Slowchat 15 - waar niets zinnigs wordt vermeld

Waarderingsscore
394
Fase 2 XR 1.4
Nee die zijn geheim.
ah ok anders ware het ook interessant om te zien of die ook met vf31ckfxs beginnen, thx !
Post automatically merged:

Hier niemand op het forum die een 106 1.4 ph2 heeft met een chassisnr dat begint met vf31ckfxs ?

Waarderingsscore
950
Fase 1 Accent 1.0
Lekker belangrijk;): Zoals bekend hebben we hier 2 106jes 1.6 automaat beide 1996, resp. XN en Accent, gewicht is gelijk en zelfs de kleur is gelijk, de XN kost in de belasting 27 euro/maand, de Accent 28 euro/maand, beide op hetzelfde adres geregistreerd.
Iemand die hier een verklaring voor heeft?

Waarderingsscore
44
Fase 2 Accent 1.1
Ik betaal afwisselend 19 of 20 euro maandelijks omdat de belastingdienst 58 euro niet fatsoenlijk kan delen over 3 maanden, misschien dat je ook zoiets hebt en dat het steeds wisselt omdat de autos op andere tijden waren overgeschreven?

Waarderingsscore
950
Fase 1 Accent 1.0
Het zou hier gaan om 82 euro per 3maanden dus 27,3333333333 euro/maand
Volgens algemene rekenregels zou dit naar beneden afgerond moeten worden.
Zo niet dan kunnen we heel wat scholieren blij maken, iemand die op zijn proefwerken gemiddeld 5,3 gescoord heeft krijgt dus een 6 op zijn eindrapport.:ROFLMAO:

Waarderingsscore
950
Fase 1 Accent 1.0
Iets serieuzer:
Iemand ervaring met CO meters?
Het lijk mij wel gaaf als je voor de APK alvast een precheck kan doen op de CO/viergastest.
Een moderne viergastester aanschaffen is een niet erg zinvolle actie al was het alleen maar om de O2 sensor die elk jaar vervangen moet worden, bovendien schakelt het apparaat na een jaar uit in afwachting van de volgende servicebeurt.:(
Bij goedkoop aangeboden gebruikte CO meters kun je er meestal vanuit gaan dat de fabrikant de levering van vitale onderdelen gestaakt heeft en het apparaat dus waardeloos geworden is.
Er bestaan goedkope testers zoals van Gunson https://carburateurwinkel.nl/contents/nl/p2638_Gunson_Digitale_Uitlaatgas_Tester_-_CO_Meter.html
Gezien de nauwkeurigheid van 0,5% CO hebben we daar helemaal niets aan maar misschien leuk voor iemand die met carburateurversies werkt.
Wie heeft er nog een briljant idee? :)

Waarderingsscore
39
Fase 2 GTi 1.616v
Is het niet een beter idee om eerst een stuk garage erbij aan te bouwen? Als ik dat zo een beetje volg, dan moet die zo onderhand ram vol staan ?

Waarderingsscore
950
Fase 1 Accent 1.0
Kwestie van efficiënt opbergen Leo!
Jij moet dat toch kennen m.b.t. je servicebus?
Als ie tenminste gebruiksklaar is? :LOL:

Waarderingsscore
39
Fase 2 GTi 1.616v
Dat is zeker waar Henk! Ik probeer die ook zo efficiënt en ergonomisch in te richten.
Ja het heeft 4,5 week geduurd, maar ik heb hem weer terug. Voorlopig doet hij het al weer een week ?

Waarderingsscore
394
Fase 2 XR 1.4
heb maar één ervaring met CO-meting en dat is op de jaarlijkse technische keuring in België. En dat is altijd weer hopen dat het ok is :)

Waarderingsscore
950
Fase 1 Accent 1.0
Bij mijn laatste APK vorige week (1.6-aut) bleef de meter op 0,00% hangen, pas bij intrappen van het gaspedaal sprong hij naar een heel bescheiden 0,01%.
De volgende wordt een ander verhaal denk ik.:(

Waarderingsscore
147
Fase 2 GTi 1.616v
Ik heb mijn enige 4 vrije uurtjes van t weekend goed gebruikt. Die witte stipjes waren lijmresten van de plakband, is inmiddels schoongemaakt.

Bijlagen

• 20200517_163552.jpg
    20200517_163552.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 76
  • 20200517_170745.jpg
    20200517_170745.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 83
  • 20200517_183653.jpg
    20200517_183653.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 72
Waarderingsscore
950
Fase 1 Accent 1.0
Wie weet de maat van de fuseekogelhoezen op de 106?
Mijn schuifmaat op een oude hoes zegt 16x30 maar dat is geen courante maat en ze moeten natuurlijk een beetje rekken om goed af te dichten.

