Wat heb jij gekocht (deel 20)

Berichten
1.788
Waarderingsscore
393
Fase 2 XR 1.4
Heeft iemand verder nog inzichten in welke ECU ik nodig heb? Die zat er niet bij. Ik weet dat de auto waar hij uit komt een 106 uit april 2000 is.
Ik weet dat het de IAW 1AP.41 is, maar welke softwareversie is me nog een raadsel.
A.d.h.v. servicebox tekeningen lijkt het erop dat ik een L3 motor heb omdat er een plug aan de voorzijde van het gasklephuis zit (zou kennelijk een soort verwarming moeten zijn).
Op onderdelenlijn vind ik de volgende opties:

Code:
16225.104 - 1997 106  - 9628993680
16225.104 - 1997 saxo - 9628993680
16225.134 - 1998 saxo - 9629244880
16225.134 - 1998 106  - 9629244880
16225.464 - 1999 saxo - 9636465080
16225.684 - 2003 saxo - 9639907580

Ik neig naar een 16225.134 maar vraag me tegelijk ook af wat het verschil is tussen de 104 en 134.
mijn gti was een L4 en die had die plug ook aan de voorzijde vh gasklephuis (is idd een verwarmingselement), dus daar zou ik niet op verdergaan. Kan je niks met het motornummer op het distrideksel ?
edit : valt me net te binnen : hebben alle L4 types niet die luchtpomp ? En die hebben dat extra steuntje vooraan op de cilinderkop (waar die 'champignon' met 2 boutjes op vastgevezen zit, zie foto.
En de bobines zijn ook verschillend
 

Bijlagen

  • saxo_011.jpg
    saxo_011.jpg
    221 KB · Weergaven: 44
Laatst bewerkt:
Berichten
504
Waarderingsscore
167
Fase 1 XSi 1.68v
@Tobias heb je er wel de kabelboom bij? Dan kan je zo zien of je de 1 stekker ecu nodig bent of de 3 stekker ecu.
Ik kan dan hier wel even kijken welke nummers die hebben.
 
Berichten
490
Waarderingsscore
155
Fase 2 Accent 1.4
@Tobias heb je er wel de kabelboom bij? Dan kan je zo zien of je de 1 stekker ecu nodig bent of de 3 stekker ecu.
Ik kan dan hier wel even kijken welke nummers die hebben.
Ja, ik heb de kabelboom! Ik heb een 1 plugs.
 

Bijlagen

  • 16456477596467353383709207039026.jpg
    16456477596467353383709207039026.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 35
Berichten
3.663
Waarderingsscore
584
Je kan zowel de 104 als 134 pakken met die kabelboom. Is een L3.
 
Berichten
1.788
Waarderingsscore
393
Fase 2 XR 1.4
ik was in de veronderstelling dat er geen kabelboom bij de motor was, da's idd het makkelijkst om te zien of het een L3 dan wel L4 is
 
Berichten
504
Waarderingsscore
167
Fase 1 XSi 1.68v
@scott dan zal het niks uitmaken. De sensoren zijn allemaal uit wisselbaar. Dus dan kon je zowel de L4 kabelboom ook pakken met ecu. Maar dan zal je dus de sensoren om moeten schroeven op het blok.
 
Berichten
490
Waarderingsscore
155
Fase 2 Accent 1.4
Je kan zowel de 104 als 134 pakken met die kabelboom. Is een L3.
Zouden de andere ECU's ook nog kunnen?
16225.464 - 1999 saxo - 9636465080
16225.684 - 2003 saxo - 9639907580
Die hebben namelijk ook maar een plug.
 
Berichten
1.788
Waarderingsscore
393
Fase 2 XR 1.4
Als alle L3 motoren dezelfde specs hebben en alle sensoren/injectoren bij de L3 motoren zijn hetzelfde (wat ik wel denk) dan zouden logisch gezien alle L3 ecu's (met 1 connector) moeten werken toch ? Denk dat je vooral zal moeten zien dat ze 'unlocked' zijn
 
Berichten
164
Waarderingsscore
4
Fase 2 Sport 1.616v
Als alle L3 motoren dezelfde specs hebben en alle sensoren/injectoren bij de L3 motoren zijn hetzelfde (wat ik wel denk) dan zouden logisch gezien alle L3 ecu's (met 1 connector) moeten werken toch ? Denk dat je vooral zal moeten zien dat ze 'unlocked' zijn
Enige wat ik kan bedenken is dat de startblokkering verandert is vanaf 97(?) daarvoor had je dat toetsenbord, daarna met sleutelring, wellicht dat dat nog andere firmware in de ECU vereist, maar als je die omzeilt is er niks aan de hand.
 
