Slowchat 15 - waar niets zinnigs wordt vermeld

Waarderingsscore
393
Fase 2 XR 1.4
Wat je zegt klopt wel, als de kop "zakt" moet het voorste deel (de trekkende zijde) van de D-riem ingekort worden om de juiste spanning te behouden, daarmee draait de krukas dus iets rechtsom, de krukas loopt dan dus een fractie voor op de nokkenas en de kleppen gaan dus later open, heb het zelf meegemaakt dat de paspen niet lekker in zijn boring viel en na het plaatsen van een 0,2mm dikkere pakking gleed ie er weer soepel in, dat probleem was dus opgelost, de hoge CO-waarde niet. :(
bedankt voor de verduidelijking, kan dit wel volgen, dus als je de diameter van het aandrijfwiel van de riem op de krukas kent dan kan je weten met hoeveel graden die krukas voorijlt tov standaard (een afstand van 0.2mm in graden uitgedrukt eigenlijk).
Maar als in jouw geval de pennen er dan netjes invallen dan zou alles in orde moeten zijn, raar dat die co dan nog steeds te hoog is. Was de co dan nóg hoger toen je die te dunne koppakking had ?

Waarderingsscore
950
Fase 1 Accent 1.0
Naar mijn idee zat daar weinig verschil in, hij "vreet gewoon zijn eigen katalysator op", toen de kop en dus ook het inlaatspruitstuk er af waren was dat een goede gelegenheid om gelijk de injectors te laten checken, die waren O.K, vervolgens alle sensoren vervangen en dat haalde ook niets uit, sindsdien heb ik voor die auto een "APK-kat".
Overigens gaat bij de andere 1.6 de paspen er ook niet soepel in maar die klemt aan de andere kant (kop is nog nooit gevlakt) deze heeft wel een perfect CO, amper meetbaar, zoiets dus:

360.jpg
.

De mogelijkheid die ook openblijft is dat deze laatste nog steeds zijn originele katalysator heeft terwijl de eerste het met een imitatie moet doen.

Laatst bewerkt:
Waarderingsscore
393
Fase 2 XR 1.4
Kan al welhaast niet anders dan dat het aan je kat ligt ? hoeveel invloed heeft een kat eigenlijk op CO bij stationair toerental ? Is dat veel ?
Daar heb ik nu eens geen flauw idee van. Een kat die zou CO moeten omvormen naar CO2, zo werkt het toch ?
Post automatically merged:

heb voor de gok de straal van dat krukasriemwiel 25mm genomen, dan zou dat een hoekverschil van 0.45 graden geven als die 0.2mm verandert. Dat zou toch niet teveel invloed op de co mogen hebben ?

Laatst bewerkt:
Waarderingsscore
950
Fase 1 Accent 1.0
Denk ook dat het eerder een theoretisch gegeven is dan dat je daar concreet iets van merkt, evenzo theoretisch zou een dikkere koppakking een lagere compressie te zien geven.
Die kat heeft heel veel invloed op CO, dat zie je heel goed op het moment dat de 4-gastester aangesloten wordt, eerst kan het CO de schaal uit fietsen waarna als de kat en lambdasonde eenmaal opgewarmd zijn de waarde ook weer fors zakt.
Inderdaad wordt de CO omgezet in CO2, ik denk dat de reactievergelijking ongeveer neerkomt op: 2CO+O2 geeft 2CO2?
Tegen mensen die zich er helemaal niet mee bezighouden zeg ik wel eens: "Ik heb de kat verwijderd vanwege de CO2 reductie", meestal is het resultaat een niet begrijpende blik. :D

Waarderingsscore
393
Fase 2 XR 1.4
lol inderdaad die katalysatoren zijn echte CO2 machines zo te zien

en ze verminderen ook nog eens het vermogen waardoor je brandstofverbruik dan weer stijgt :)

En we zullen maar niet spreken over de nadelen op het milieu om al die zeldzame metalen die in de kat zitten te ontginnen, waar halen ze het in godsnaam vandaan om zo iets te produceren, daar moet wel een komplot achterzitten :)

