Draagarm Rubbers

D

DJPalland

Gast
Ik begin me de laatste tijd lichtelijk te irriteren aan dat gebonk voorin als ik in bochten over klinkerwegen/korte oneffenheden rijdt.
Het klinkt gewoon niet echt gezond.
Dus ik even op internet rond gekeken, blijkt dat het hoogstwaarschijnlijk de draagarm rubbers zijn.
Nu las ik dat bij de "Sport" versies de complete draagarm moet worden vervangen, klopt dit?
Heeft iemand ook enig idee wat zoiets mag gaan kosten?
Kan het ook kwaad als je de muziek gewoon harder zet en er mee door rijdt?
<

Gaat om een 2001 Peugeot 106 Sport 1.1

Bedankt en prettig weekend!
<


Groeten DJ
 
D

DJPalland

Gast
De draagarmrubbers kun je zo vervangen, voor OEM spul, PU bussen of bijv. uniball verbindindingen. Wanneer de Fuseekogels versleten zijn, is het noodzakelijk om de draagarm te vervangen...[/b]

Ok bedankt! Leek me al sterk... maar ja ik ben redelijk nieuw wat betreft Peugeot's.
 
Berichten
795
Waarderingsscore
0
Fase 2 Rallye 1.68v
Toch wordt door Peugeot garages vaak gezegd dat je meteen de draagarmen moet vervangen bij versleten rubbers. Bij m'n Williams bleek dat ook de goedkopere optie, want aanschaf van losse draagarmrubbers en montage daarvan zou mede door de berekende arbeid duurder uit komen. Is dat bij de 106 ook zo? En ivm de fuseekogels kunnen nieuwe draagarmen sowieso geen kwaad natuurlijk.
 
Berichten
253
Waarderingsscore
0
Toch wordt door Peugeot garages vaak gezegd dat je meteen de draagarmen moet vervangen bij versleten rubbers. Bij m'n Williams bleek dat ook de goedkopere optie, want aanschaf van losse draagarmrubbers en montage daarvan zou mede door de berekende arbeid duurder uit komen. Is dat bij de 106 ook zo? En ivm de fuseekogels kunnen nieuwe draagarmen sowieso geen kwaad natuurlijk.[/b]


Dit is wat mijn ex ook zei toen ik de 106 kocht en hij is technisch specialist bij de peugeot.
 

Dennis

Forumleiding
Beheerder
Berichten
11.446
Waarderingsscore
53
Fase 1 Rallye 1.3
Je kunt de rubbers en de fusee bij de 106 gewoon apart vervangen als je dat wilt net als bij de meeste auto's.
Waarom doen de meeste garagebedrijven dit dan niet, dat is een heel simpel rekensommetje van arbeid en
materialen, waardoor het goedkoper is om maar meteen een hele nieuwe arm te monteren. Bovendien is er
nog het risico dat je de nieuwe fusee perongeluk iets scheef houdt bij het erin persen en dan kun je weer om
een nieuwe.


Groeten Dennis
 
Berichten
795
Waarderingsscore
0
Fase 2 Rallye 1.68v
Logische vraag: wat kosten nieuwe draagarmen dan?

Voor de Williams:

Draagarm kost ? 65.50 incl. BTW
Facturatie tijd van 1 draagarm is 0.8 uur[/b]
 
Berichten
385
Waarderingsscore
0
Fusee en rubbers zijn los te vervangen.

Echter 5 uur? als je de beschikking hebt over een brug haal je de draagarmen er zo onder weg.

Nieuwe rubbers erin + nieuwe fusee erin persen.

Let op. De bouten van de draagarm pas aantrekken als de auto geheel op zijn poten staat. Anders kan je er zo weer nieuwe rubbers in gaan leggen.
 

Dennis

Forumleiding
Beheerder
Berichten
11.446
Waarderingsscore
53
Fase 1 Rallye 1.3
Logische vraag: wat kosten nieuwe draagarmen dan?