Berichten
490
Waarderingsscore
155
Fase 2 Accent 1.4
Enige wat ik kan bedenken is dat de startblokkering verandert is vanaf 97(?) daarvoor had je dat toetsenbord, daarna met sleutelring, wellicht dat dat nog andere firmware in de ECU vereist, maar als je die omzeilt is er niks aan de hand.
Slim, daar zou het inderdaad goed aan kunnen liggen.

Ga ik binnenkort eens een ECU zoeken bij de lokale sloper.
Post automatically merged:

Denk dat je vooral zal moeten zien dat ze 'unlocked' zijn
Ga ik zelf proberen. Als het lukt zal ik wel een guide maken voor hier op het forum.
 
Berichten
3.663
Waarderingsscore
584
Een 2003 Saxo zal nooit met enkelplugs geleverd zijn, dus of in hoeverre dat lijstje klopt betwijfel ik
 
Berichten
1.788
Waarderingsscore
393
Fase 2 XR 1.4
Ga ik zelf proberen. Als het lukt zal ik wel een guide maken voor hier op het forum.
top mocht je daar een howto kunnen over maken. Ik veronderstel dat daarvoor de ecu open moet en een eeprom moet herschreven worden ?
Voor een L3 ecu zal dat open maken nog meevallen, maar de L4 is naar het schijnt volgegoten met een soort hars, die je dan op de juiste plek moet zien weg te snijden
 
Berichten
490
Waarderingsscore
155
Fase 2 Accent 1.4
top mocht je daar een howto kunnen over maken. Ik veronderstel dat daarvoor de ecu open moet en een eeprom moet herschreven worden ?
Ja de ECU moet open idd.
Er is bij de Marelli ECU's een mogelijkheid om de ECU zichzelf de startblokkering uit te laten programmeren. Hiervoor moet je de communicatie tussen de geheugenchip van de startblokkering en de processor verstoren. Als er lang genoeg verstoorde communicatie mogelijk is tussen de 2 zal de processor besluiten dat de geheugenchip niet meer te vertrouwen is en de functie uitzetten. Deze methode ga ik eerst proberen.
 
Berichten
8.450
Waarderingsscore
689
Fase 1 Maxi
Lego voor het lasapparaat!

Altijd al een beetje de droom om dergelijke dingen te ontwerpen en te bouwen.
Nu ik de connecties, kennis en ervaring opgebouwd heb wordt het allemaal steeds leuker.

Een proces als dit is natuurlijk ook gewoon leergeld betalen door fouten die gemaakt worden, maar uiteraard probeer ik alles van te voren goed te bedenken.


Zie hieronder een groot deel van het bouw pakket voor hubs die ik ontworpen heb. Hier komen draagarmen (boven en onder) aan vast en er zit een bolt-on wielnaaf op van een mini.

Ook nog wat andere onderdelen laten snijden voor in de auto zoals verstevigingen en beugeltjes.
af4cb312-741d-4c36-9c2c-f16aa8a8ebb9.jpg


792b33fe-fef6-4d99-ae16-5d0c93520748.jpg
 
Berichten
140
Waarderingsscore
108
Fase 1 Accent 1.1
Waat! echt zo cool dit! Knap werk en heerlijk zo'n bouwpakketje lassen.

Super resultaat ook. Ik neem even aan dat je hem helemaal door gaat lassen, toch?

Echt heel gaaf dit.... (y) :love:
 
Berichten
75
Waarderingsscore
43
Fase 2 Rallye 1.616v
Gaaf gedaan. Wordt het geheel uiteindelijk lichter dan origineel, met het oog op onafgeveerd gewicht?
 
Berichten
8.450
Waarderingsscore
689
Fase 1 Maxi
Gaaf gedaan. Wordt het geheel uiteindelijk lichter dan origineel, met het oog op onafgeveerd gewicht?

Is lastig te vergelijken met origineel aangezien daar ook nog veerpoten aan zitten.
Dit krijg boven en onder draagarm en een pushrod suspension.
dit ontwerp is ontstaan uit het volledig instelbaar maken van een krachtig onderstel.
Misschien dat het ook van aluminium te maken is, daar zullen kracht berekeningen voor gemaakt moeten worden.
 
Berichten
9.013
Waarderingsscore
950
Fase 1 Accent 1.0
Denk dat je heel aardig in de buurt komt door met Archimedes het volume van de fusee zonder veerpoot en lager te bepalen en dat te vermenigvuldigen met het s.g. van gietijzer.
Iets anders: Ik hoop voor je dat het nooit van toepassing zal zijn maar wat zou een verzekeraar te melden hebben als een auto met een niet-originele fusee een ongeluk krijgt door materiaalbreuk?
 
Bovenaan