Even voorstellen!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Waarderingsscore
69
Fase 2 GTi 1.616v
Hallo allemaal!

Ik ben sinds september 2018 de trotse eigenaar van een donkerblauwe Peugeot 106 1.1 Sport. Dit is mijn eerste auto en heb er in de tussentijd al veel in geïnvesteerd. Als kind was de Peugeot 106 mijn droomauto, in het geel :). Nu op m'n 18e heb ik de eer om in een blauwe te rijden!
Mijn 106 sprong bij mij er destijds uit omdat 'ie nog maar 132.000 km op de teller had staan. Hij stond te koop op marktplaats bij een jongen die net in auto's handelde.

Het eerste bezoek aan Pug viel tegen. Kapotte homokineten, loslatende blanke lak en veel kleine krasjes. Ik kon hem toch niet laten staan.
Na de proefrit de mankementen voorgelegd bij de handelaar en zo kunnen afspreken dat de auto tegen een meerprijs een nieuwe APK kreeg en dat de aandrijfassen zouden werden gemaakt. Rechts een nieuwe, links enkel een nieuwe stofhoes met vet (tikt dus nog wel, puntje voor later). Ik had nog geen rijbewijs dus had mooi de tijd om de auto in topconditie te krijgen, want dat was hij na het bezoek aan de garage nog steeds niet...

Toen de auto voor het eerst op de oprit stond merkte ik dat er olie onder de auto lag en na het motortje wat langer te laten lopen merkte ik dat hij goed ziek was. De koelvin begon te draaien terwijl de motor nog koud was, de kachel werd niet warm, allemaal bruine drap in het koelwaterreservoir en toen ik al deze symptomen op begon te tellen kwam ik er snel achter dat het wel de koppakking moest zijn. Daarnaast nog het onderhoudsboekje doorgespit en daar kon niet in teruggevonden worden wanneer de distributie zou zijn vervangen. Ook onder de motorkap was niks terug te vinden. Dus al met al het zekere voor het onzekere genomen waarna het 106'je ruim anderhalve maand bij de garage heeft gestaan voor een nieuwe distributieset en koppakking.

Bij de garage werd ik er op geattendeerd dat mijn remschijven zo dun als scheermesjes waren en nadat ik bij de garage in het dorp vandaan de auto achteruit de oprit op wou rijden, blokkeerde de trommelrem linksachter :oops:. Op internet dus een set nieuw remschijven met blokken besteld en daarnaast beide remschoenen achter vervangen, dus dat is voorlopig ook niet meer aan de orde;).

In februari dan eindelijk het rijbewijs in 1 keer gehaald en meteen kilometers gemaakt. Het motorlampje brandde na de nieuwe koppakking nog maar is uitgegaan nadat hij zijn eerste lange rit sinds jaren weer had gehad. Nu brengt de Pug mij vrolijk elke dag overal waar ik heen wil :).

Naast motorisch heb ik ook het exterieur aangepakt. Simpele dingetjes als een nieuw netjes kofferbakembleem, een nieuw kofferbaklampje uit een Saxo, een nieuw pitje in het ventilatorpaneel en kleine krasjes weg polijsten, maar ik heb ook originele lichtmetalen velgen met 4 nieuwe all-seasonbanden gemonteerd. Ik hoop dat ik de Pug de liefde heb kunnen geven die het de afgelopen jaren niet heeft gekregen. En nu doorgaan kilometers maken! Misschien na de examens op reis naar Frankrijk?:sneaky:

Bijlagen

• 20190420_202410.jpg
    20190420_202410.jpg
    222,9 KB · Weergaven: 79
Waarderingsscore
26
Hallo Robin!

Welkom op ons forum, bedankt voor je lange intro altijd fijn lezen.
Wel een beetje jammer van die handelaar over de koppakking komt heeeeeel vaak voor heb ik gehoord en hij zal dat vast wel hebben geweten, ben er precies zo ingestinkt met de mijne die trouwens op het blok na exact is!

Veel plezier hier.

Waarderingsscore
69
Fase 2 GTi 1.616v
Hallo Pascal!

De handelaar bracht hem naar de garage waar hij al zijn auto's brengt dus hij zal daar wel hebben gezegd dat deze auto was verkocht en goedkoop even een nieuwe APK nodig had, anders waren de remschijven en het gedrag van de lekke koppakking ook wel naar voren gekomen.
Het is net alsof ik mijn auto zie in jouw profielfoto haha! Ik vind het trouwens tof een plek te hebben gevonden waar allemaal mensen zijn met interesse voor de 106. Mijn velgen komen bij een man vandaan die zelfs een museum heeft voor de 106 en bijna alles wel heeft van de 106.

Groetjes!

Waarderingsscore
118
Fase 2 1.0
Welkom op het forum Robin !

Zo zie je toch dat de APK in Nederland veel minder is dan in België.
Hier in België moet je naar een onafhankelijk keuringsstation waar ze je zeker zouden tegenhouden met die punten die jij noemt.

Waarderingsscore
26
Ja dat is zeker waar die schijven is ook ronduit belachelijk, ik handel zelf ook in goedkope autos maar zoiets moet je echt niet willen doen bij mensen.
Er zijn helaas veel bedrijven die tegen meerprijs alles keuren, kenteken doorgeven is voldoende soms.

Het is zeker leuk hier alles te delen over onze 106'jes leuke groepsfeer hangt hier ook.
Tof dat er iemand is met een museum:p heeft hij zelf ook leuke exemplaren in bezit?

Waarderingsscore
69
Fase 2 GTi 1.616v
Welkom op het forum Robin !

