Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
Ik vond de 1.6 8v toch iets te tam. En omdat ik best wat affiniteit heb met de TU-motoren ben ik maar voor de snelste TU gegaan.
Het was alleen véél meer werk dan ik had geanticipeerd. Het begon allemaal toen ik erachter kwam dat er helemaal geen linker motorsteun bestaat waarmee een NFX motor in een 205 past...
Hoofdstuk 1 - Motorophanging
Nou, het eerste probleem was dus de bevestiging van de motor. De standaard 106 GTI rechter motorsteun komt niet uit. Dan hangt de motor er hartstikke scheef in. Je kunt de standaard TU-steun van de 205 pakken maar bij een 16v loopt die tegen een nokkenastandwiel aan...
Bij een beetje rondspeuren op onderdelenlijn zag ik dat nieuwere 16v's een steun aan de zijkant van het blok hebben zitten:
Dus heb ik de TU5J4 kop afgeschreven vanwege geen bevestigingsgaten aan de zijkant (en het bijbehorende blok ook) en een TU5JP4 gekocht uit een Citroën C3 Pluriel met ongeveer 200.000 km op de teller.
De rechter steun zat er helaas niet bij. Mijn vorige motor kwam uit een Xsara, en die kon ik 1:1 omhangen, dus ik dacht, dan pak ik er gewoon een van een Xsara met de 1.6 16v motor. Echter. Bij het plaatsen van de motor bleek dat hij compleet scheef hing. Blijkbaar bij nieuwere Xsara's is het rechter bevestigingspunt op de carrosserie verder naar voren geplaatst, en bij de Xsara's die wél het oude carrosserie hebben, is deze motor nooit geleverd.
Toen viel mijn oog op de Xsara Picasso, waarbij een steun zit die het blok aan de rechterkant wat naar voren brengt.
Dus deze geprobeerd... Maar helaas, het blok hing nog steeds voor geen meter. Ik kreeg een tip van een vriend die zei dat in de Citroën Berlingo en Peugeot Partner deze motor ook zit, en dat je die blokken altijd 1:1 kan omhangen in een 205. Dus ikke zoeken naar hoe dat er dan uit ziet. Nou, zo dus:
Bingo. Die steun moest ik hebben. Maar deze steunen zitten dus alleen op Partners en Berlingo's van tussen grofweg tussen 1999-2001 met een 1.6 16V motor. Het was best een werkje om die steun te vinden want ze liggen zeker niet op elke hoek van de straat.
Enfin, uiteindelijk een steun gevonden bij een sloper in Bruinisse die nét een Berlingo 1.6 16V binnen had die in elkaar gereden was:
Hoofdstuk 2 - Inlaat/uitlaat
Na de TU5J4 kop te hebben afgeschreven vanwege geen bevestigingsgaten aan de zijkant, moest ik ook het inlaatspruitstuk van de TU5JP4 gaan gebruiken omdat het TU5J4 inlaatspruitstuk helaas niet op de TU5JP4 kop past. Omdat ik wel de 106 GTI elektronica/kabelboom moest gebruiken daar dit de enige optie is voor deze motor zonder CAN-bus (en de gasklep van de TU5JP4 elektrisch is), moest ik wél de gasklep van de TU5J4 gebruiken. Deze gaskleppen hebben precies dezelfde diameter, alleen zijn de bevestigingsgaten natuurlijk wel weer precies anders.
Dus toen dit ding maar gemaakt.
Hiermee komt de gasklep flink scheef te zitten maar je kunt hem in ieder geval wel vastzetten.
Het produceren van deze adapter had nog wel wat voeten in de aarde want de epoxy-resin waar ik hem uit wilde vervaardigen wilde niet heel goed samenwerken met de printer. Uiteindelijk een andere resin gebruikt waarvan ik eigenlijk niet zo goed weet wat de chemische eigenschappen zijn... Enfin:
Post automatically merged:
De uitlaat was uiteraard ook niet compatibel met de 205, dus daar moest ik wat aan lassen. De aluminium carterpan van de TU5JP4 is trouwens ook niet compatibel met de TU5J4, je moet dus een stalen carterpan gebruiken.
