@scatt : Hé wat fijn dat je ook aan het meten geweest bent die 13/29 inw. lijkt me heel aannemelijk de kogel is in de groef ook 29 en de conische pen is 16mm.
Ben vandaag aanvankelijk begonnen een hoes te vervangen omdat de eerste droogtescheurtjes al zichtbaar waren, had nog 1 mooie van een gebruikte kogel liggen.
De oude hoes was er idd. snel af en het binnenwerk was nog niet ingewaterd:
Er zat weliswaar geen speling op de kogel maar hij bewoog wel akelig makkelijk.
Omdat ik toch alle tools heb en eigenlijk alleen na een keer "droog oefenen" op de werkbank wist dat het theoretisch mogelijk zou moeten zijn te kogel te demonteren zonder de draagarm er af te halen toch besloten de kogel te vervangen.
Het persraam van BGS is vrij makkelijk over de draagarm aan te brengen en heeft standaard een hydraulische vetspindel van 10 ton:
Dat viel dus even tegen! die 10 ton kreeg er totaal geen beweging in.
Gelukkig hebben ze daar bij BGS goed over nagedacht zodat je de spindel makkelijk eruit kan schroeven en vervangen door een hydraulische perscilinder die ruim 18 ton moet kunnen drukken.
Als voeding heb ik een luchthydraulische pomp met voetbediening zodat je je handen vrij kan houden:
Dat had meer effect, de pomp liep nog maar nauwelijks of er volgde een harde knal en de fuseekogel lag al op de vloer:
De montage van de nieuwe kogel was makkelijk, even wat siliconenspray op het rubber zodat ook de hoes makkelijk door het gat glijdt en in een paar tellen zat ie op zijn plek:
Verder afbouwen niet zo spannend, hoewel? Sh...! stofkap vergeten:
Zo dus: