Hier een omschrijving van hoe je te werk gaat om je koplampen te vervangen.
Voorbereiding:
Ik heb als eerste de auto voor een deur gezet met het licht aan. Ik heb vervolgens de koplamphoogte op de deur afgetekend. Vervolgend heb ik de auto met behulp van een krik op bokjes gezet. Beide dingen is natuurlijk niet noodzakelijk. Je kan de lampen later ook af laten stellen door een garage. In plaats van bokjes en een krik kan je natuurlijk ook een brug gebruiken als je daarover de beschikking hebt.
Wat ben je nodig.
Doppenset met in ieder geval dop 10
Platte schroevendraaier
Krik
2 Bokjes
Kromme bektang
Inbussleutel (als je zelf de koplamphoogte wilt instellen)
Alle foto's in de beschrijving zijn klikbaar zodat je hem groter kan zien.
Beschrijving
Als eerste (als je ze hebt) maak je de stekkers van de mistlampen los. Aan de stekker zit een soort veertje. Deze kan je er af halen met een platte schroevendraaier
Vervolgens haal je wielkast aan de passagierskant los. Deze zit bevestigd met een aantal plastic dopjes. Deze kan je het best loshalen door er een schroevendraaier onder te doen en daarna voorzichtig loswrikken met de kromme bektang. Aan de bestuurderskant moet de wielkast ook worden losgemaakt van de bumper (1 dopje). Op de volgende foto's is de plek van de dopjes te zien.
Als je deze dopjes er uit heb gehaalt kan je de wielkast voorzichtig loshalen en op het wiel leggen
De bumper zit op 5 plaatsen vast (in mijn geval, phase 2). Op de zijkant kan je aan de binnenzijde van de bumper een bout losdraaien.
Vervolgens kan je tussen de mistlamp en radiateur ook een bout losdraaien.
Aan beide zijden van de auto is dit hetzelfde. In mijn geval zit er aan de passagierszijde ook nog een beugel vast die onder het tankje van de ruitensproeier doorloopt vast. Deze bout kan je niet zo makkelijk bij komen vandaar dat ik ook de wielkast aan deze zijde los heb gemaakt
Nu is de bumper geheel los (als het goed is). Je kan nu voorzichtig de bumper naar voren schuiven.
Je kan nu de hele bumper er af pakken.
Op onderstaande foto is de beugel te zien die onder het ruitensproeierresservoir door loopt en aan de bumper vast zit. Tevens is hier de schuifbevestiging te zien van de bumper
Nu kan je de koplamp loshalen, deze zit vast met drie bouten.
Nu hangt de koplampunit zo goed als los. De unit zit nog vast met een aantal plastic nokjes, deze kan je naar binnen drukken en dan pak je de unit er zo uit.
Vervolgens kan je de stekkers van de lamp afhalen.
Bij mij moest het stelmotortje van de hoogteverstelling omgezet worden naar de nieuwe unit (dit is het bruine kastje aan de unit). Deze kan je verwijderen door hem een klein beetje te draaien en dan voorzichtig aan te trekken. Het stelmotortje kan je op de zelfde manier ook weer op de nieuwe unit zetten.
Het opbouwen kan weer in omgekeerde volgorde.
Succes met de werkzaamheden. Mochten er nog aanvullingen zijn hoor ik het graag.
Voorbereiding:
Ik heb als eerste de auto voor een deur gezet met het licht aan. Ik heb vervolgens de koplamphoogte op de deur afgetekend. Vervolgend heb ik de auto met behulp van een krik op bokjes gezet. Beide dingen is natuurlijk niet noodzakelijk. Je kan de lampen later ook af laten stellen door een garage. In plaats van bokjes en een krik kan je natuurlijk ook een brug gebruiken als je daarover de beschikking hebt.
Wat ben je nodig.
Doppenset met in ieder geval dop 10
Platte schroevendraaier
Krik
2 Bokjes
Kromme bektang
Inbussleutel (als je zelf de koplamphoogte wilt instellen)
Alle foto's in de beschrijving zijn klikbaar zodat je hem groter kan zien.
Beschrijving
Als eerste (als je ze hebt) maak je de stekkers van de mistlampen los. Aan de stekker zit een soort veertje. Deze kan je er af halen met een platte schroevendraaier

Vervolgens haal je wielkast aan de passagierskant los. Deze zit bevestigd met een aantal plastic dopjes. Deze kan je het best loshalen door er een schroevendraaier onder te doen en daarna voorzichtig loswrikken met de kromme bektang. Aan de bestuurderskant moet de wielkast ook worden losgemaakt van de bumper (1 dopje). Op de volgende foto's is de plek van de dopjes te zien.



Als je deze dopjes er uit heb gehaalt kan je de wielkast voorzichtig loshalen en op het wiel leggen

De bumper zit op 5 plaatsen vast (in mijn geval, phase 2). Op de zijkant kan je aan de binnenzijde van de bumper een bout losdraaien.

Vervolgens kan je tussen de mistlamp en radiateur ook een bout losdraaien.


Aan beide zijden van de auto is dit hetzelfde. In mijn geval zit er aan de passagierszijde ook nog een beugel vast die onder het tankje van de ruitensproeier doorloopt vast. Deze bout kan je niet zo makkelijk bij komen vandaar dat ik ook de wielkast aan deze zijde los heb gemaakt

Nu is de bumper geheel los (als het goed is). Je kan nu voorzichtig de bumper naar voren schuiven.


Je kan nu de hele bumper er af pakken.

Op onderstaande foto is de beugel te zien die onder het ruitensproeierresservoir door loopt en aan de bumper vast zit. Tevens is hier de schuifbevestiging te zien van de bumper

Nu kan je de koplamp loshalen, deze zit vast met drie bouten.



Nu hangt de koplampunit zo goed als los. De unit zit nog vast met een aantal plastic nokjes, deze kan je naar binnen drukken en dan pak je de unit er zo uit.
Vervolgens kan je de stekkers van de lamp afhalen.



Bij mij moest het stelmotortje van de hoogteverstelling omgezet worden naar de nieuwe unit (dit is het bruine kastje aan de unit). Deze kan je verwijderen door hem een klein beetje te draaien en dan voorzichtig aan te trekken. Het stelmotortje kan je op de zelfde manier ook weer op de nieuwe unit zetten.
Het opbouwen kan weer in omgekeerde volgorde.
Succes met de werkzaamheden. Mochten er nog aanvullingen zijn hoor ik het graag.