Zo zie je toch dat de APK in Nederland veel minder is dan in België.
Hier in België moet je naar een onafhankelijk keuringsstation waar ze je zeker zouden tegenhouden met die punten die jij noemt.
Ja triest maar gelukkig is het sleutelen aan dit soort autootjes nog wel te doen en leer ik er een hoop van :)

Waarderingsscore
118
Fase 2 1.0
Zo is het leuk dat een 'zieke' 106 weer wordt opgeknapt door een echte liefhebber.

EDIT: leuk zo een uitgebreid voorstelbericht kom je nog wat te weten ook (y)

Waarderingsscore
69
Fase 2 GTi 1.616v
Ja dat is zeker waar die schijven is ook ronduit belachelijk, ik handel zelf ook in goedkope autos maar zoiets moet je echt niet willen doen bij mensen.
Er zijn helaas veel bedrijven die tegen meerprijs alles keuren, kenteken doorgeven is voldoende soms.

Het is zeker leuk hier alles te delen over onze 106'jes leuke groepsfeer hangt hier ook.
Tof dat er iemand is met een museum:p heeft hij zelf ook leuke exemplaren in bezit?
Ja ik geloof het wel. Toen ik daar kwam (Hilaard, Friesland) meende ik een gele 106 GTI te zien en in de garage stond een rode 106 met van die clear achterlichten die ik er misschien ook ooit nog wel eens op wil. Ik bekijk nu zijn Marktplaatsprofiel en zie dat een gele 1.4 Sport uit 2003 en een blauwe 1.1 Sport uit 2000 te koop staan, dus dat loopt wel aardig:p

Waarderingsscore
26
Oh ik geloof dat die verkoper hier dan ook rond hangt, mij is vandaag een rode 106 met van die achterlichten aangeboden, verkoper zit via marktplaats in Drachten.

Waarderingsscore
69
Fase 2 GTi 1.616v
Zo is het leuk dat een 'zieke' 106 weer wordt opgeknapt door een echte liefhebber.

EDIT: leuk zo een uitgebreid voorstelbericht kom je nog wat te weten ook (y)
Dankjewel! Ik heb hem eigenlijk via de handelaar indirect van de 1e eigenaar gekocht. Deze heeft de auto in feite gewoon afgeschreven en jonge jongens zoals ik die dan een auto willen komen dan al gauw bij zulke auto's terecht. Ik ben blij dat ik al zo ver gekomen ben! :)
Post automatically merged:

Oh ik geloof dat die verkoper hier dan ook rond hangt, mij is vandaag een rode 106 met van die achterlichten aangeboden, verkoper zit via marktplaats in Drachten.
Jaa dat zou heel goed kunnen. Hij vliegt het hele land door als er bijvoorbeeld in Brabant iemand is die een deur nodig heeft, wel een leuke hobby!

Waarderingsscore
118
Fase 2 1.0
Dankjewel! Ik heb hem eigenlijk via de handelaar indirect van de 1e eigenaar gekocht. Deze heeft de auto in feite gewoon afgeschreven en jonge jongens zoals ik die dan een auto willen komen dan al gauw bij zulke auto's terecht. Ik ben blij dat ik al zo ver gekomen ben! :)

Zo heb je veel mensen die al lang met een wat oudere auto rijden en die redeneren van 'goh ja het is toch maar een oude auto we gaan daar geen kosten meer aan doen'

Waarderingsscore
237
Fase 2 Rallye 1.68v
Een stroef begin met een positieve wending op het eind ? Leuk om je passie te lezen.

Nou ben ik alleen benieuwd.. Waar heb je je kofferbak embleem vandaan?

Waarderingsscore
26
Zonde is dat, vooral bij wat ''bijzondere'' uitvoeringen van auto's.

Waarderingsscore
26
Ja zeker weten heren! Deze kan weer lekker lang mee.

Waarderingsscore
118
Fase 2 1.0
Behalve de koppakking en soms eens een klein defectje is de 106 een degelijke auto

Waarderingsscore
69
Fase 2 GTi 1.616v
Zo heb je veel mensen die al lang met een wat oudere auto rijden en die redeneren van 'goh ja het is toch maar een oude auto we gaan daar geen kosten meer aan doen'
Ja dat vind ik zonde, mijn vader heeft bijvoorbeeld een blauwe maandag een Citroën AX gereden. Vandaag nog gekeken en er zijn maar 3 in heel Nederland te koop. Ik vind ze geinig maar ze verdwijnen als sneeuw voor de zon en niemand die er naar omkijkt.

Waarderingsscore
118
Fase 2 1.0
Klopt , zo zie ik de 106jes en Saxo ook eindigen vanwege de lage prijzen dat ze niet naar liefhebbers gaan.

Waarderingsscore
69
Fase 2 GTi 1.616v
Een stroef begin met een positieve wending op het eind ? Leuk om je passie te lezen.

Nou ben ik alleen benieuwd.. Waar heb je je kofferbak embleem vandaan?
Dankjewel! Het embleem is een dikke sticker die je zelfs in je eigen kleuren kan bestellen, bijvoorbeeld een gele achtergrond en een zwarte leeuw. Ik heb gewoon een zwarte met het grijze leeuwtje. Ik heb hem toen besteld op emblemz.nl onder de naam 'achterklep embleem 106'.
Post automatically merged:

Klopt , zo zie ik de 106jes en Saxo ook eindigen vanwege de lage prijzen dat ze niet naar liefhebbers gaan.
Ja mijn hart breekt altijd een beetje als ik op de sloop zoek naar onderdeeltjes en ik zie allemaal 106jes en saxo's staan haha?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan