Peugeot 106 gti naar +/- 180pk kosten?

Waarderingsscore
584
Been there done that. Grotere schijf is meer remoppervlak, meer inertia, betere warmteafvoer, maar goed zal onzin zijn.

Waarderingsscore
0
Saxo S16 1.616v
En als je goed wilt remmen, moet je over stappen op brembos van een 406 V6 en schijven van een Xantia. Dat zijn de perfecte remmen.

Mb.

Waarderingsscore
9
Fase 2 Rallye 1.68v
Ga is vol op de rem met je schijfremmen terwijl je 200 rijd zonder abs of wat dan ook, en kom dan terug met commentaar. Snap je niet dat grotere remmen bij lichte gewicht niet veel zin hebben bij hoge snelheden en zonder abs of wat dan ook?

Gaat prima, misschien had je gewoon een brak barrel.

Waarderingsscore
1
Fase 2 GTi 1.616v
Remmen van een standaard gti bijten prima en zet er maar s eerst 266 schijven met bosch 54 klauwen als ik me niet vergis met een hrc van een 406 op en kom dan nog eens dat het niet remt

Waarderingsscore
0
Fase 2 Roland Garros 1.4
Been there done that. Grotere schijf is meer remoppervlak, meer inertia, betere warmteafvoer, maar goed zal onzin zijn.

Je mist nog kracht x arm

D

Deleted member 4840

Gast
Gaan we hier nou echt serieus op in? Een Clio uit 2003 remt beter dan een 106 en daarmee basta. Ga ik maar zo een kopen om circuit te rijden<<

Waarderingsscore
94
Buiten alle provocerende reacties om, die ik enigsinds wel kan snappen, probeer ik je een simpel antwoord te geven:

180pk is niet onmogelijk. Redelijk vaak gedaan, vooral in Engeland. Dit zijn dan zelfs nog motoren zonder turbo. Zoals al gezegd is heb je in ieder geval het volgende nodig:

- setje scherpere nokkenassen
- vrij programmeerbare ECU
- uitlaatsysteem
- een ander inlaatspruitstuk óf throttle bodies

Daarbij raad ik dan gelijk een sterkere bobine aan van bijvoorbeeld MSD, een sterkere koppeling en nog wat andere dingen die vrij voor de hand liggen.

Dan kom je vervolgens bij je onderstel en remmerij uit. Zeker met zo'n vermogen wil je dat alles goed op de weg komt en het ook op de weg blijft. Dus je draagarmen uitrusten met Powerflex black of Vibratechnics is een must. Stuggere schokdempers zowel voor als achter ook.

Remmerij is vrij veel keuze in. De standaard remmen houden met standaard blokken schijven inderdaad niet veel over. Een upgrade setje van bijvoorbeeld Ferodo DS2500 of DS3000 blokken maakt al een wereld van verschil. Wil je wat heftiger en een goeie bang voor buck setup dan is 266mm van de 206 GTi de volgende optie. Nóg een stapje hoger maar ook gelijk een stuk hoger onafgeveerd gewicht aan je veerpoot is van een 307 HDi - 283mm. Wil je een stoppie maken: Brembo 4pots klauwen van een 406 coupe V6 met 288mm schijven van een Xantia V6.

Een 106 heeft overigens wel gewoon een remdrukverdeler op de achteras, een schijvenas heeft dit standaard altijd maar ze staan er bekend om om vast te gaan zitten en daardoor dus niet meer werken.

Als de remmerij overigens gewoon in orde is behoort ook een 106 normaal te stoppen, ook bij hogere snelheden. De kont wordt dan licht dus je moet het stuur goed vast houden en de auto kennen.

Waarderingsscore
13
GTi
ik kan nogsteeds zweren dat je een forum troll bent keylogged..
Waarom zou je een 106 met 200pk willen voor op de openbare weg.. dat is levensgevaarlijk, net als hard remmen op de autobahn. Als je zo hard wilt gaan koop dan gewoon een motor of ga naar walibi

Waarderingsscore
0
Fase 2 GTi 1.616v
Buiten alle provocerende reacties om, die ik enigsinds wel kan snappen, probeer ik je een simpel antwoord te geven:

180pk is niet onmogelijk. Redelijk vaak gedaan, vooral in Engeland. Dit zijn dan zelfs nog motoren zonder turbo. Zoals al gezegd is heb je in ieder geval het volgende nodig:

- setje scherpere nokkenassen
- vrij programmeerbare ECU
- uitlaatsysteem
- een ander inlaatspruitstuk óf throttle bodies

Daarbij raad ik dan gelijk een sterkere bobine aan van bijvoorbeeld MSD, een sterkere koppeling en nog wat andere dingen die vrij voor de hand liggen.

Dan kom je vervolgens bij je onderstel en remmerij uit. Zeker met zo'n vermogen wil je dat alles goed op de weg komt en het ook op de weg blijft. Dus je draagarmen uitrusten met Powerflex black of Vibratechnics is een must. Stuggere schokdempers zowel voor als achter ook.

Remmerij is vrij veel keuze in. De standaard remmen houden met standaard blokken schijven inderdaad niet veel over. Een upgrade setje van bijvoorbeeld Ferodo DS2500 of DS3000 blokken maakt al een wereld van verschil. Wil je wat heftiger en een goeie bang voor buck setup dan is 266mm van de 206 GTi de volgende optie. Nóg een stapje hoger maar ook gelijk een stuk hoger onafgeveerd gewicht aan je veerpoot is van een 307 HDi - 283mm. Wil je een stoppie maken: Brembo 4pots klauwen van een 406 coupe V6 met 288mm schijven van een Xantia V6.

Een 106 heeft overigens wel gewoon een remdrukverdeler op de achteras, een schijvenas heeft dit standaard altijd maar ze staan er bekend om om vast te gaan zitten en daardoor dus niet meer werken.

Als de remmerij overigens gewoon in orde is behoort ook een 106 normaal te stoppen, ook bij hogere snelheden. De kont wordt dan licht dus je moet het stuur goed vast houden en de auto kennen.

Bedankt zal dit zeker opslaan, maar die opties die je had genoemd gaan me denk ik geen 180pk leveren, maar eerder iets van 150pk. Zal dan in de toekomst zeker weer terug komen naar deze forum en ga dan kijken of iemand van jullie me misschien een 150pk+ 106sje wil verkopen voor een goeie prijs.

ray

Beheerder
Donateur
Waarderingsscore
391
Fase 2 Turbo 1.68v
Zullen we even teruggaan naar de originele vraag voordat we nog verder afdwalen?
Een lang verhaal kort: Voor 3000-4000 euro ga je geen 180 pk halen uit een 16v als je alles uit moet besteden. Zo'n vermogen is uit een N/A setup te halen, maar dan ga je ver over dat bedrag heen. Goedkopere mogelijkheden (voor dit vermogen) zijn een supercharger en een turbo, al zal je met een supercharger flink wat moeten doen om dit vermogen te halen en je nog steeds niet binnen budget zal blijven.

Voordat we verder gaan: waarom wil je per se 180 pk hebben? Heb je ervaring met een lichte auto met dat vermogen, dat je denkt 'dat wil ik ook' of vind je het gewoon een mooi getal? Ik snap het nooit zo goed als mensen aan mij vragen 'wat moet ik doen om 400 pk uit mijn 106 te halen', terwijl ze naar hun daily wijzen.

Persoonlijke noot:
Gezien je opvattingen over remkrachtverdelers (die een 106 ook gewoon heeft, trouwens) en je er van overtuigd bent dat grotere remmen geen nut hebben op hogere snelheden zou ik mij eerst maar eens wat gaan verdiepen in autotechniek. Niet dat ik een autotechnisch wonder ben, maar ik zou mij bijzonder onveilig voelen als jij in mijn buurt rijdt met een opgefokt 106je.

Hier een dorp verderop staat een Ice Blue GTi met Supercharger te koop voor 3k.

Originele uitlaat en spruitstuk zitten daarop en zit +- 160pk onder de kap geloof.

Hij loopt beroerd en moet afgesteld worden. Maar dan heb je al een mooie start.

Kleine tip: gebruik zoiets niet als basis. Dat heb ik ook gedaan en na een hoop geld uit te hebben gegeven voor de aanschaf van de auto heb ik alles mogen vervangen.

Waarderingsscore
0
Fase 2 GTi 1.616v
Zo vandaag contact gehad met performance tuning bedrijf, hadden gezegd dat het in totaal ongeveer 3000euro moet kosten om 106 gti naar 180pk te krijgen zonder aanpassingen intern aan het motorblok. incl arbeidsuren (supercharger).

Laatst bewerkt:
Waarderingsscore
0
Maar waarom extern dingen aanpassen aan het blok naar 180pk, dadelijk zijn er dingen versleten in je blok en help je die vanzelf naar de ***

Ook erg benieuwd wat er gedaan gaat worden......

Waarderingsscore
950
Fase 1 Accent 1.0
Welk doel heb je voor ogen met die 180 pk?
Als je het wil vertalen naar bv. 300km/h kan ik nog wel wat meer aanpassingen bedenken.

Waarderingsscore
0
Fase 2 GTi 1.616v
Welk doel heb je voor ogen met die 180 pk?
Als je het wil vertalen naar bv. 300km/h kan ik nog wel wat meer aanpassingen bedenken.

Doel is snel optrekken, autobahn plezier. Overigens zei hij dat er geen andere aanpassingen nodig zijn,omdat het voor straatgebruik is.

Laatst bewerkt:
Waarderingsscore
0
Fase 2 Roland Garros 1.4
Zou ik doen kan je aleen wel verzekeren dat hij geld zal gaan slurpen of dat er iets kapot gaad. en dan kom je nogsteeds het rem verhaal tegen, of hun moeten dat ook gaan doen. Maar snap niet dat voor 180pk voor de straat andere interne aanpassing nodig zijn als voor 180pk op het circuit het blijft 180 pk op de zuigers, zuigerstangen en krukas.

Bovenaan