Voor de Williams:

Draagarm kost ? 65.50 incl. BTW
Facturatie tijd van 1 draagarm is 0.8 uur[/b]
[/b]

Naar ik weet zijn ze alleen via de dealer (dus origineel) te verkrijgen, zo niet dan ben ik vorig jaar met de APK
genaaid. Ik kocht ze toen voor ? 186,22 een paar maanden later reed ik er 1 krom, een nieuwe koste toen
alweer ? 192,??. Vervangen van de bussen zal misschien wel goedkoper zijn dan, maar veel meer werk.


Groeten Dennis
 
J

jeroen

Gast
Ik begin me de laatste tijd lichtelijk te irriteren aan dat gebonk voorin als ik in bochten over klinkerwegen/korte oneffenheden rijdt.
Het klinkt gewoon niet echt gezond.
Dus ik even op internet rond gekeken, blijkt dat het hoogstwaarschijnlijk de draagarm rubbers zijn.[/b]

Heb je ook wel eens gedacht aan je wiellager? Ik heb precies dezelfde symtomen gehad bij mijn xsi. Wiellager vervangen en weg was gebonk.
 
B

bjorn semmelink

Gast
Prijs van draagarmen zijn idd om en nabij 200,-. Had de 106 van mijn vriendin ook last van.
@Rallydennis en Slaghuus:
Waar halen jullie de fuseekogels vandaan? En ik neem dan aan dat je bijvoorbeeld voor een 309 GTi16 ook de kogels kan vervangen?
Ben daar al een hele tijd naar op zoek.
 

Dennis

Forumleiding
Beheerder
Berichten
11.446
Waarderingsscore
53
Fase 1 Rallye 1.3
Ik heb aan beide kanten gewoon de hele draagarm vervangen. Op de onderdelen CD van Peugeot die ik heb
staan alleen bestelnummers van complete armen, maar misschien kun je bij de automaterialen handel wel
losse fusees kopen...


Groeten Dennis
 
B

bjorn semmelink

Gast
Nope. Die kun je dus niet bestellen bij een lokale automaterialen zaak... Dat is het probleem. Anders was ik ook niet op zoek
<


Maar Slaghuus: Heb jij dan enig idee waar die fuseekogels vandaan komen... Volgens mij zijn die kogels namelijk niet los te verkrijgen.
 
Berichten
385
Waarderingsscore
0
De fusee kogels kan je inderdaad niet bij de dealer krijgen, waarom dit niet kan is mij nog steeds een raadsel. Heb het ook al aan hun gevraagd, maar toen brabbelden ze iets over kosten ofzo, wat naar kijn mening dus echt onzin is.

Ik heb mijn fusee kogels een tijdje geleden gewoon bij de brezan gehaald. Waren gewoon op voorraad ook nog. 10 euro excl. BTW per stuk.

De oude moet je er even uit persen (of laten doen) en de nieuwe er weer in persen. Dit kan niet scheef gaan, want als je ze er helemaal strak in perst kunnen ze er maar op 1 manier in.

De rubbers ga ik a.s. zaterdag ook vervanengen, ook allebei de kanten.

Bij peugeot kunnen ze van de rubbers ook alleen maar het binnenste rubber leveren, dus niet de achterste. Alleen de binnensten (kleine rubber) kost bij hun voor 2 kanten 75 euro. !

Ik heb nu een setje, binnen (kleine rubber) en achter rubber aan beide kanen voor 65 euro bij de brezan gehaald.
 
D

DJPalland

Gast
Bedankt voor de tip! Ik heb hier een brezan vlak in de buurt kan altijd ff informeren.
Is het echt een doe-het-zelf klus? Wat is de moeilijkheidsgraad ongeveer?
Ik heb wel een werkplaatsboek, dus daar zal ook vast wel het een en ander in staan.
Groeten,

Dirk-Jan
 
Bovenaan