Zullen we even teruggaan naar de originele vraag voordat we nog verder afdwalen?
Een lang verhaal kort: Voor 3000-4000 euro ga je geen 180 pk halen uit een 16v als je alles uit moet besteden. Zo'n vermogen is uit een N/A setup te halen, maar dan ga je ver over dat bedrag heen. Goedkopere mogelijkheden (voor dit vermogen) zijn een supercharger en een turbo, al zal je met een supercharger flink wat moeten doen om dit vermogen te halen en je nog steeds niet binnen budget zal blijven.
Voordat we verder gaan: waarom wil je per se 180 pk hebben? Heb je ervaring met een lichte auto met dat vermogen, dat je denkt 'dat wil ik ook' of vind je het gewoon een mooi getal? Ik snap het nooit zo goed als mensen aan mij vragen 'wat moet ik doen om 400 pk uit mijn 106 te halen', terwijl ze naar hun daily wijzen.
Persoonlijke noot:
Gezien je opvattingen over remkrachtverdelers (die een 106 ook gewoon heeft, trouwens) en je er van overtuigd bent dat grotere remmen geen nut hebben op hogere snelheden zou ik mij eerst maar eens wat gaan verdiepen in autotechniek. Niet dat ik een autotechnisch wonder ben, maar ik zou mij bijzonder onveilig voelen als jij in mijn buurt rijdt met een opgefokt 106je.
Hier een dorp verderop staat een Ice Blue GTi met Supercharger te koop voor 3k.
Originele uitlaat en spruitstuk zitten daarop en zit +- 160pk onder de kap geloof.
Hij loopt beroerd en moet afgesteld worden. Maar dan heb je al een mooie start.
Kleine tip: gebruik zoiets niet als basis. Dat heb ik ook gedaan en na een hoop geld uit te hebben gegeven voor de aanschaf van de auto heb ik alles mogen vervangen.