Wat heb jij gekocht (deel 20)

Gerald.

Donateur
Waarderingsscore
123
Fase 2 Rallye 1.616v
1 is ook verkocht en andere staat in stalling. Overigens zag ik mn oude witte ph 1 1.0 5 deur weer te koop staan met frisse apk

reikelbo6460

Donateur
Waarderingsscore
366
Fase 1 XT 1.4
Vandaag met de post gekomen, ik vind het echt rete Interessant, persfolders uit de tijd van introductie van de 106. Vol met leuke details over productie en de plannen van Peugeot. Wat me enigszins verbaasde was de opstelling van de remmen. Blijkt dat de fase 1 1.4 de kleinste rembekrachtiger en hoofdremcilinder heeft. Ik ben benieuwd of dit ook echt zo in productie is gegaan.
17095560-A15A-4A4A-AB0C-495FFDBDB7C0.jpeg

D49CB8DA-BAA6-40E3-856E-F4AD7001EDEF.jpeg

1D0559AF-F345-4A50-BF21-600FFCBD2205.jpeg

• Leuk
Waarderingen: Puck
Waarderingsscore
950
Fase 1 Accent 1.0
Als ik het goed zie werd er nog niet aan een 1.0 en 1.6 gedacht?
Die kleinere hrc zou juist wel eens voor een hogere druk kunnen zorgen dan een grotere, de vloeistofverplaatsing wordt minder maar de druk hoger bij dezelfde pedaalkracht.
vgl de piepkleine primaire zuiger in een hydraulische krik.

reikelbo6460

Donateur
Waarderingsscore
366
Fase 1 XT 1.4
Dat is goeie info @henkr! En aan de 1.0 en 1.6 werdt in 1991 nog niet gedacht; die kwamen pas in 1992 en 1994 op de markt, althans in Nederland.

Waarderingsscore
950
Fase 1 Accent 1.0
Het zou wel interessant zijn na te gaan hoe lang de motoren die wij als 106-blokken kennen al eerder gebruikt werden (205?) dus in welke auto's en vanaf welke jaren.
Zo denk ik dat de 1.0 met exact dezelfde cilinderinhoud van 954cc al gebruikt werd in de 104, er zal het nodige aan veranderd zijn omdat ie daar plat achterover lag maar ik vermoed dat de basis hetzelfde was.
De 1124cc (TU1) mogelijk ook al in de Citroën Visa?
Over de 1.4 en 1.6 geen flauw idee. :)

Waarderingsscore
43
Fase 2 Rallye 1.616v
Die motoren die achteroverlagen (XY serie?) waren motoren met klepstoters. De nieuwe TU en XU series hadden bovenliggende nokkenassen met tuimelaars. Verder hadden de versnellingsbakken uit de XY serie volgens mij een gedeeld carter met de versnellingsbak.

Dus dat deze motoren op elkaar lijken, lijkt mij sterk. Peugeot ging er destijds prat op dat ze een heel nieuwe serie hadden ontwikkeld. Maar dat kan ook deels marketing geweest zijn.

Waarderingsscore
950
Fase 1 Accent 1.0
Dat carterverhaal klopt sowieso, hadden 204 en 304 ook, had Peugeot afgekeken bij Austin Seven/Morris Mini. :)
Ook wel grappig dat Sir Alec Issigonis compleet voor gek verklaard werd toen ie de motor dwars voorin wilde hebben.
Uiteraard is er het nodige gewijzigd aan het 104-blok maar in de 106 nog steeds 954cc en boring/slag 70x62

Waarderingsscore
950
Fase 1 Accent 1.0
Van HBM: krachtdoppenset , ½" (13 t/m 21) met cardangewricht binnen in de dop, dus mooi voor de plekken met beperkte ruimte:
360.jpg

Van de kwaliteit heb ik voor 35€ niet echt hoge verwachtingen maar heb ze tot nu toe nog niet van de bekende merken gezien.
En gelijk ook maar een hydraulische krimptang (4 t/m 70mm) voor de dikkere (accu)kabels:
360.jpg

Dat belooft nog wat, in de handleiding wordt alvast aangegeven wat je moet doen als de olie eruit gelopen is. :)
Afdichtringen worden meegeleverd, dat dan wel weer.

