok helemaal afgekoeld was en k weer starte was het probleem weer daar, ben even gaan rondzoeken en dr word vanalles gezegt over het "inlezen" van je stappenmotor?

hiermeer ben ik even naar de peugeot dealer gereden en heb dit gevraagt, hij vertelde me dat de stappenmotor half door de auto zelf ingelezen moet worden, ( bepaalde volgorde van accu af, starten etc?) en verder zou deze middels een computer moeten worden ingelezen voor een perfecte afstelling..
maar het was volgens hem ook mogelijk dat je hem niet via de computer in hoefde te lezen maar dat hij gewoon al functioneerde. dit leek dus in mijn geval zo.. maar was niet zo..

weet iemand hier meer van ?

het zogezegd handmatig inlezen met de auto zelf ? hoe ik dit moet doen ?

alvast bedankt,

mvg,

Nick

Waarderingsscore
0
Fase 1 Rallye 1.68v
accu eraf, polentegen elkaar, accu erop. contact een keer of 10 aan en uit (rustig aan) en dan gaan rijden in alle toeren in alle versnellingen. dat is de manier om hem in te leren.

Waarderingsscore
0
Fase 2 GTi 1.616v
Hey Mark,

k had de nieuwe stappenmotor er al op zitten, dus toen de accu los gehaald... (alleen de +) en deze enige tijd op de - gehouden.. en daarna 10x op contact gezet, met enige tijd tussen de handelingen in, en daarna de snelweg op vanuit de 1e versnelling en toen alles door getrokken tot 6500 toeren...
maar merkte dat hij daarna nog niet echt fatsoenlijk liep.. toen hebk nog n keer t zelfde gedaan alleen dan 10x gestart ipv op contact omdat k niet zeker wist of je dat bedoelde..
maar hij hapert nogsteeds af en toe vanuit de 1 net na t starten.. enig idee ?

Waarderingsscore
0
Fase 2 Rallye 1.68v
Een aantal keer contact aan en uit, daarna starten zonder gas te geven. laten draaien tot hij op bedrijfstemp. is. daarna in elke versnelling rijden tot 3500rpm.
Zelfde verhaal als Mark maar dan nog ff stationair laten lopen voor je gaat rijden. Wellicht helpt dit.

Waarderingsscore
0
Fase 2 GTi 1.616v
Thanks! heb dit inmiddels gedaan en rijdt nu n aantal dagen al redelijk fatsoenlijk rond denk iets van 1 op de 10x dat hij nog even hapert na t starten, maar ook maar echt heel kort..

zon inlees procedure duurt deze lang of zou dit direct na de 1e x goed moeten zijn? heb wel eens gehoord dat dit toch enige tijd kan duren voor t helemaal optimaal is ?

Waarderingsscore
0
Fase 2 GTi 1.616v
Mij Is verteld dat als je hem vervangt
Gewoon even je contact uit laten voor een minuutje Of 5
En daarna contact aan en vervolgens even een minuutje wachten en dan starten van je motor en dan weer fftjes wachten
Dit omdat de ecu niet zo supersnel werkt endus geeft je hem dan de tijd om hem ff alles te controleren
Daarna kan je gewoon rijden en zal de stappenmotor zichzelf inleren na een paar dagen

Waarderingsscore
0
Fase 2 GTi 1.616v
Ben vrijdag even by pouw peugeot geweest voor mn stappenmotor
En het is kwestie van moteren ej de geschiedenis van je ecu wissen
Resetten dus
Hoe reset je de ecu?, geen idee :eek:
Veel zeggen accu pool er 10 min vanaf.
Maar dat werkte helaas niet by mij :)

Bovenaan