Waarderingsscore
394
Fase 2 XR 1.4
heb hier wel nog 2 nieuwe draagarmen liggen, maar ik denk dat je die hoezen niet zomaar kan lospulken ?

Waarderingsscore
950
Fase 1 Accent 1.0
O dat is heel makkelijk hoor, je wurmt de veerringen er af en hij ligt er al naast.
Die veerring is een beetje het model van een goedkope sleutelring.
Heb zelf nog wel nieuwe fuseekogels liggen maar een enkele keer tref je een auto met droogtescheurtjes in de hoes en een verder nog perfecte kogel.
Ik wilde dus gewoon een aantal bestellen om op voorraad te hebben maar zoals het nu lijkt wordt het een stuk of 10 maten bestellen en kijken welke het beste past, ze zijn niet op kenteken of VIN terug te zoeken.

Laatst bewerkt:
Waarderingsscore
394
Fase 2 XR 1.4
de winnende nummers zijn 13/20/29/36, genomen van een verse Delphi :)
BLOG8786.JPGBLOG8787.JPGBLOG8790.JPGBLOG8791.JPGBLOG8792.JPG
Post automatically merged:

moet zeggen dat daar redelijk weinig vet inzat, van de gelegenheid gebruik gemaakt er een extra klodder in te gooien

Waarderingsscore
950
Fase 1 Accent 1.0
@scatt : Hé wat fijn dat je ook aan het meten geweest bent die 13/29 inw. lijkt me heel aannemelijk de kogel is in de groef ook 29 en de conische pen is 16mm.
Ben vandaag aanvankelijk begonnen een hoes te vervangen omdat de eerste droogtescheurtjes al zichtbaar waren, had nog 1 mooie van een gebruikte kogel liggen.
De oude hoes was er idd. snel af en het binnenwerk was nog niet ingewaterd:
360.jpg

Er zat weliswaar geen speling op de kogel maar hij bewoog wel akelig makkelijk.
Omdat ik toch alle tools heb en eigenlijk alleen na een keer "droog oefenen" op de werkbank wist dat het theoretisch mogelijk zou moeten zijn te kogel te demonteren zonder de draagarm er af te halen toch besloten de kogel te vervangen.
Het persraam van BGS is vrij makkelijk over de draagarm aan te brengen en heeft standaard een hydraulische vetspindel van 10 ton:
360.jpg

Dat viel dus even tegen! die 10 ton kreeg er totaal geen beweging in.
Gelukkig hebben ze daar bij BGS goed over nagedacht zodat je de spindel makkelijk eruit kan schroeven en vervangen door een hydraulische perscilinder die ruim 18 ton moet kunnen drukken.
Als voeding heb ik een luchthydraulische pomp met voetbediening zodat je je handen vrij kan houden:
360.jpg

Dat had meer effect, de pomp liep nog maar nauwelijks of er volgde een harde knal en de fuseekogel lag al op de vloer:
360.jpg

De montage van de nieuwe kogel was makkelijk, even wat siliconenspray op het rubber zodat ook de hoes makkelijk door het gat glijdt en in een paar tellen zat ie op zijn plek:
360.jpg

Verder afbouwen niet zo spannend, hoewel? Sh...! stofkap vergeten:
360.jpg

Zo dus:
360.jpg

Waarderingsscore
394
Fase 2 XR 1.4
knap werk ! Dat zal wel voldoening gegeven hebben dat je jouw idee kunnen uitwerken hebt.
Dat stofkapje vergeten ben ik ook al eens tegengekomen. Toen ik nog geen hockeystick had. Hatelijk :)

Waarderingsscore
950
Fase 1 Accent 1.0
Yes! Wie zei er ook al weer: "I love it when a plan comes together'? :LOL:
Ondertussen ook nog bezig met de originele draagarmen van de 1.0:
360.jpg

Een volgende uitdaging wordt het demonteren van draagarmen van het "sport" type, daar zie ik nog wel een paar obstakels, het voorste rubber heeft aan de voorkant een omgezet blikken randje, daar kan je dus niet een contra-trekbus op kwijt:
360.jpg

Verder zitten bij het achterste rubber de vloerbouten excentrisch t.o.v. het rubber dus wezenlijk anders dan bij de driehoekdraagarm:
360.jpg

Ik kan niet zien of de 17mm as waar het rubber opgeperst zit 1 geheel is met de draagarm of dat ie net als bij de driehoeksdraagarm er in geschroefd zit, je kan er i.i.g. geen sleutel op kwijt.
360.jpg

Als die as 1 geheel is met de draagarm zou dat betekenen dat de fabrikant het hele ding in de draaibank gehad heeft?:unsure:
Dat moet dan een forse centerhoogte geweest zijn. :)
Het uitpersen wordt dan wel lastig.
Zijn er techneuten hier die daar meer van weten?

Laatst bewerkt:
Bovenaan