- Berichten
- 237
- Waarderingsscore
- 69
- Fase 2 GTi 1.616v
Hallo allemaal!
Ik ben sinds september 2018 de trotse eigenaar van een donkerblauwe Peugeot 106 1.1 Sport. Dit is mijn eerste auto en heb er in de tussentijd al veel in geïnvesteerd. Als kind was de Peugeot 106 mijn droomauto, in het geel
. Nu op m'n 18e heb ik de eer om in een blauwe te rijden!
Mijn 106 sprong bij mij er destijds uit omdat 'ie nog maar 132.000 km op de teller had staan. Hij stond te koop op marktplaats bij een jongen die net in auto's handelde.
Het eerste bezoek aan Pug viel tegen. Kapotte homokineten, loslatende blanke lak en veel kleine krasjes. Ik kon hem toch niet laten staan.
Na de proefrit de mankementen voorgelegd bij de handelaar en zo kunnen afspreken dat de auto tegen een meerprijs een nieuwe APK kreeg en dat de aandrijfassen zouden werden gemaakt. Rechts een nieuwe, links enkel een nieuwe stofhoes met vet (tikt dus nog wel, puntje voor later). Ik had nog geen rijbewijs dus had mooi de tijd om de auto in topconditie te krijgen, want dat was hij na het bezoek aan de garage nog steeds niet...
Toen de auto voor het eerst op de oprit stond merkte ik dat er olie onder de auto lag en na het motortje wat langer te laten lopen merkte ik dat hij goed ziek was. De koelvin begon te draaien terwijl de motor nog koud was, de kachel werd niet warm, allemaal bruine drap in het koelwaterreservoir en toen ik al deze symptomen op begon te tellen kwam ik er snel achter dat het wel de koppakking moest zijn. Daarnaast nog het onderhoudsboekje doorgespit en daar kon niet in teruggevonden worden wanneer de distributie zou zijn vervangen. Ook onder de motorkap was niks terug te vinden. Dus al met al het zekere voor het onzekere genomen waarna het 106'je ruim anderhalve maand bij de garage heeft gestaan voor een nieuwe distributieset en koppakking.
Bij de garage werd ik er op geattendeerd dat mijn remschijven zo dun als scheermesjes waren en nadat ik bij de garage in het dorp vandaan de auto achteruit de oprit op wou rijden, blokkeerde de trommelrem linksachter
. Op internet dus een set nieuw remschijven met blokken besteld en daarnaast beide remschoenen achter vervangen, dus dat is voorlopig ook niet meer aan de orde
.
In februari dan eindelijk het rijbewijs in 1 keer gehaald en meteen kilometers gemaakt. Het motorlampje brandde na de nieuwe koppakking nog maar is uitgegaan nadat hij zijn eerste lange rit sinds jaren weer had gehad. Nu brengt de Pug mij vrolijk elke dag overal waar ik heen wil
.
Naast motorisch heb ik ook het exterieur aangepakt. Simpele dingetjes als een nieuw netjes kofferbakembleem, een nieuw kofferbaklampje uit een Saxo, een nieuw pitje in het ventilatorpaneel en kleine krasjes weg polijsten, maar ik heb ook originele lichtmetalen velgen met 4 nieuwe all-seasonbanden gemonteerd. Ik hoop dat ik de Pug de liefde heb kunnen geven die het de afgelopen jaren niet heeft gekregen. En nu doorgaan kilometers maken! Misschien na de examens op reis naar Frankrijk?
Ik ben sinds september 2018 de trotse eigenaar van een donkerblauwe Peugeot 106 1.1 Sport. Dit is mijn eerste auto en heb er in de tussentijd al veel in geïnvesteerd. Als kind was de Peugeot 106 mijn droomauto, in het geel
Mijn 106 sprong bij mij er destijds uit omdat 'ie nog maar 132.000 km op de teller had staan. Hij stond te koop op marktplaats bij een jongen die net in auto's handelde.
Het eerste bezoek aan Pug viel tegen. Kapotte homokineten, loslatende blanke lak en veel kleine krasjes. Ik kon hem toch niet laten staan.
Na de proefrit de mankementen voorgelegd bij de handelaar en zo kunnen afspreken dat de auto tegen een meerprijs een nieuwe APK kreeg en dat de aandrijfassen zouden werden gemaakt. Rechts een nieuwe, links enkel een nieuwe stofhoes met vet (tikt dus nog wel, puntje voor later). Ik had nog geen rijbewijs dus had mooi de tijd om de auto in topconditie te krijgen, want dat was hij na het bezoek aan de garage nog steeds niet...
Toen de auto voor het eerst op de oprit stond merkte ik dat er olie onder de auto lag en na het motortje wat langer te laten lopen merkte ik dat hij goed ziek was. De koelvin begon te draaien terwijl de motor nog koud was, de kachel werd niet warm, allemaal bruine drap in het koelwaterreservoir en toen ik al deze symptomen op begon te tellen kwam ik er snel achter dat het wel de koppakking moest zijn. Daarnaast nog het onderhoudsboekje doorgespit en daar kon niet in teruggevonden worden wanneer de distributie zou zijn vervangen. Ook onder de motorkap was niks terug te vinden. Dus al met al het zekere voor het onzekere genomen waarna het 106'je ruim anderhalve maand bij de garage heeft gestaan voor een nieuwe distributieset en koppakking.
Bij de garage werd ik er op geattendeerd dat mijn remschijven zo dun als scheermesjes waren en nadat ik bij de garage in het dorp vandaan de auto achteruit de oprit op wou rijden, blokkeerde de trommelrem linksachter
In februari dan eindelijk het rijbewijs in 1 keer gehaald en meteen kilometers gemaakt. Het motorlampje brandde na de nieuwe koppakking nog maar is uitgegaan nadat hij zijn eerste lange rit sinds jaren weer had gehad. Nu brengt de Pug mij vrolijk elke dag overal waar ik heen wil
Naast motorisch heb ik ook het exterieur aangepakt. Simpele dingetjes als een nieuw netjes kofferbakembleem, een nieuw kofferbaklampje uit een Saxo, een nieuw pitje in het ventilatorpaneel en kleine krasjes weg polijsten, maar ik heb ook originele lichtmetalen velgen met 4 nieuwe all-seasonbanden gemonteerd. Ik hoop dat ik de Pug de liefde heb kunnen geven die het de afgelopen jaren niet heeft gekregen. En nu doorgaan kilometers maken! Misschien na de examens op reis naar Frankrijk?