Waarderingsscore
69
Fase 2 GTi 1.616v
Waarderingsscore
393
Fase 2 XR 1.4
ben al een tijdje aan het nadenken over een turbo conversie of een compressor, niet echt voor het vermogen maar gewoon omdat het leuk lijkt om te doen. Het leek me leuk om een rotrex compressor te nemen, maar dat is verschrikkelijk duur.
Je moet dan ook nog eens een extra oliekoeler hebben voor de rotrex zelf, speciale adapterplaat etc...
Ben dus nu weer eerder aan een turbo aan het denken.
Maar ik zou het in den beginne niet al te duur willen maken, gewoon iets meer koppel onderin op een tu5jp4 is al voldoende (motorsteunen, aangepaste c2 vts inlaat is reeds in orde). Temeer omdat ik liefst niet begin aan versnellingsbak, cardans etc... Dat is misschien voor later.
Dus op zoek naar niet al te dure onderdelen, hier iemand ervaring of ooit gehoord van dit merk ?
Dit is zowat het goedkoopste spruitstuk wat ik kan vinden

Waarderingsscore
950
Fase 1 Accent 1.0
Bezig mijn werkplaatskraantje wat op te knappen, het onderstel werd behoorlijk roestig:
360.jpg

360.jpg

Paar nieuwe wieltjes met kogellagers:
360.jpg

Aan de hydrauliek wordt nog gewerkt:
360.jpg

Toen ik de cilinder uit elkaar had viel de manchet me al in brokken tegemoet en dat verwonderde me niet, als er een zwaar motorblok in hing moest ik continu blijven pompen om hem van de vloer te houden.
O-ringen en manchet waren vlot leverbaar, de vuilafstrijker in de kop is een ander verhaal (heel vreemde maat).
Laat nu de boring daarvoor uitdraaien zodat er een gangbaar model in past.

ray

Beheerder
Donateur
Waarderingsscore
391
Fase 2 Turbo 1.68v
Ik zou er niet heel gerust onder gaan liggen als je 'm zo optilt:)

Waarderingsscore
950
Fase 1 Accent 1.0
Was ik ook echt niet van plan, moest even een substantieel gewicht hebben om te checken of ie geen inwendig lek meer had, heb hem zo een uurtje laten hangen en hij zakte niet, moet dus nu goed zijn. :)
Alle lof voor de mannen van het hydrauliekbedrijf, ze hebben de kop keurig uitgedraaid zodat de nieuwe afstrijker er met klempassing in gaat.(y)
360.jpg

• Leuk
Waarderingen: Puck

Puck

Donateur
Waarderingsscore
234
Fase 1 Accent 1.1
Scheelt aanzienlijk tov blijven pompen met een zwaar gewicht er aan! :D :D (y)(y)

Waarderingsscore
950
Fase 1 Accent 1.0
Wat een saaie boel hier vandaag! Geen enkel bericht verschenen! :(
Om de gemoederen wat te verhitten wilde ik de volgende stelling poneren:

"Voor de 106 heeft Peugeot nooit een geschikte opvolger gevonden c.q. ontworpen"

Wie heeft daar ideeën over? Brand maar los!:D

Laatst bewerkt:
Waarderingsscore
584
Misschien hadden ze een opvolger moeten ontwerpen in plaats van er naar een te zoeken ?

Emiel

Donateur
Waarderingsscore
210
Fase 2 GTi 1.616v
Idd, ik ben ook wel benieuwd hoe de 106 eruit zou zien als ze nu een nieuw model zouden ontwerpen

Armand_arrie

@bagged106
Waarderingsscore
349
Fase 2 XS 1.4
Ik vind de 208 toch wel redelijk in de buurt komen van een opvolger. Hoewel hij niet helemaal zo bedoelt is.

Puck

Donateur
Waarderingsscore
234
Fase 1 Accent 1.1
Sowieso is de 106 een beetje een gekke in de modellenreeks van Peugeot, gebouwd naast de 205, kleiner maar nagenoeg even duur. Met een 206 is er wel een succesvol (in aantallen ieg, niet per se in model, maar misschien komen we daar eens op terug) model in navolging van de 205 geweest.

Bovenaan