Hoofdstuk 3.1 - Motor loopt niet
Mijn ECU kwam van Onderdelenlijn zonder ook maar enige vorm van documentatie of bijbehorende sleutels. De ECU moest dus nog geünlocked worden. Na veel onderzoeken besloot ik om de zogenaamde "tweezer method" te proberen om de ECU te unlocken. Hierbij sluit je tegenovergestelde datapinnen van de EPROM met de sleutelcode kort met een pincet. Hierdoor registreert de TMS374 een communicatiestoring en schakelt hij de startblokkering uit. Dit was binnen een paar minuten gelukt.
Hoofdstuk 3.2 - Motor loopt ruk
Toen hadden we vonk, maar het blok liep nog voor geen meter. Een brandstofdruk van 3,5 bar leek me een aardig startpunt omdat dit de bedrijfsdruk is van de NFU-motor. Echter begon de motor pas enigszins netjes te lopen bij een brandstofdruk van 4,8 (!) bar. Mijn (nieuwe) brandstofpomp kon dit gelukkig aan, maar het slangetje van de pomp naar de pompbehuizing niet. Deze heb ik nu vervangen met een 8 mm PU leiding die geschikt zou moeten zijn tot 10 bar en resistent tegen onderdompeling in benzine.
Overigens moest ik ook de stappenmotor vervangen want na een paar jaar in een vochtige container liggen deed de originele niet zoveel meer.
De reden dat ik zo'n hoge druk nodig heb is vermoedelijk omdat de TU5JP4 injectoren een veel kleinere flow rate hebben (en dus flink hogere injectortijden) dan de TU5J4. Helaas kon ik de TU5J4 injectoren niet gebruiken omdat deze een stuk korter zijn. Ik hoop dit op te kunnen lossen door gewoon andere injectoren te plaatsen. Wellicht zijn de TU5JP injectoren geschikt, moet ik nog wat mee experimenteren.
Waarschijnlijk is voor de combinatie injectoren/ECU 4,8 bar nog steeds te weinig en krijg ik daardoor ook een motorstoring en werkt de stationairregeling niet optimaal.
Hoofdstuk 4 - Niks past
Wie had dat gedacht, de kop is zoveel hoger dan de standaard 8V's dat de motorkap niet meer dicht past. Gelukkig is hier voor de 205 een oplossing voor, namelijk een zogenaamde automatenkap. Die heeft een uitstulping waardoor de motor meer ruimte heeft. Daarmee past het wel.
Verder past ook de 205 GTI radiator niet omdat de dynamo in de weg zit. Ik heb dus nu een kleine radiator geplaatst die standaard op de 1.4'tjes zit. Hij lijkt gelukkig voldoende te koelen.
Hoofdstuk 5 - Proefritje naar Normandië
Gisterochtend de laatste hand gelegd aan de motor, cruise control aangesloten en de 3D-geprinte adapter nog gespoten om hem te beschermen tegen UV. En in de middag ben ik naar Normandië gereden voor mijn werkvakantie van 3 weken. 780 km verder en alles heeft het volgehouden! Gelukkig maar, want mijn Wegenwacht abonnement gaat pas morgen in Ik heb uitsluitend op LPG gereden want ik wil het benzinesysteem eigenlijk alleen in noodgevallen op 4,8 bar laten lopen.
TODO:
- Geschikte benzine-injectoren plaatsen
- Dynamo achterop het blok
- 205 GTI radiator plaatsen
mooi gedaan @Tobias
Ben vorige week ook bezig geweest met een tu5jp4 blok met een c2 vts inlaat met gti gasklep te laten werken op een ecu van een 1.4 VTS.
Het grootste struikelpunt was ook daar de injectoren. Voor die ecu maakt het niet uit welke injectoren daar aanhangen (als de weerstandswaarde ok is tenminste). Maar die ecu heeft bepaalde waarden in z'n tabellen (inspuittijden) die hij wel een beetje kan aanpassen maar ook weer niet teveel. Als je injectoren kan monteren die ongeveer hetzelfde debiet hebben (als die van de gti bij 3.5 bar) als waarvoor de ecu oorspronkelijk ingesteld is dan zal het wel werken.