Laatst bewerkt:

ray

Beheerder
Donateur
Waarderingsscore
391
Fase 2 Turbo 1.68v
En dat is niet zoals hier het geval zou zijn om fiscale redenen?
Ook qua rijeigenschappen gok ik. Ik ben aan het kijken naar een andere kat-achtige voor dagelijks vervoer, maar die weegt al snel 2 keer zo veel als mijn 106. Dat merk je behoorlijk in de wegenbelasting maar ondanks dat het een sportief model zou moeten zijn stuurt het met die extra kilo's wel wat lomper dan een lichtvoetig 106'je.

Waarderingsscore
393
Fase 2 XR 1.4
En dat is niet zoals hier het geval zou zijn om fiscale redenen?
neen, helemaal niet. Hier wordt je daar trouwens niet extra op belast. (maar ik hoop dat het wel komt als ik het SUV opbod van tegenwoordig bekijk). Bij onze zuiderburen de Walen is er nu sprake van wel te belasten op gewicht.
Gewoon een licht wagentje met een vlotte motor. Omdat dat leuk rijdt. En ook een beetje uit principe. Het is altijd makkelijker om een wagen zwaarder te maken dan lichter. Als ik kijk naar de gewichten van recente wagens dan besluit ik dat het milieu geen enkele rol speelt. Alles wat men efficiënter gemaakt heeft aan de motor in de loop der jaren dat is men kwijt door het extra gewicht.
Lichtere wagen, kleinere banden, lagere rolweerstand. Als ik bijvb kijk naar het gewicht van een Audi A2 1.4 destijds. Dat vond ik leuk gedaan, men had op dezelfde weg kunnen blijven, maar helaas.
Was deze week bij de Peugeot dealer. Stond een nieuwe 208 met die 130pk motor. Hadden ze nu een 106je in het gamma onder de 800kg met die motor man man zou dat leuk zijn

dit vind ik bijvb. supergaaf, alleen jammer dat ie zo lelijk is F16 Turbo, performance et polyvalence | SECMA AUTOMOBILE

Laatst bewerkt:
Waarderingsscore
950
Fase 1 Accent 1.0
Tja, er zijn natuurlijk genoeg mensen die denken: "Als mijn auto maar zwaar genoeg is heb ik bij een aanrijding niks te vrezen" en dat is zondermeer waar; dat de tegenpartij dan in een lichtere auto rijdt en er niet zonder kleerscheuren af komt is niet van belang. :(

Waarderingsscore
393
Fase 2 XR 1.4
Tja, er zijn natuurlijk genoeg mensen die denken: "Als mijn auto maar zwaar genoeg is heb ik bij een aanrijding niks te vrezen" en dat is zondermeer waar; dat de tegenpartij dan in een lichtere auto rijdt en er niet zonder kleerscheuren af komt is niet van belang. :(
idd helaas dat is de realiteit hé. Misschien hebben we een communistisch bewind nodig die iedereen hetzelfde autootje van 800kg oplegt.
Maar de motor mag je kiezen :)

Waarderingsscore
167
Fase 1 XSi 1.68v
Dat ga ik niet helemaal redden met mijn daily. 2900 kg rijklaar. 🙈
Maar elke keer als ik in een 106 stap rijd het ook altijd wel weer heel prettig. Ik zal er alleen niet meer zo snel 1000km mee rijden in de week.

Waarderingsscore
167
Fase 1 XSi 1.68v
Dit is mijn daily

Bijlagen

• 11AF3041-588C-4780-BF86-5A09E2090ED3.jpeg
    11AF3041-588C-4780-BF86-5A09E2090ED3.jpeg
    833,2 KB · Weergaven: 40
  • Leuk
Waarderingen: Puck
Waarderingsscore
167
Fase 1 XSi 1.68v
Je moet toch een hobby hebben hè.
ben met Peugeot opgegroeid. En heb altijd Peugeot gereden. Vandaar dat ik hier op het forum zit 😇

Bovenaan