Storing ontsteking

Berichten
22
Waarderingsscore
6
Fase 2 Sport 1.4
Goedenavond!

Mijn 106 geeft zo nu en dan, maar helaas steeds vaker, een ontstekingsstoring aan. Het motorstoringslampje gaat dan knipperen, het motorblok gaat flink schudden en ik verlies vermogen. Wanneer ik stop, de motor afzet en na een minuut of twee weer start, is de storing weg en loopt de motor weer als een zonnetje. In de computer wordt de storing dus opgeslagen als ontstekingsprobleem. Soms doet ie dit twee keer in een week, soms een maand niet. Geen pijl op te trekken.

De bougies zijn vervangen, ik heb proefgereden met een nieuwe bobine, de bekabeling is nagekeken en twee temperatuursensoren zijn vervangen. Helaas nog zonder resultaat.

Is er iemand die dit herkent? Dan hoor ik dat graag!

Alvast bedankt voor het meedenken,
Stefan
 
Berichten
3.663
Waarderingsscore
584
Controleer de bekabeling van je injectoren op kabelbreuken, een ontstekingsprobleem kan ook voortkomen uit een injectieprobleem.

En wat henk zegt, hoe heb je je bekabeling nagekeken?
 
Berichten
22
Waarderingsscore
6
Fase 2 Sport 1.4
Dank voor jullie reacties!

Mijn garagist (tevens Saxo/106 liefhebber en PSA specialist) heeft de bekabeling nagekeken op kabelbreuken en de stekkers naar de computer gesprayd met contactspray. Ik heb zelf twee linkerhanden, dus ik besteed dit soort zaken graag uit haha.

Ik denk het wel :)
Wat voor foutcode stond er toen je hem liet uitlezen? Want het is vast iets specifieker geweest dan 'ontstekingsstoring'.
Dat klopt! Foutcode is P0300 (Random/Multiple Cylinder Misfire Detected)
 
Berichten
9.013
Waarderingsscore
950
Fase 1 Accent 1.0
Maar al te vaak ligt de oorzaak in de hoogspanningskabels die doorslaan, als de auto dan even stilstaat en de zaak droogt door de warme motor weer wat op dan loopt het weer alsof er niks aan de hand is.
 
Berichten
9.013
Waarderingsscore
950
Fase 1 Accent 1.0
Is in dit geval het bouwjaar van de auto ook van belang?
Heb bij mijn 96'er i.i.g. nog nooit zo'n gedetailleerde uitlezing gekregen.
Ook bij de genoemde kabelstoring waarbij ie dus duidelijk op 3 poten liep ging het lampje niet eens aan.
 
Berichten
22
Waarderingsscore
6
Fase 2 Sport 1.4
Maar al te vaak ligt de oorzaak in de hoogspanningskabels die doorslaan, als de auto dan even stilstaat en de zaak droogt door de warme motor weer wat op dan loopt het weer alsof er niks aan de hand is.
De storing komt zowel bij warme als bij koude motor, ongeacht weersomstandigheden, snelheid, toeren, vermogensvraag etc. Dat is het gekke.

Is in dit geval het bouwjaar van de auto ook van belang?
Heb bij mijn 96'er i.i.g. nog nooit zo'n gedetailleerde uitlezing gekregen.
Ook bij de genoemde kabelstoring waarbij ie dus duidelijk op 3 poten liep ging het lampje niet eens aan.
Mijn 106 is van 2001 (kenteken is 78GRZZ). Er zit een OBD poort in.

Deze fout kan ook voorkomen als er iets mis is met de brandstofvoorziening. Heb ik eens voorgehad met een zo goed als lege tank
Ik dacht in eerste instantie ook dat het ging om een vervuiling oid. Hij had lang stilgestaan volgens de vorige eigenaar en ik kreeg deze storing voor het eerst toen ik een flink stuk ging rijden. Maar helaas is het blijven terugkomen.

Dank voor alle reacties, vind het erg interessant om jullie bevindingen te horen!! :)
 
Berichten
3.663
Waarderingsscore
584
Een 106 van 2001 heeft al geen bougiekabels meer, dus daar hoef je in elk geval niet naar te zoeken :)

Wat wel weer een bekend dingetje is bij de 106 van dit jaar tal is wat ik al eerder noemde, de kabelboom van de injectoren, dit is een vrij hard plastic ding en deze willen wel eens kapot gaan door trillingen.

Wat ook nog kan is een vervuilde BDP sensor, ik heb het meegemaakt bij een 307 dat er kleine metaaldeeltjes aan de BDP sensor geplakt zaten (die is immers magnetisch) waardoor de motor soms even de weg kwijt raakte.

Je heeft aan dat de auto een tijd heeft stil gestaan, wellicht is het brandstoffilter gewoon vervuild waardoor er drukverlies optreedt in de brandstofaanvoerleiding. Op het moment dat jij je motor uitzet en het contact weer aanzet draait de brandstofpomp weer even zonder dat de motor loopt en heeft ie dus weer de gelegenheid om de druk in de aanvoerleiding op te voeren.
 
Berichten
9.013
Waarderingsscore
950
Fase 1 Accent 1.0
@StefandenH schreef: "ik heb proefgereden met een nieuwe bobine, " daardoor ging ik er vanuit dat het nog de oude setup was.
 
Berichten
111
Waarderingsscore
25
Fase 2 Sport 1.4
Had het zelfde soort probleem en dat lag aan de mapsensor , daar was een stekkertje half los van gegaan en maakte dus geen goed contact meer. Nieuwe stekkertje er op en trap maar raak voor een knaak!
 
Bovenaan