Volgens de informatie die ik heb gevonden op onderdelensites:
Static flow TU5J4 is 2,58 g/s @ 3,0 bar
Static flow TU5JP4 is 1,93 g/s @ 3,0 bar
Dat zou een correctie van de brandstofdruk van zo'n 34% t.o.v. 3,0 bar moeten betekenen (oftewel 4,0 bar).
Niet helemaal in lijn met mijn bevindingen, maar waarschijnlijk speelt ook de openingstijd van de injector een rol. Ik heb voornamelijk getest bij stationairloop en dan speelt de openingstijd een niet-verwaarloosbare rol.
De injectoren van de XU10J4R lijken wel in de juiste richting te zijn.
TU5JP4 (1,93 g/s):
XU10J4R (2,50 g/s):
Ze lijken alleen net wat langer. Misschien is dat geen probleem, de rail kan misschien wat verder van de injectorpoorten af komen te zitten...
Zit eraan te denken dit soort injector risers te gebruiken i.c.m. originele 106 GTI injectoren. Kan ik ook meteen LPG via die route laten lopen. Of nitro
@Tobias
bij mij was de situatie als volgt
standaard heeft de 1.4 1984.E0 injectoren (75g/min @3bar), met 1.4 ecu (75pk) aangesloten op de tu5jp4 (110pk) zouden die dus wat groter moeten zijn, ik had er van de c2 vts inzitten (1984.F6 137g/min) maar dat bleek teveel. Nadien de standaard 1984F7 van de tu5jp4 gemonteerd (115g/min) en dat draait perfect(bij de standaard druk)
Ik denk ook dat de fuel pressure een grote invloed heeft op de opening time van de injectoren
Nu opgelost met deze verlengstukjes, daarmee worden de TU5J4 injectoren even lang als de TU5JP4 (grofweg). En de spuitkop blijft op dezelfde plek in de inlaat zitten.
Die verleng stukjes zijn wel fraai maar wel een extra o-ringetje die kan gaan lekken.
Waarom ga je niet voor langere injectoren?
Ik weet niet precies welke lange injectoren weinig geven. Ik had voor mijn turbo project toen de ‘green giants’ gekocht. Maar dat is voor dit project niks natuurlijk.
Sowieso is het ook raadzaam om een brandstof druk regelaar (extern) te monteren. Daar mee kun je in grote lijnen de finetuning doen en het laatste beetje finetuning doe je daarna met de Ecu met aanpassen van de inspuittijd.
Ik kan inmiddels bevestigen dat de verlengstukjes van AliExpress de 106 GTi injectoren IWP006 even lang maken (misschien 2mm langer) als de oranje injectoren van de TU5JP4. Ze zijn in elk geval te monteren met de TU5JP4 rail. Mijn auto loopt weer als een zonnetje
Ik kan inmiddels bevestigen dat de verlengstukjes van AliExpress de 106 GTi injectoren IWP006 even lang maken (misschien 2mm langer) als de oranje injectoren van de TU5JP4. Ze zijn in elk geval te monteren met de TU5JP4 rail. Mijn auto loopt weer als een zonnetje
Of in mijn geval, de volhouder blijft steeds maar weer nieuwe problemen trotseren
De adapterschijf die ik gemaakt heb voor de TU5J4 gasklep werkt perfect, alleen omdat de klep zo gedraaid zit komt soms de stappenmotor tegen de motorkap aan, waardoor er een deuk ontstaat.
Ik had in eerste instantie bedacht dat één laag wel mooi zou zijn maar helaas gaat dat toch niet. Dus ben maar weer aan de tekentafel gaan zitten om wat nieuws te maken:
klinkt bekend
heb met die gasklep (op een c2 vts inlaatstuk) ook de nodige hoofdbrekens gehad (en ze uiteindelijk ondersteboven gemonteerd, met een alu adapter)
Welkom! Deze website maakt gebruik van cookies. Wij gebruiken deze cookies om jouw voorkeuren op te slaan, voor het bijhouden van statistieken, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het afstemmen van advertenties). Door op ‘Lees meer...’ te klikken, kun je meer lezen over ons gebruik van cookies in ons cookiebeleid. Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in ons cookiebeleid.